Efter som de flesta här ohämmat prisar spelet kunde det vara på sin plats med lite av nackdelarna också. (Missförstå mig inte nu, jag tycker att Eon är bättre än DoD. Men det finns för och nackdelar med båda systemen.)
Jag tycker att Sl till stor del lämnas ensam vad gäller att bygga upp mystiken i spelet. Världen är i många fall kliniskt beskriven med antal invånare per areal och huvudsaklig näring, osv. Spelkänslan kan vara svårfångad. Men detta är givetvis en smaksak, vissa föredrar allmänt hållna beskrivningar med mycket känsla, andra vill ha detaljrikedom.
Reglerna är, jämfört med DoD, komplicerade. Det tar lite tid att lära sig dem och använda dem smärtfritt. Men tar man sig igenom de inledande stadiet är det värt besväret.
Magireglern och stridskonstreglerna är i mitt tycke nästintill geniala.
Det finns också regler beskrivna för nästan varje tänkbar situation.
Kvalitén på produkterna är hög, förutom ibland halvkass korrektur märks det att modulerna är genomarbetade.
Framför allt, hela spelet känns logiskt och konsekvent. RP:na blir aldrig övermäktigt bra genom diverse "levelhöjningar".
IMHO, givetvis.
/Zäta