Re: Prexis (i alla fall nästan)
Förutom det där om 40k, som jag har i min hylla nu och är imponerad av, så håller jag med.
Nu har jag faktiskt tagit mig tid att läsa recensionen och visst, de verkar ha tagit tillvara de aspekter av WH40k jag inte tycker alltför illa om. Men å andra sidan kanske recensenten helt enkelt hoppade över rymdorcherna, rymdalverna, de rymdodöda och animerobotarna i sin genomgång... Och att man "rullar fram" sina karaktärer är ju på sedvanligt vis ett jätte-jättestort minus i kanten. Men, om det är ett rollspel som uteslutande fokuserar på människor och ondskefulla saker i framtida människostäder och som inte har med så mycket av vad som i mina ögon är störttöntig och onödigt flamboyant standardfantasy i rymdkläder, så finns det nog, trots allt, plats för boken i min hylla.
Regelsystem kan man ju, som bekant, alltid slänga ut genom fönstret om man inte gillar dem. (Däremot vore det ju trist om 70% av boken bestod av regelsystem, just för att jag har en tendens att slänga ut dem)
Du som äger spelet, kan du svara på:
1. Hur stor del av boken är regler? Nu räknar jag in karaktärsskapande, strid, och allt annat som är regler snarare än "setting", inklusive beskrivningar av yrken etc.
2. I hur hög grad har man med rymdorcher, rymdalver, rymdodöda och animerobotar? Dvs, hur mycket handlar om människan vs chaos och hur mycket handlar om fantasyraser som krigar i rymden?