Nekromanti En perfekt spelkväll

chrull

Stockholm Kartell
En spelkväll med chrull

Rollista:
chrull, jag, mig, moi.
madde, älsklingen, sambon, tjejen, flickan, hon.
AG, gruppens andra spelledare, min bästis.
Korpen, smeden, den söte.
FS, norrlänningen, den långe.
och sist men inte minst:
FC, kocken, den förvirrade.

<font size="-1">och nu har jag alltså inte nämnt nått om deras rollpersoner...</font size>

Tid
En gång i forntiden samlades vi alla så ofta vi kunde. Gärna direkt efter skolan, men då såg både vi och rollistan väldigt annorlunda ut, och nu när Hon jobbar i butik och alltså ofta inte är hemma före kl 20 och eftersom min Bästis är nattväktare. Väktare är den Långe också men han gör dessutom lumpen i Boden nu, så han är mest stand-in, så blir det inte så många tillfällen vi alla faktiskt kan spela. Därför spelar vi mycket sporadiskt och oftast på söndags eftermiddagen.

Plats
Hemma hos mig. Alltid.
Kvällen börjar med förvirrade telefonsamtal från mig och till alla andra där vi gång på gång repeterar frågan: Kan du spela idag? Jag börjar att ringa Korpen och sen ringer den Långe och sen älsklingen på jobbet och sen min Bästis. Vi pratar gärna i minst 30 minuter och när vi väl kommer fram till det där med spelmötet så har jag helt glömt bort vad de andra sa om när de kunde spela, vilket leder till att jag ringer upp dem igen. Kanske vid 16-tiden har de flesta kommit och folk kommer på att de helt glömde äta innan de kom varpå alla springer runt i mitt kök och snattar pasta och avkräver mig på läsk. Ungefär då brukar vi komma ihåg att vi helt glömt bort Kocken och 30 minuter senare visar sig våra samtal att ingen ens vet om han jobbar, pluggar eller fortfarande gör lumpen (han slutade med lumpen i februari eller nått, tror vi, men han säger alldrig nått om det så vi är lite tveksamma) så 30 min senare så har vi äntligen fått tag på honom och oftast får man svaret "lite upptagen, börja ni så är jag där om nån timme".

Utrustning
Under tiden hinner vi iväg att fixa ordentligt käk till de som inte ätit och dessutom tvingar jag alla andra att köpa egen läsk och egna snask. Själv dricker jag gärna folköl och knaprar lite ölkorv samtidigt. Jag och den Långe brukar dela när det blir så. Annars är det ganska mycket chips (minst 20 min krig om smakerna...(jag får aldrig igenom dill...)) och ibland lite lösgodis. Vad än alla andra gör så brukar Älsklingen köpa en stor chokladkaka som alla snor ifrån. Särskilt den Långe som dessutom hävdar att han är allergisk mot choklad.
Ibland struntar vi i snacksen och har bakat något innan. Älsklingen brukar göra kladdkakor och moi är en mästare på chokladbollar.

Rollformulären har vi ganska stenhård koll på nuförtiden. flera rollformulär har försvunnit genom tiden och Hon ser alltid till att samla ihop dem efter spelmötet så att alla ligger tillsammans. Sen lägger Hon dem på Ett Bra Ställe.
15-60min kan gå innan det stället hittas.

Orientering
Sen slår sig alla ned i våra soffor. ibland sitter någon på golvet, ibland sitter jag i min kontorsstol. Övriga saker är oftast bara datorn+förstärkaren som står igång på diverse soundtracks från passande filmer. Eller om det är nått cyberpunkigt vi spelar så blir det massa elektronika i olika grader av snabbhet och dist som brummar lite lågt.

Sen frågar jag ibland var vi var senast. Beroende på hur länge sen det var vi spelade. Det har hänt några gånger att vi fått sitta tillsammans och spåna på var vi egentligen var någonstans. Men det dör ingen av.
Cirka en timme in i spelandet (vid det här laget är klockan 21-22) så ringer den Förvirrade och meddelar att han inte kommer in genom porten. Alltså får jag springa ner och hämta honom. 30 min senare har alla kramats och hälsat lite och vi börjar leta efter den siste rollformuläret som alltid ligger under soffan. Sen förklarar vi för FC var han är och vad som hänt. Sen går det igång igen.
2 timmar senare har minst en utav FC eller Älsklingen somnat. 3 timmar senare slutar vi spela för att vi inte orkar längre eller faktiskt har kommit fram till en lämplig brytpunkt.

Debriefing

Då väcker vi den som somnat och förklarar vad som hänt. Den roligaste briefingen vi hade var när FC hade somnat under en mutant-kväll och allt han får höra när han vaknar är Korpen som säger: du är död!
Men det slipper vi oftast.

Sen snackar alla om hur bråttom de har hem eftersom de ska upp och jobba så tidigt på morgonen efter och efter 15 mins löst diskuterandes så är en film igång och 2 timmar senare (mellan kl 2-5) så har alla åkt hem.

chrull

Rickard

Urverk speldesign
Haha! Charmigt [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog ska vara kock som nästa gubbe

Balderk

Swashbuckler
Hur ser era spelkvällar ut? Som våra eller har ni helt andra ritualer?
Vi har andra ritualer.

Tid

Vi kan spela vilken dag i veckan som helst. Spelar vi en dag då vi är lediga dagen efter (som nu under sommaren) så spelar vi oftast till tolv. Om det är skola (ingen arbetar förutom nu på sommaren) dagen efter så spelar vi till tio. Ofta spelar vi rollspel flera gånger i veckan (iaf under vissa perioder). Spelarna brukar anlända till spellokalen (varierar, oftast hos SL) mellan nitton och tjugo. Skitsnack sker under en viss period även hos oss men denna period varierar kraftigt.

Plats

Som sagt, spellokal varierar. Men oftast hos SL eller hos mig och min bror. På båda ställena spelar vi i källarlokaler med soffor och fotöljer (att man blir sömnig har jag väldigt få erfarenheter av), hos SL har vi även ett annat bord som vi använder när vi är många (mer som ett köksbord). Vi båda bor hos föräldrar så köket är ju helt uteslutet att spela i.

Utrustning

Oftast brukar vi gå och "tjorra" (egetmyntat uttryck för att gå på kiosken) innan vi börjar spela (det stör oss inte att detta förkortar speltiden) och alltså köpa läsk, godis eller chips eller alla tre, ibland förekommer även gofika och andra varianter.

Här delas inte ut något utan alla kniper sitt rollformulär och sedan bekymmrar vi oss om resten sen. ljus och musik förekommer oftast. Pennor har man med sig själv eller söker upp vid behov. Tärningar har SL hand om. Hanouts förekommer nästan aldrig.

Orientering

Ja, musik och ljus är standard, fast ibland skippar vi levande ljus och kör med dämpat lampljus.

Sedan är det bara att köra: Ingen återberättning om alla spelarna var med vid förra spelmötet. utan någon säger "var var vi?" någon annan säger "du vet där vid kanalen" den första säger (möjligen SL) "okej, då kör vi". Ingen genomgång av SLP, beskrivning av rollpersoner eller nått sådant. Namn förväntas man ha skrivit upp eller så frågar man under spelet eller säger bara "öj du snubben" till han man inte vet namnet på (typ).

Debriefing

Nope, ingen, nada.
Edit: Förutom det vanliga skitsnaket förståss. Om något häftigt har hänt under mötet så pratar vi nog om det också

Tilläggas bör också att själva organiseringsbiten av mötet (där folk ringer annat folk och säger att det blir spel) oftast är väldigt kaotisk. Ofta är det två personer som vill spela (obs! oftast inta alls SL obs!) bestämmer att vi ska organisera ett spel, sedan ringer dessa två först SL och kollar om han kan (ibland icke dock och då måste man ringa alla IGEN efter vi fått besked från honom) sedan ringer man andra och säger att de ska ringa ytterliggare nån annan (så man slipper ringa alla själv). Detta resulterar oftast i att man får mellan två och tre samtal om att vi ska spela under kvällen och oftast ringer man mellan en till tre personer varav minst en vet att vi ska spela redan (trots att någon sagt man ska ringa den personen).

/Balderk

chrull

Stockholm Kartell
avslappnat kanske... [aNT]

Han spelar alltså inte kock. han är bara bra på att laga mat i extrema förhållanden...

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tycker nog att Hans egenhändigt konstruerade spelledarskärm bestående av en pizzakartong med en handritad drake till DoD var den charmigaste som gjorts."
Hehe, tja.. Äventyret var relativt improviserat, så varför skulle inte i så fall spelledarskärmen vara det också? :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade på om han skulle rista in några slumptabeller i den "spelledarskärmen"

Greymourn

Swordsman
Vafan...

jag som var deprimerad redan innan jag läste det här... Det var något med slö dator kopplad till slö laptop och beskrivningen av sladdarnas vindlande väg som gjorde mig livstrött... Hur orkar du... Hur orkar de... NEEEEJ!!!

Storuggla

Champion
Ett spelmöte med Ugglan

Veckan innan planeras det frenetiskt om vi ska spela. Och i så fall när. Och vad. På fredagen brukar vi komma fram till att Lördag eller Söndag är fina dagar att spela på, med start vid ett-två.
Spelarna infinner sig i tid (hurra!). Vi äter frukost i form av kebab eller pizza gemensamt. Sedan rackar vi ner på Martin för att han köpt en gamecube, spelarna kallar varandra konsekvent för "tjockis".
På bordet (efter att frukosten rensas bort) återfinns glas, tärningar, pennor, böcker, spelledarskärm, pappersblock och en insulinspruta och blodsockermätare. Glasen fylls med lightläsk (för diabetikern), mineralvatten (för den bantande) och Ginger Ale för mig. Övriga dricker vad som finns att tillgå.
Spelarna sitter i en soffa medan SL sitter på en ful stol. Var trettionde minut utbryter ett gräl om vem som ska ha mest kuddar. Återigen kallar spelarna varandra för "tjockis".
Spelet fortgår tills någon säger de magiska orden "Ere inte dags för krubb snart?" varvid alla vallfärdar till kebaben och kör en repris av frukosten. Detta brukar ske vid sex-sjusnåret.
Maten äts medan vi slötittar på tv och retar Martin för att han köpt en gamecube. Spelarna kallar varandra för "tjockis".
Vi spelar tills vi tröttnar, varefter vi knatar hemmåt eller sitter kvar och lirar Fluxx eller slötittar på tv. Oavsett vilket retar vi Martin för hans gamecube. Spelledaren kallas för "tunnis".
Feedback till spelledaren lämnas nästa vecka över telefonen eller via email helt förbigående.

Storuggla, "nyper du mig i sidfläsket karl?"

Greymourn

Swordsman
Prexis...

Tungsinne och lidande... Men just nu lider jag av tristess och det är nåt helt annat... Du lyckades iaf. förmedla den grå stämningen i ditt inlägg så du e säkert kalas som SL till Vampire el ngt...

Själv har jag förmycket godhetens överbeväpnade, bullriga beskyddare omkring mig så det e lite knepigt att spela sådana spel...

Vindhand

Myrmidon
Den här tråden är ett problem för mig för jag märker att det finns en viss skillnad mellan hur jag brukar spela just nu och var jag ser som idealiskt. Jag får helt enkelt svara dubbelt på frågorna :gremsmile:

Tid

Jag gillar att spela länge... att börja mitt på dagen, spela till folk somnar och fortsätta nästa dag när folk vaknat och käkat frukost/lunch. Tyvärr är det ganska svårt att arrangera numera med folk som behöver jobba, plugga eller (ve och fasa) har andra fritidsintressen. Så hur vi brukar spela är från den tid då alla slutat arbeta tills innan tunnelbanan slutar gå. Som bäst 6 timmar minus matpaus.

Plats

Soffor är kanske bekväma men de är usla för spelet. Folk kommer långt från varandra, det är svårt att rita kartor så att alla ser och det är lätt att somna till. Matbord & stolar är mycket bättre. Tyvärr har jag länge saknat både matbord & stolar så vi har varit förpassade till den försoffande soffan.

Utrustning

Jag skulle vilja ha en dator med playlistor för olika stämningar och fjärrkontroll så att man kan växla musik på ett diskret vis utan att behöva pausa spelet. Jag skulle också vilja ha en liten (rutmönstrad?) whiteboard för att kunna teckna upp omgivningar och sätta små färgade magneter på för att symbolisera spelare eller vitala grunkor. Det vore också coolt (särskilt i SF) att ha ett par portabla datorer eller terminaler som man kunde ersätta lappskickandet mellan SL och spelare med (jag skriver besvärande långsamt för hand och det blir inte så tydligt heller).

Nu har jag inte det (ännu) så jag nöjer mig med reguljär SL-utrustning i form av lappar, snälla samt elaka tärningar och naturligtvis stearinljus. Litet mysig och olycksbådande musik brukar jag kunna prestera också.

Orientering

Jag brukar göra en sammanfattning av läget som vi lämnade det sist. Nu tänker jag dock kopiera vitulv och låta spelarna göra detta, in character om möjligt. Om inte annat tror jag det gör det lättre för dem att komma in i spelet igen och dessutom är det kul att se hur de uppfattar saker.

Debriefing

Debriefing får vänta. Mötet slutar antingen med att folk blir för trötta (pessimalt tillfälle för objektiv introspektion) eller genom att någon måste hem innan tunnelbanan tar slut (ingen tid).

Nu verkar jag kanske besviken och missnöjd men det är fel. Jag har bara en bit kvar till vad jag tror är de optimala förutsättningarna för riktigt lyckat spel. Om kvällen blir perfekt eller inte kan bara delvis påverkas av detta. Man kan ha en underbar spelupplevelse i ett spel som spelas stående, i smyg, på en tråkig fest hos någon tråkig människa och man kan floppa totalt med perfekt omgivning. Det viktiga är vad som sker i spelet och mellan deltagarna.

ClaesFredrik

Veteran
Men...

Vi får inte glömma den drygt trettio minuter långa fajten om vem som ska vara SL eftersom vi byter efter varje äventyr...

Dessto mer intressanta diskusioner är de som uppstår under spelets gång... Åtminstonde en gång har det hela slutat blodigt (Kaktusklättraren... Vad ska man säga).

Nedan stod en hel del dumma och totalt värdelösa saker. Som tur var insåg jag detta innan nån större skada åsamkades... Jag är mycket trött... Det är en förklaring men ingen ursäkt... Förlåt mig för allt dumt jag skrivit (idag)

Rickard

Urverk speldesign
Vadan detta intresse... [OT]

...för hovets presschef? För det är väl det hon är?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hellre diskuterar Pernilla Wahlgren