Nekromanti En renässansman

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilka böcker ingår i det klassiska bildningsidealet? Hur står sig gamla och historiska verk ifrån olika epoker och världsdelar idag? Har de något värde utöver sin roll i bildningstraditionen för en modern läsare?

Jag har "Illiaden" och "Odyssén" hemma och en hastig genomblädring tyder på att de går att läsa även idag. "Fursten" tyckte jag fungerade alldeles utmärkt även i en modern kontext även om det inte skadar att lägga lite tid på att fördjupa sig i Machiavellis samtid. Thukydides "Kriget mellan Sparta och Athen" är väl fräsch med tanke på hur gammalt det är, men jag tror ändå att en modern historiker hade fått bättre flyt och hade varit mer underhållande att läsa.

Troberg

Sinister eater
Vilka böcker ingår i det klassiska bildningsidealet? Hur står sig gamla och historiska verk ifrån olika epoker och världsdelar idag? Har de något värde utöver sin roll i bildningstraditionen för en modern läsare?
Hur "nya" får böckerna vara?

Själv tycker jag 'Heart of darkness' av Joseph Conrad är en nödvändig bok, och de frågor den ställer är ännu viktigare idag än när de skrevs.

Tell

Hero
Ur orfeus fostran (som de misslyckades med grovt)

BASICS: En god renässansman har lite kunskap om allt, många praktiska kunskaper, av vilka grundläggande är kunnighet inom dans, rytteri (kan numera ersättas av körkort), självförsvar och etikett. För övrigt så är han klassiskt bildad och rolig, med gott om anekdoter - nedan följer absoluta basics.

-Castiglione: The courtier.
fortfarande den centrala boken i uppförande, bildning och nödvändiga färdigheter

-Kalila och Dimna
Givet att vi är svenskar, så borde hans höghet Carolus XI:s gamla skolbok i politik (en indisk fabelsamling), vara aktuell

-Aesopos: Fabler
i vår kultur är den nödvändig, då många ordspråk och talesätt hämtas därifrån

-Weber: Politics as a Vocation/Science as a vocation
beroende på inriktning, men båda dessa essäer har skapat om väldigt, väldigt mycket

-Tacitus: the history
underhållande politisk läsning från rom, som komplement till Thukydides

-Penrose: the road to reality
om du är lika usel som jag på naturvetenskap är detta en tegelsten för dig!

-Covey: 7 habits of highly effective people
för att kunna charmera måste du må bra. denna var bra för mig.

-Carnegie: How to win friends and influence people
denna med

LYRIK/LITTERATUR: den gode renässansmannen är välbevandrad inom konst, musik och litteratur (numer antar jag även film). Detta är personligen mitt svagaste fält, men håll till godo.

-Vergilius: Aeneiden
klassiker, som faktiskt är riktigt spännande

-Frost: complete poems
okej, detta är ganska mycket personlig smak, men nya världens näst mest celebre diktare (den bästa romantikern) är faktiskt nyttig!

-Colridge: rhime of the ancient mariner.
storslagen, och väl lämpad för högläsning

-Feurbach: on christianity
snarast filosofi, men icke destomindre full av eleganta uppslag

POLITIK: Den gode renässansmannen är alltid politiskt bevandrad inom alla de större rådande teorierna, och kan även argumentera/samtala med mer extremistiska grupper. I urval lyder mitt råd:

-Marx: Communist manifesto
helt enkelt ett måste. för att inte tala om att den är välskriven
-Marx: Economical and philosophical manuscripts of 1848
hans intelligentaste annalys, som också ger insikt i alienationsteorien

-Hobbes: the Leviathan
bas för att förstå all liberalism

-Ayn Rand: Fountainhead
liberalismens lenin.

-Burke: Reflections on the revolution...
Tyvärr, den är torr och tråkig, men nästan den enda allmänt accepterade konservativa urkunden

-Machiavelli: Discources
hans positiva version av fursten

ÖVERKURS
-Debretts Correct form
för alla tillfällen till umgänge med engelskspråkig socitet
-Livy: the early history of rome
-Peter Shelley: Queen Mab
-Gaspara Stampa: selected poems
-(förnamn) Curtius Rufus: a history of alexander
-Richard Bach: J Livingstone Seagull
sötsliskig newageig men fantastiskt rar sagobok att läsa för barn när tillfälle ges.

Tell

Hero
Personliga tillägg som JAG har funnit.

Coelho: the alcemist
underbar fabel, av samma karaktär som seagull, men utan flummet.

Bacon: essays & the new organon
intressanta, tankeväckande, och utmärkta att referera till, då de behandlar allt (bildligt talat)

Bastiat: det man ser och det man inte ser
den bästa introduktion till nationalekonomi man kan få

Eklund: Vår ekonomi
formell grundläggande nationalekonomi, som ger tillträde till de salongerna också.

Därutöver är mitt förslag att den potentielle renässansmannen går ut i verkligheten och börjar göra något i någon frivilligorganisation - människor i sådana är för det mesta oerhört bildade, och intressanta - det har åtminstone givit mig mer än någon av dessa böcker.

Troberg

Sinister eater
Re: Ur orfeus fostran (som de misslyckades med grovt)

Du missade en: 'The age of reason' av Thomas Paine (samma Thomas Paine som var en förgrundsgestalt i bland annat amerikanska revolutionen och inflytelserik i franska revolutionen). En skarp kritik av organiserad religion och ett starkt argument för frihet och frånvaro av styre. Också historiskt intressant, då samhållet gjorde vad det kunde för att undertrycka boken, vilket gav upphov till några av historiens viktigaste rättsfall. Totalt satt förläggare och bokhandlare som hanterade hans bok över 200 år i fängelse.

Tell

Hero
jag fick aldrig order att läsa den hemmifrån (ANT)

jag har snokat upp den, och den står fortfarande oläst i hyllan. Pains öde är fascinerande, men är hans bok så bra?

Sammanfatta den är du snäll!
Vilka är hans viktigaste argument och slutsatser?

Troberg

Sinister eater
Re: jag fick aldrig order att läsa den hemmifrån (ANT)

jag har snokat upp den, och den står fortfarande oläst i hyllan. Pains öde är fascinerande, men är hans bok så bra?
Det är länge sedan jag läste den, men den är läsvärd.

Sammanfatta den är du snäll!
Vilka är hans viktigaste argument och slutsatser?
Det är för länge sedan för att jag ska göra det. Titta på Wikipedia istället.

Feliath

Swashbuckler
Vilka böcker ingår i det klassiska bildningsidealet?
Shit, vilken omfattande fråga. Dessutom luddig: menar du klassisk i den ursprungliga betydelsen är det ju mest greker, men om du menar det i den moderna »Illustrerad Klassiker«-bemärkelsen blir det genast en krångligare avgränsning. Räknas artonhundratalet? Femtiotalet? Sjuttiotalet?

Hur står sig gamla och historiska verk ifrån olika epoker och världsdelar idag? Har de något värde utöver sin roll i bildningstraditionen för en modern läsare?
Tja, det är väl alldeles omöjligt att svara allmänt och objektivt på; själv tycker jag ju exempelvis att det mesta utöver ren naturvetenskapslitteratur som skrivits efter förra sekelskiftet är en jävla dynga, så jag tycker ju att de äldre verken har ett omätbart värde närmast per definition, men det kan man ju knappast anse för allmänt gångbart.

Men alltså: vad är det för sorts rekommendationer du är ute efter, egentligen? Vilka författare som ansågs viktiga för en god bildning under antiken? Vilka böcker renässansens och upplysningstidens lärde ansåg relevanta och viktiga? Eller bara vilka böcker äldre än förra året vi själva gillar?

/Feliath — konfys

walium

Ganska töntig, faktiskt
Upplys mig

"Shit, vilken omfattande fråga. Dessutom luddig: menar du klassisk i den ursprungliga betydelsen är det ju mest greker, men om du menar det i den moderna »Illustrerad Klassiker«-bemärkelsen blir det genast en krångligare avgränsning. Räknas artonhundratalet? Femtiotalet? Sjuttiotalet?"

Tja, det är väl roligast att vidga perspektivet bortom de allra äldsta verken. Men snubbar som Harold Bloom måste väl ha sammanställt listor över "Great Books" och annat tjohejs för litteraturstudenter? Någon jöns måste väl ha försökt sig på att sätta ihop någon form av litteraturkanon?

"Tja, det är väl alldeles omöjligt att svara allmänt och objektivt på"

Du och alla andra får gärna svara subjektivt. :gremsmile:

"Men alltså: vad är det för sorts rekommendationer du är ute efter, egentligen? Vilka författare som ansågs viktiga för en god bildning under antiken? Vilka böcker renässansens och upplysningstidens lärde ansåg relevanta och viktiga? Eller bara vilka böcker äldre än förra året vi själva gillar?"

Jag är ute efter att förkovra mig och få en inblick i vilka böcker som har förändrat och påverkat mänskligheten. Usch vad hemskt det låter. Men det finns ju massor av böcker som man läser om, men aldrig läser i orginal. Böcker som en gång var en självklarhet i en bildad mans bibliotek. Vilka böcker en gentleman skulle läsa har väl egentligen inte förändrats särskilt mycket förrän i modern tid?

Pilzefrau

hon/henne
George Orwell!
Både 1984 och Animal farm är grymma(i ordets båda bemärkelser).

När jag läste 1984 slängde pappa Oh Brave New World på mig också, men den var inte lika bra. Skrämmande framtidsscenarion är dock alltid roliga, men det känns som att de blir mycket mindre om inte skrämmande så åtminstone främmande för varje generation som går.

Sodivra

Champion
Frankenstein: The modern Prometheus!

Jag erkänner, jag är riktigt lam på att läsa klassiker. En som jag har läst är dock Frankenstein, och den kan jag rekommendera: Man lär sig en hel del av vad romantiken innebär (Oh, ack o ve, min smärta är outgrundlig, långa välformulerade monologer etc) och man får studera fantasyns gryning.

Bokens koncept är riktigt läckert än idag, från en tid då vetenskap fortfarande kunde vara mystiskt, även om jag gärna hade sett ett lite annorlunda utförande, mer frossande i det monstruösa och vad det innebär att vara mänsklig och så.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ett axplock från de senaste två millennierna:

John Stuart Mill: On Liberty
Suetonius: Kejsarbiografier
Victor Hugo: Samhällets olycksbarn
Karin Boye: Kallocain
Chaim Potok: My Name Is Asher Lev
Hannah Arendt: The Origins of Totalitarianism; Eichmann in Jerusalem
Aleksander Solzjenitsyn: Den första kretsen
Fjodor Dostojevski: Brott och straff
Antoine de Saint Exupéry: Lille prinsen

Lindenius

Swashbuckler
Bokens koncept är riktigt läckert än idag, från en tid då vetenskap fortfarande kunde vara mystiskt, även om jag gärna hade sett ett lite annorlunda utförande, mer frossande i det monstruösa och vad det innebär att vara mänsklig och så.
Inte nog med det. Frankenstein anses vara det verk som signalerar den moderna vetenskapens intåg. I tidigare sagor/myter/berättelser hade förmågan att skapa liv varit av gud givet, men Frankenstein har ingen gudom till sin hjälp utan använde vetenskapen allena.

//erik. önskar ett gudomligt ingripande på kodningen

Arfert

Facit
Lägger till lite "facklitteratur" i mixen:

"Romerska rikets nedgång och fall", Edward Gibbon
"The Wealth of Nations", Adam Smith
"Om arternas uppkomst genom naturligt urval, eller De bäst utrustade rasernas bestånd i kampen för tillvaron", Charles Darwin
"De Bello Gallico", Julius Caesar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker å andra sidan att det är hemskt intressant redan som det är - om man drar paralleller mellan Nietches övermänniska och Monstret i Frankenstein så framträder en hel del intressanta mönster, tycker jag nog. En oerhört komplex berättelse, och jag hatar verkligen alla filmatiseringar och liknande som tillskriver monstret egenskaper som "dum/korkad", "snäll", "kärlekskrank" osv. Man förenklar en komplex karaktär, vilket är helt sjukt synd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Strävar du efter ett klassiskt bildningsideal så bör du dessutom läsa böckerna på originalets grekiska eller latin.

/Kalle, som bland annat av den anledningen föredrar ett modernt bildningsideal

Feliath

Swashbuckler
Re: Upplys mig

Någon jöns måste väl ha försökt sig på att sätta ihop någon form av litteraturkanon?
Ja, men problemet är att de är jönsar allihop :gremsmile: Harold Bloom är exempelvis ett ypperligt exempel på någon som ingen människa någonsin borde lyssna på alls. Det är också skälet till att jag ogillar idén att tota ihop egna listor; det blir bara mängul av alltihop.

Du och alla andra får gärna svara subjektivt.
Näe, det båtar inte till mycket, tycker jag. Vafan ska du med folks subjektiva jävla åsikter till? Du kan ju inte använda dem på något produktivt sätt alls. Så om det inte var rent historiska upplysningar du var ute efter bugar jag ut; se ovan.

Usch vad hemskt det låter.
Ja, det låter ju rent fruktansvärt fördärvligt.

Vilka böcker en gentleman skulle läsa har väl egentligen inte förändrats särskilt mycket förrän i modern tid?
Jomen, det har det nog, ganska ordentligt, ett par varv. Medeltidens lärde var ju till exempel mest munkar, så när folk blev sekulärt bildade under renässansen innebar det en ganska kraftig omkastning. Till exempel. (På samma sätt blev det en ganska markant skillnad när det gick hål på Rom och all civilisationen rann ut. Och i öst har de ju aldrig uppfört sig som folk.)

/Feliath — hoppade av litteraturvetenskapen av jönsulära skäl