Nekromanti En Question???

G

Guest

Guest
Hmm, jag har bara spelat drakar och demoner av varierande års släppningar. Så jag undrar om Eon är värt att satsa på gärna lite för och nackdelar mot drakar och demoner.

För att leva krävs mod, för att vara död krävs inget...

trinker

Warrior
det är värt det..

jag tycker det är värt det. Men det är bara jag

"I see you"

Vindhand

Myrmidon
Det är kul att pröva något nytt :)

Det är nog svårt att tala om fördelar och nakdelar rent objektivt sett. Eons system är mycket mer detaljerat än DoDs och är därför mer energi- och tidskrävande för både spelare och SL. Om du gillar detaljerade regler och dina favorit-husregler till DoD är sådana som lägger till fler realistiska detaljer till priset av mer mekanik så bör du definitivt titta närmare på Eon.

Boboliwsy

Warrior
Köp det!

Det är värt det...
Fördelar: mer detaljerat, mer realistiskt
Nackdelar: skulle väl vara att det kan komma att gå lite långsammare i strider innan man lärt sig reglerna..

/Boboliwsy

Douggie

Warrior
Eon har ett rätt så sjysst spel med mycket detaljer men för att slappna av rekommenderar jag själv att man röjer loss i typ gamla mutant mellan varven.

Douggie

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Mycket bra talat!

Observera att detta inlägg kan klassas som uselt.

Var tänkt att skriva ett inlägg förut idag men jag hann inte innan en lärare köre ut mig. Så kommer jag nu och så är det ett så bra inlägg redan. Dom andra är också bra. Så då slipper jag väl skriva något själv om det. Tack för mig.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Emil

Hero
Fördelar med Eon: Rent allmänt mer realism (du slipper tvåhandssvärd som inte går att lyfta...), heltäckande regler (det är inte många som har regler för både örter, gifter, sjukdomar, stridskonster, schamanism och religion i regelboken!), stridsregler som bjuder på möjligheter till riktig taktik.

Fördelar med DoD: Snabbare rollpersonsgenerering, enklare att lära sig (men efter att man spelat ett tag känner du absolut ingen skillnad, eftersom Eons regler alla är uppbyggd enligt samma grundprincip).

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>

Johan K

Gammal & dryg
Ja, det är värt pengar att sattsa å¨!! Jag avr imot Eon ett tag, men nu så tycekr jag att det funkar ba faktsikt !
Nackdelen är att det är lite tungt med stridssystemet !! Men det finns ju diverse husregler till det...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
nja...

(men efter att man spelat ett tag känner du absolut ingen skillnad, eftersom Eons regler alla är uppbyggd enligt samma grundprincip).

Tillåt mig att tvivla, det går inte att hantera tjugo gånger fler detaljer utan en hastighetsminskning. Snarare tror jag att man vänjer sig vid att det går långsamt /images/icons/smile.gif

Sedan kan man ju fråga sig om den taktik som stridsreglerna bjuder på möjligheter till är så riktig egentligen. IMHO är den rätt overklig.

Det sagt kan spelet vara värt att testa. Trehundra spänn ger en tillräckligt för att börja spela och om man avskyr det kan man sälja det till någon som inte delar denna uppfattning :)

Krille

Super Moderator
Re: nja...

"Tillåt mig att tvivla, det går inte att hantera tjugo gånger fler detaljer utan en hastighetsminskning. Snarare tror jag att man vänjer sig vid att det går långsamt "

Eftersom alla detaljer inte inträffar samtidigt så är det inga problem. Det är väldigt sällan man är full, har sömnbrist, är nedkyld, utsvulten, svårt skadad, förtrollad, sitter till häst och anfaller lågt kraftfullt med en dubbel Ulrika Knape med skruv samtidigt.

Men skulle någon nu råka ut för en så totalknasig situation så kan det till och med vara värt nöjet att kolla upp reglerna för dem för att se hur idiotsvårt anfallsslaget blir...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Zäta

Veteran
Efter som de flesta här ohämmat prisar spelet kunde det vara på sin plats med lite av nackdelarna också. (Missförstå mig inte nu, jag tycker att Eon är bättre än DoD. Men det finns för och nackdelar med båda systemen.)

Jag tycker att Sl till stor del lämnas ensam vad gäller att bygga upp mystiken i spelet. Världen är i många fall kliniskt beskriven med antal invånare per areal och huvudsaklig näring, osv. Spelkänslan kan vara svårfångad. Men detta är givetvis en smaksak, vissa föredrar allmänt hållna beskrivningar med mycket känsla, andra vill ha detaljrikedom.

Reglerna är, jämfört med DoD, komplicerade. Det tar lite tid att lära sig dem och använda dem smärtfritt. Men tar man sig igenom de inledande stadiet är det värt besväret.
Magireglern och stridskonstreglerna är i mitt tycke nästintill geniala.
Det finns också regler beskrivna för nästan varje tänkbar situation.

Kvalitén på produkterna är hög, förutom ibland halvkass korrektur märks det att modulerna är genomarbetade.

Framför allt, hela spelet känns logiskt och konsekvent. RP:na blir aldrig övermäktigt bra genom diverse "levelhöjningar".

IMHO, givetvis.

/Zäta

Vindhand

Myrmidon

Eftersom alla detaljer inte inträffar samtidigt så är det inga problem. Det är väldigt sällan man är full, har sömnbrist, är nedkyld, utsvulten, svårt skadad, förtrollad, sitter till häst och anfaller lågt kraftfullt med en dubbel Ulrika Knape med skruv samtidigt.

Mjo, det är ju en del som skall hanteras även i normala situationer. Bara som exempel är skadorna uppdelade i tre typer jämfört med DoDs enda. Besvärjelser kräver sällan mindre än tre slag jämfört med DoDs enda.
Som sagt är det en avvägning... om man tycker om de ytterligare detaljerna är det säkert värt den ytterligare tiden. Att hävda att det skulle vara lika snabbt är dock rätt absurt.

Men skulle någon nu råka ut för en så totalknasig situation så kan det till och med vara värt nöjet att kolla upp reglerna för dem för att se hur idiotsvårt anfallsslaget blir...

Situationen behöver inte vara så totalknasig... svårighetsgraderna är rätt grovkorniga (+ob1T6 är ett stort steg) så det behövs inte så mycket för att dra ned chansen att lyckas (och upp fummelchansen) till rätt jobbiga nivåer.

Tänk er själv att försöka delta i ett barslagsmål efter några öl + en dags vandring... Många svingar i luften lär det bli /images/icons/smile.gif

Bela

Warrior
Eon är helt klart värt att satsa på. De fördelar Eon har är mer realism, större utbud av lätt tillgängliga moduler och utmärkt magisystem. DoDs fördelar är lättare och snabbare regler samt (i senaste utgåvan) levelsystem för den som tycker om det.

Bela

G

Guest

Guest
Man Tackar.

Tack för att ni har svarat, nu ska jag ta mig ännu en tankeställare snacka igenom det med polarna och sedan troligtvis köpa det...

För att leva krävs mod, för att vara död krävs inget...

Big Marco

Läskig
Re: En motfråga

Varför anser många att Eons regler är komplicerade? Att det finns många regler kan jag hålla med om, men dessa är ju inte (IMO) komplicerade? Grundsystemet är ju simpelt som sjutton - slå 1, 2, 3, 4 eller 5 T6:or under ett värde - var ligger problemet och komplexiteten?

Jag är nyfiken.

-Marco Behrmann

Marcus_UBBT

Warrior
Re: En motfråga

det tar tid att lära sig allt och få flyt i det. visst kan det göraas simpelt, men när reglerna är så pass bra känner man att man inte vill ignorera någon av dem.

eons komplexitet ligger i dess kvalitet.

äventyrsbanken - länkar till 41 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/[url]

hatten

Swashbuckler
Re: Endel tror att DET är lag på

Endel spelare/spelledare tror att DET är lag att använda ALLA Eons extra regler samtidigt..
Och några glömer att spelledaren inte behöver hålla reda på spelarnas handlingar och skador utan bara för motståndarnas handlingar.. ( spelare kan lätt hålla reda på sånt själv )
Och glömer man det så kan det bli lite krångligt.

Riddaren

Swashbuckler
Låt mig säga såhär

Jag har gått igenom Svensk Lagsamling (SLS) och kan inte hitta någon lag som säger att det som står i EON:s regelbok är lag /images/icons/smile.gif

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Azagthoth

Myrmidon
Re: Låt mig säga såhär

Jag har gått igenom Svensk Lagsamling (SLS) och kan inte hitta någon lag som säger att det som står i EON:s regelbok är lag

Behövde du verkligen gå igenom Svensk Lagsamling för att komma fram till det?

/Azagthoth

Emil

Hero

Bara som exempel är skadorna uppdelade i tre typer jämfört med DoDs enda.

Å andra sidan ska du i DoD anteckna skadan både på Tot.KP och på den aktuella kroppsdelen. Att man i Eon istället antecknar i tre tabeller är väl ganska försumbart, eller?

Besvärjelser kräver sällan mindre än tre slag jämfört med DoDs enda.

Jepp, men detta är inte heller någon heltäckande beskrivning. I DoD ska man nämligen hålla på med effektgrader och psykepoäng. I Eon räcker det med två-fyra slag. Och ärligt talat, hur lång tid kan det ta att slå några tärningar?

Att hävda att det skulle vara lika snabbt är dock rätt absurt.

Visst det kanske tar längre tid, jag har inte mätt tiden, men eftersom jag aldrig känt att reglerna på senare tid tagit längre tid än i något annat spel så måste denna tidsskillnad vara tämligen försumbar...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>