Nekromanti En Question???

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: nja...

Tillåt mig att tvivla, det går inte att hantera tjugo gånger fler detaljer utan en hastighetsminskning. Snarare tror jag att man vänjer sig vid att det går långsamt.

Jo, om man inte använder sig av en nypa sunt förnuft när man nyttjar reglerna kan det gå långsamt, men använder man reglerna förnuftigt fungerar de väldigt smidigt! Du märker ingen tidsskillnad.

Sedan kan man ju fråga sig om den taktik som stridsreglerna bjuder på möjligheter till är så riktig egentligen. IMHO är den rätt overklig.

Varför skulle det inte vara verkligt att i stridens hetta kunna få välja lite av hur man hugger (högt, lågt, normalt), hur många gånger man gör det, osv.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nja...

Visst det kanske tar längre tid, jag har inte mätt tiden, men eftersom jag aldrig känt att reglerna på senare tid tagit längre tid än i något annat spel så måste denna tidsskillnad vara tämligen försumbar...

Antingen så är det någonting skumt med din tidsuppfattning eller så har du helt enkelt inte spelat värst många spel, för Eon går långsamt. Detta är dock egentligen inte något problem, det är någonting man får räkna med eftersom det är så mycket detaljer inblandade. Personligen så spelar jag dock hellre spel med mindre detaljer (som således går snabbare).

/Azagthoth
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: En motfråga

"...var ligger problemet och komplexiteten?"

Jag ser inget problem, jag är rätt nöjd.

Komplexiteten ligger i den enorma mängden regler för allting, all information att hålla i huvudet.
Om man som Sl skall räkna ut ett skadevärde för alla SLP är detta svårare (oavsett alla svar som kommer trilla in i stil med "det är det inte alls, därför att bla bla...") än i t.ex DoD. Man skall anteckna traumapoäng, smärta och blödningstakt och hålla reda på vad detta ger för svårighetsökningar.

Komplexiteten ligger inte alltså bara i varje enskild regel, utan hur de samverkar. Det finns väldigt många regler att hålla koll på samtidigt, helt enkelt. Men jag rekommenderar alla att bara hålla sig till de enkla reglerna, om de upplever det som ett problem.
Sedan får man också räkna med en viss inskolningsperiod, det går inte att komma ifrån. Eon ÄR komplexare än DoD, men samtidigt lite mer realistikt. Det är bara att välja!

(Sedan vill jag också passa på att undanbe mig alla svar i stil med "yxa till ett värde- du är Sl."
Jag VET, jag har rollspelat och Sl:at en massa år. Jag kan allt det där. Jag förklarade bara varför jag tror att många uppfattar systemet som komplext!)



/Zäta
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Tja...

Eons regler *är* inte svåra. De är som en kvick liten flod som strömmar fram över stenar och sandbottnar. men så plötsligt är det ett stort jävla klippblock mitt i strömmen, och det är EONS SKADESYSTEM!
Skadesystemet är så segt, så segt, så segt. Slå upp tabeller, Slå tärningar, titta på tabeller, slå mer tärningar, titta på mer tabeller, slå ännu mer tärningar, jämföra värden, dividera, multiplicera och sedan anteckna kryss efter kryss efter kryss. Om det inte vore för den här feta klumpen så vore Eon ett näst intill perfekt spel (för de som gillar tretesäksor-systemet förstås, vilket jag personligen inte har allt för mycket för).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Tja...

Du har uppenbarligen inte Eon II eller Krigarens väg... /images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Re: Tja...

Eon II har jag inte, och Krigarens väg tycker jag inte räknas. Jag kommenterar grundreglerna, inte extraregler som man måste köpa supplement för att kunna ta del av.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Tja...

N2:s skadesystem är ju släppt på neogames hemsida, med tanke på att hugg och kross är tagna direkt ifrån krigarens väg kan man använda dem. Projektilskadan ger dock lite mer trauma än stick, men det är bara att sänka lite här och var eller stå ut med det..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: nja...

Jo, om man inte använder sig av en nypa sunt förnuft när man nyttjar reglerna kan det gå långsamt, men använder man reglerna förnuftigt fungerar de väldigt smidigt! Du märker ingen tidsskillnad.

Verkligen? Jag tror nog att jag skulle märka det... jag är rätt uppmärksam /images/icons/wink.gif

Varför skulle det inte vara verkligt att i stridens hetta kunna få välja lite av hur man hugger (högt, lågt, normalt), hur många gånger man gör det, osv.

I en riktig strid är det långt mycket fler valmöjligheter och dessa görs ofta utan att man hinner tänka på dem. Snarare tar ens reflexer över rätt mycket. Att sitta vid ett spelbord och bestämma sig för att det är ett högt och snabbt hugg som passar bäst i den nuvarande situationen ligger rätt långt från detta. Dessutom hanteras förflyttning separat från vapenanvändningen, när de i verkligheten är tätt förknippade. Osv...
Allt detta IMHO, folks uppfattningar om strid varierar rätt mycket. /images/icons/wink.gif

Vi börjar driva OT...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Tja...

Tja - Eon II är ju den grundregelbok som gäller numera, så ditt stenblock är bortblåst. =)


-Marco Behrmann
 
Top