Nekromanti En retro science fantasy spelvärld

luddwig

Lawful evil
Som nämnts i några tidigare trådar knåpar jag på ett retro science fantasy rollspel som kallas Solfläckar. Det rör sig om 70-talskryddad rymdopera där det finns plats för både fantastisk teknologi och övernaturliga fenomen. Jag har nu kommit till en punkt där jag vill utveckla spelvärlden. Har börjat på en relativt enkel, övergripande beskrivning som ska följas av lite mer fylliga beskrivningar av några intressanta fenomen, organisationer och platser. Min förhoppning är att beskrivningarna ska kunna hållas hyfsat kortfattade men ändå göras inspirerande samtidigt som det vävs in uppslag till möjliga äventyr. Hur låter det tycker ni? Synpunkter och tips av alla de slag tas tacksamt emot.

JJoghans

Regelknackare
Låter intressant, och åtminstone som en bra början. Jag tänker att det lär visa sig om folk vill ha mer, eller om det fungerar bra på den nivå du valt. Själv är jag positiv till approachen - hellre kort och kärnfullt än utbroderat och komplext.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Titta på kapitlet "Fjärran dalar", exempelkampanjen i Fantasy! Den är fördömligt kort och kreativ; den ger kött på benen men lämnar mycket öppet. Högst andel krokar per textmängd i rollspelshistorien!

luddwig

Lawful evil
Jag har faktiskt haft just Fjärran dalar i tankarna. Den innehåller många trådar att nysta i för den som vill. Det är bra men samtidigt är Fjärran dalar väldigt smal. Till Solfläckar vill jag skriva en mer övergripande introduktion, både för att ge bredd och egen karaktär till spelvärlden. Det övergripande ska sedan kompletteras med djupdykningar i sådant som lätt kan användas i spel, t.ex. en grupp fribytare, en religiös sekt, en påstått hemsökt del av rymden och ett handelscentrum. Kort och kärnfullt är bra ledord. Det får inte bli en ogenomtränglig textmassa. Jag vill också att beskrivningarna ska kännas levande och sammanhängande. Det blir nog inte helt lätt men det borde gå att uppnå.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
luddwig;n184880 said:
Jag har faktiskt haft just Fjärran dalar i tankarna. Den innehåller många trådar att nysta i för den som vill. Det är bra men samtidigt är Fjärran dalar väldigt smal. Till Solfläckar vill jag skriva en mer övergripande introduktion, både för att ge bredd och egen karaktär till spelvärlden. Det övergripande ska sedan kompletteras med djupdykningar i sådant som lätt kan användas i spel, t.ex. en grupp fribytare, en religiös sekt, en påstått hemsökt del av rymden och ett handelscentrum. Kort och kärnfullt är bra ledord. Det får inte bli en ogenomtränglig textmassa. Jag vill också att beskrivningarna ska kännas levande och sammanhängande. Det blir nog inte helt lätt men det borde gå att uppnå.
Jag har tyvärr inga fler tips - jag kan bara applådera dina ambitioner, som jag tycker fler rollspelsskapare borde ha och som därtill passar bra med rollspelets tema. Om behovet skulle uppstå så får du gärna kontakta mig i ett senare skede, så ska jag se om jag har tid att hjälpa dig med dina texter. Jag livnär mig på att skriva texter, korta texter, så jag kan den konsten.

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n184883 said:
Jag har tyvärr inga fler tips - jag kan bara applådera dina ambitioner, som jag tycker fler rollspelsskapare borde ha och som därtill passar bra med rollspelets tema. Om behovet skulle uppstå så får du gärna kontakta mig i ett senare skede, så ska jag se om jag har tid att hjälpa dig med dina texter. Jag livnär mig på att skriva texter, korta texter, så jag kan den konsten.
Tack! Själv livnär jag mig på att skriva frågor, svar och beslut om skatt. Det ger det mycket övning i att förklara svåra saker på ett logiskt och lättfattligt sätt, en färdighet som kommer väl till pass även i rollspelsmakandet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
luddwig;n185010 said:
Tack! Själv livnär jag mig på att skriva frågor, svar och beslut om skatt. Det ger det mycket övning i att förklara svåra saker på ett logiskt och lättfattligt sätt, en färdighet som kommer väl till pass även i rollspelsmakandet.
Vi borde slå oss samman :wink: