I de mörka skogarna under en blodröd måne dansar älvorna i ring. Dimmor höjer sig, döljer, omvandlar. Mitt i ringen av dansare, dansande älvor, sitter den äldste. Han väver långsamma besvärjelser, alstrar magi från en svunnen tid. Ut från ringen ringlar nya legender ut mot världen. Legenderna viskas från träd till träd, blomma till blomma, buske till buske. Växterna berättar legenderna till djuren, djuren till människor. Människor drömmer sig bort, drömmer sig bort till en svunnen plats, där älvorna dansar i ring. Men, som en vis man en gång sa: "Jaga inte drömmar, du kommer fastna i dem, aldrig komma ut, sakta tyna bort, där du kollar på älvorna som dansar i ring."
Jag planerar på att skriva ett äventyr som utspelar sig i Skugglandet. Äventyret kommer att cirkulera mycket runt drömmar (bland annat kommer gruppen att vara inne i skugglandet ett bra tag, runt en vecka, och måste ju då sova.(Tiden utanför kommer bara vara runt en dag)) och jag kommer att använda referenser om drömmar från musik. (Exempel är att det kommer stå skrivet någonstans: "Now I lay me down to sleep, pray the lord my soul to keep. If I die before I wake, pray the lord my soul to take"(Metallica, Enter Sandman)).
Jag planerar inte på att använda mer än en handfull av de "raser" som finns beskrivna i "Legender & Hemligheter", mest då jag inte vill att hela gruppen ska dö ut. (Lite ylande i fjärran kommer självklart att förekomma).
Jag tänker även andvända lite saker från "Zelda: TP" samt "Zelda: OOT". Dockgrejen eller vad det är från TP som man ska jaga tills den öppnar dörren till ett ställe. Samt från OOT när man ska in i Sacred Forrest, går man fel får man börja om(Kommer inte riktigt låta dem börja om, men mer om det kommer sen).
Jag tänkte mig att spelarna ska komma till en liten by vid en djup skog, men upptäcka att de inte har några pengar att handla med.(Invårnarna kommer av vidskeplighet inte tar emot vissa pengarsorter). Istället får de betala för rummet på värdshuset genom att utföra en tjänst till den otrevliga äldre kvinnan som betalar för deras rum. Ett bandit gäng har "stulit" en "relik" och gömmer sig nu i skogen. Detta är för att gruppen ska ta sig ut i skogen. I en glänta i skogen kommer en liten varelse från skugglandet upp och helt plötsligt har skogen förvandlats till en labyrint. Går man ut ur en utgång kommer skugglandet bete sig som om man har gått ut ur en helt annan del. (Exempel: Gruppen befinner sig i rum 1. Rum ett har tre olika väggar ut, de väljer vägg B. De kommer nu hamna i "korridor" B, men med ryggen mot rum 2.) Jag kommer knappt har med någon strid, mer miljöer och långsamt växande osäkerhet / skräck.
Det jag undrar är: Låter detta som genomförbart? Har någon gjort något liknande? Och framförallt, finns det några bra tips om utdrag om drömmar? Generella tips om Skugglandet (mer än det som står i "Legender och Hemligheter") skulle även det vara mycket välkommet.
Edit:
Jag kan inte använda sökfunktionen särskilt bra, så jag är ledsen om det finns något likande någonstans.
Jag planerar på att skriva ett äventyr som utspelar sig i Skugglandet. Äventyret kommer att cirkulera mycket runt drömmar (bland annat kommer gruppen att vara inne i skugglandet ett bra tag, runt en vecka, och måste ju då sova.(Tiden utanför kommer bara vara runt en dag)) och jag kommer att använda referenser om drömmar från musik. (Exempel är att det kommer stå skrivet någonstans: "Now I lay me down to sleep, pray the lord my soul to keep. If I die before I wake, pray the lord my soul to take"(Metallica, Enter Sandman)).
Jag planerar inte på att använda mer än en handfull av de "raser" som finns beskrivna i "Legender & Hemligheter", mest då jag inte vill att hela gruppen ska dö ut. (Lite ylande i fjärran kommer självklart att förekomma).
Jag tänker även andvända lite saker från "Zelda: TP" samt "Zelda: OOT". Dockgrejen eller vad det är från TP som man ska jaga tills den öppnar dörren till ett ställe. Samt från OOT när man ska in i Sacred Forrest, går man fel får man börja om(Kommer inte riktigt låta dem börja om, men mer om det kommer sen).
Jag tänkte mig att spelarna ska komma till en liten by vid en djup skog, men upptäcka att de inte har några pengar att handla med.(Invårnarna kommer av vidskeplighet inte tar emot vissa pengarsorter). Istället får de betala för rummet på värdshuset genom att utföra en tjänst till den otrevliga äldre kvinnan som betalar för deras rum. Ett bandit gäng har "stulit" en "relik" och gömmer sig nu i skogen. Detta är för att gruppen ska ta sig ut i skogen. I en glänta i skogen kommer en liten varelse från skugglandet upp och helt plötsligt har skogen förvandlats till en labyrint. Går man ut ur en utgång kommer skugglandet bete sig som om man har gått ut ur en helt annan del. (Exempel: Gruppen befinner sig i rum 1. Rum ett har tre olika väggar ut, de väljer vägg B. De kommer nu hamna i "korridor" B, men med ryggen mot rum 2.) Jag kommer knappt har med någon strid, mer miljöer och långsamt växande osäkerhet / skräck.
Det jag undrar är: Låter detta som genomförbart? Har någon gjort något liknande? Och framförallt, finns det några bra tips om utdrag om drömmar? Generella tips om Skugglandet (mer än det som står i "Legender och Hemligheter") skulle även det vara mycket välkommet.
Edit:
Jag kan inte använda sökfunktionen särskilt bra, så jag är ledsen om det finns något likande någonstans.