Nekromanti En riktig Fabelsession!

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag hade en upplevelse igår (förrgår när det här postas…) som jag känner att jag måste dela med mig av. Jag och två av mina vänner satte sig nämligen ned för att spela rollspel, och den ”perfekta” känslan infann sig. Helt bara så där.
Svårt att tro, för förväntningarna var inte höga och hade ingen anledning att vara det. Flera i rollspelsgruppen var tvungna att tacka nej till mötet av olika anledningar, och med en suck förstod vi att vi inte kunde spela Mutant:UA som vi hade planerat. Istället erbjöd jag mig att testa att spelleda Fabeljazz igen, för en andra gång – den första gången hade blivit så misslyckad att jag känt mig nödgad att avsluta mötet i förtid.
Platsen vi kom att spela på var också lite udda, Sveroks kansli i Slakthusområdet i Stockholm.

Settingen var följande; jag ämnade kombinera två av Dogma-rollspelen som delgivits mig här på forumet, tidigare nämnda Fabeljazz (tack, Dimfrost, för denna utomordentliga skapelse) och, lite mer otippat, Konspirationen (tack, Peta, för ett dogmarollspel som egentligen kan användas som supplement till vilket annat rollspel som helst). Eftersom jag inte planerat ett jota, eller skrivit en rad om vad som skulle hända, så fick mycket av utgångsläget kommas på gemensamt inom gruppen, mellan spelledare och spelare, och det är där Konspirationen är så bra… spelarna börjar se på världen runt omkring dem med andra ögon.

Så, spelarna gör karaktärer, dessa är: CJ Foxx – Privatsnok och jammare på fritiden, Räv till rasen, samt EZ Hugin, olykskorp (ja, den benämningen passade honom utmärkt) och misslyckad målare som hamnat på inbrottstjuvens bana.

Spelet sätter igång, långsamt börjar världen växa fram. Hugin återvänder hem till den rostiga spårvagn där han har sin bostad, från fisketorget, där han extraknäcker med att rensa fisk tillsammans med måsarna (givetvis domineras fiskrensaryrket av dessa). När han kommer hem så visar det sig att någon har brutit sig in i spårvagnen. Det är en jäkla oreda och hans senaste målning, ett kubistiskt verk föreställande fabrikerna på andra sidan floden (för Metropolis har ju en flod, alla stora samhällen växer fram vid vattenvägar), samt hans anteckningar och dagbok är borta. Hugin förbannar sin olycka.
CJ vaknar ungefär då, sovandes under sitt skrivbord. Natten innan var hård, han kommer ihåg någonting om gratisdrinkar på Gröna Adolf, och sedan ett stort mörker. Han är inte ensam i rummet, där har också den långhåriga katt, som senare presenterar sig som Big Smart F, slaggat. Denne katt visar sig vara av det mindre trevliga slaget, inte nog med att han anklagar CJ för att hans fiol är borta, han påstår att den stackars deckaren är skyldig honom den ofantliga summan av 200 krediter. Foxx är i alla fall glad att hans trumpet är i säkert förvar i det låsta skåpet… men Nej! Var det inte därför han söp så hårt dagen innan, trumpeten hade blivit stulen!
Hur som helst, katten och räven ger sig av till krogen Gråsuggan (en gammal, rostig, aluminiumfärgad husvagn som byggts om), för att ta sig en återställare. Dit har också Hugin sökt sig för att dränka sina sorger.

Nu börjar konspirationen utvecklas. Efter drygt en halvtimmes stapplande spelande så börjar berättelsen röra sig lite smidigare. Dessa två försvinnanden, tavlan och trumpeten, är mina försök att sätta klotet i rörelse.

Hugin hänger sig förstås åt CJ Foxx, som i form av privatsnok kan återfinna hans värdefulla konst. Men vart kan en kubistisk tavla ha tagit vägen - kubismen ses inte så ofta nu för tiden, och dessa kända konstnärer som förde kubismen in i de finare salongerna har en efter en försvunnit. Jo, Boris, ägare till Gråsuggan, kanske vet, hans polare Rastan (ett lejon från sydligare breddgrader) handlar med smuggelkonst. Han håller till på Swing Club som ligger i stans (än mer) luggslitna kvarter. En annan grej gör sig också minnande; Big Smart F vill ha sina pengar tillbaka, och det å det snaraste. När han ursinnig över rävens oförstående på den punkten ger sig av för att hämta sina kvarterskatter, Adolf och Fredrik, så smyger de tappra äventyrarna ut bakvägen.
För att ta sig till Swing Club så tar man spårvagnen, den går ner för en ganska brant backe, ner till de områden där smoggen aldrig lyfter, och blueslåtarna aldrig tystnar. Kan ni höra dem? Där rör sig de missanpassade och ljusskygga. Swing Club är ett udda ställe, swingen och dess glam har lämnat dess korridorer för länge sedan. Där, längst väggarna, drickandes det ölblask som är det enda som serveras, sitter de djur som Hugin lärde känna på konstskolan. Då, i sin krafts dagar, hade de varit fulla av kreativitet, men nu sitter de bara där med tomma ögon, oseende.
Rastan lyckas de få tag på, denne är ett svart lejon med konstig frisyr. Att han bryter konstigt och spelar konstiga rytmer på sin banjo gör ju honom bara än mer udda i RP: s ögon. Han är mer än ivrig at sälja lite hederligt förvärvad konst till dessa ovanligt välanpassade gäster, ända tills de nämner ordet kubism. Nu får de veta, under mycket hush-hush, att kubism är såkallad ogillad konst, och av sedlighetsroteln utsända luspudlar letar genom staden efter denna fördärvande konstform. Sedlighetsrotelns grundare, Eagle-Eye, har utlyst ett hemligt projekt vis namn Den Artiska Rensningen, som ska ta plats i en inte allt för avlägsen framtid. Då ska allt kulturflummeri rensas bort från stadens gator för gott.
Men, det finns ett hopp, det finns fortfarande folk där ute som kämpar för den rättfärdiga saken. Meinlös-Badenligan står på de förtrycktas sida, om de så skulle vara kubister, jazzare eller snabbköpskassörskor. Uppivrad av sitt tal så lämnar Rastan de tappre för att medels telefon ta kontakt med sin kontakt i Meinlös-Badenligan. Nu är det dags at sätta sig upp mot överheten, och han har minsann två kandidater som kan tänkas sig beredda att göra just detta.
Med sig tillbaka har han ingen mindre än Big Smart F och hans kvarterskatter. Big Smart hade blivit förtjust när han fick veta att en visst herr Foxx visat sitt intresse. Nu är det snarare så att sagda herr Foxx inte alls är intresserad av att gå med i en sådan intresseförening, inte ens när Big Smart F menar att hans skuld till honom kommer att avskrivas om han hjälper till så ger han med sig. Han vill sätta sin svans i fara för någonting sånt. Förgrymmad så ber Big Smart F Adolf och Fredrik att lyfta in Foxx i ett angränsande rum för privat övertalning*, under tiden ska han göra affärer med Hugin. Pippin märker han är desto lättare att få med i en rörelse han fås att tro är till enkom för misslyckade konstnärer, som upphöjt lidandet i sina liv till en dygd. Så är naturligtvis inte fallet…

*I Fabeljazz förekommer inget onödigt våld, nejdå, det är ett barnvänligt spel, så vilka ruskiga tankar ni än kan tänkas tänka om tre fabeldjur ensamma i ett litet avskiljt rum… *burr*… nåväl, de är inte sanna i alla fall. Så här gick det till: när de tre lämnats ensamma tog Adolf långsamt av CJ Foxx hans solglasögon, vilka han alltid bär, och trampade sönder dem. Men trots detta hemska, så stålsatte sig räven och vägrade att övertalas. Men nu var det den, för CJ lika obligatoriska, pennstumpens tur. – Gå med! Fräser Fredrik – Aldrig, din luskatt! *knak*, pennan bryts i två bitar av en hånflinande Adolf. De båda katterna verkar gilla det här. När de två katterna går över till anteckningsblocket ger Foxx med sig, dessa ting personligfierar ju hans hela själ, han får underkasta sig deras vilja (olyckligt bruk av ord).

Här får jag lov att sluta för idag, jag måste sova medan ännu tid är. För er som bara tycker att, Va! Kommer han här dragandes med endast en lång redogörelse för ett spelmöte! Så kan jag bara säga, lugn. För om inte ståryn intresserar dig, så kommer jag inom 24 timmar att komma med diverse slutsatser och kommentarer rörande det jag uppfattat som något av det ballaste spelmöte jag varit med om. Ni som uppskattar ståryn och min berättarkonst, ta det bara ko, den kommer nog fortsättas postas även den.

Stay posted!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Fantastiskt kul läsning, verkligen. Mysig stämning, hårda karaktärer (gillade speciellt Rastan :gremsmile:), skumma konspirationer, försvunna tavlor och trumpeter. Jag är verkligen imponerad av att du improviserade allt det här, och ser fram emot fler inlägg i ämnet. Och tack för berömmet, förresten. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ashäftigt att det spelas dogmarollspel, och det var ju värsta grymma äventyret också. Jag skrockade till ett gäng gånger, och måste verkligen säga att du lyckades bra med alla skumma ställen och personer. Meinlös-Badenligan var en personlig favorit.

Extremt skön läsning. Jag tyckte mig verkligen kunna förstå hur tät stämningen måste ha varit runt bordet.

/Rising
gillar spelexempel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Va´mysigt det låter !

Oj !
låter ju siom ni har haft en supertervligt speltillfälle ! Det är ju alltid lika trevligt när det blir så !
Sånt kan man ju leva på länge !
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag är verkligen imponerad av att du improviserade allt det här
Hehe, känns bra att du gillar det, Dimmis. En liten formuleringsmiss bara; vi improviserade fram det här, utan att de andra spelarna i gruppen skulle ha hakat på konspirationståget, och spunnit vidare på det, skulle mitt stackars äventyr varit desto fattigare... :gremooo: = Tre hål i väggen.

Det var det som var hela upplevelsen, det här att vi tillsammans faktiskt kunde skapa platser som Gråsuggan, Gregs Bar, Gröna Adolf, Krimskrams, FlummDumm, Tjocksmock, Pandemonium, Parlamentamum och senare i historien nämnda platser som Björnbältet, Himmelport och Arkivet. De gjorde dem mer personliga, och kom naturligt med i berättelsen. Väldigt bra riktmärken när det bästa sättet att lokalisera sig är att veta vart närmsta bar heter (de flesta av ovan nämnda ställen är förståss barer).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ja, gemensamt skapande är något underbart när det funkar. Det är så Staden känns när den är som bäst, och det var kul att höra att det funkar i Fabeljazz också. Verkligen. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Kul att höra att folk spelar Dogma-spelen, och att formatet dessutom funkar!

Verkligt kul!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Del II

Nåväl, vart lämnade vi våra djur i förra avsnittet? Jo, Meinlös-Badenligan har fått två nya medlemmar, mer eller mindre frivilligt, och det är bara att hoppas att inte ligan har någonting skumt i görningen. Jag vill också varna harhjärtade djur att viss text kan uppfattas våldsam, och att därför inte de allra minsta skogsmössen bör läsa. För övrigt så är det liknande fysikaliska lagar här som i Den Siste Actionhjälten; skador gör fasligt ont, men när sedan en läkare tittar till dem så utbrister den mer eller mindre alltid – Men, det här är bara ett köttsår ju! Vad tusan är det du gnyler över!?

Så ha förtröstan, inga djur dödades i spelandet av detta äventyr.

Så, Big Smart F tar till orda, här ska störtas, här ska dängas, här ska revolutioneras. Först och främst så ska denna nemesis, Eagle-Eye, som verkar ha ett finger med i det mesta, få veta att han lever. Det finns en man med anknytningar till Meinlös-Badenligan, som lär sitta på viktig info i fallet, detta är ingen mindre än den berömda lärkaspelaren Isbjörn Johansson (Storuggla, what can I say, det är ett skönt namn), som numera dragit sig tillbaka från rampljuset. Han är boss för företaget Lärka on-the-air som är i Zeppelinarbranchen.
Ivriga att få ge sig iväg stövlar de båda udda färdkamraterna därifrån. Men, var tusan håller denne Isbjörn Johansson till då? De får snällt stövla tillbaka och fråga Rastan som står utanför Swing Bar och jammar på banjon. Hans vägbeskrivning är typisk för hans sätt att uttrycka sig på:
- Ser ni floden där nere?
- Ja?
- Dit ska ni inte gå, va ni än gör, gå inte dit. Ser ni berget där uppe?
- Ja?
- Dit ska ni ta er, där uppe, i björnbältet, håller Isbjörn till.
För att ta sig till björnbältet måste man åka lift. Denna avgår från torget himmelport som ligger i centrum av stan. När liften höjer sig över hustaken så har man en underbar utsikt under sig: runt torget de resande just lämnat pekar centrumets skyskrapor mot himlen, ner mot floden ligger morgondimman fortfarande kvar, och i slumkvarteren - smoggen (den hamnar alltid där av någon underlig anledning, måste vara ett väderfenomen). Staden förgrenar sig ut åt alla håll, bort mot horizonten.
När man närmar sig slutstationen har stadens oväsende tonat bort, ett annat ljud har tagit dess plats. Ett melodiskt hummande, som verkar komma från hundratals basstämmor. När Björnar arbetar så är det de björnländska folksångerna som gäller. För visst, jazz kan man digga på fritiden, men när arbete ska bli utfört så går det till folksångernas stilla lunk. Det genomsyrar hela björnarnas samhälle, musiken är för dem ett sätt att ordlöst kommunicera känslor på, och sätta takten för arbetet och det tempo med vilken björnarna rör på sig.
Detta spektakel möter således Hugin och Foxx när de anländer. Hummandet gör dem sömniga, en uppryckning krävs för att fortsätta leta efter denne Johansson. De blir visade till ett litet kontor med enkla plåtväggar, bakom den är en jättestor hangar med texten Lärka on-the-air på. Där blir de stoppade av Rufus, en riktig bamsing till björn, som frågar dem om deras ärende. Inte vem som helst får möta Isbjörn, menar han. Det magiska ordet är Meinlös-Badenligan, därefter blir de insläppta.
Isbjörn Johansson är en isbjörn (förvånad? Inte mina spelare heller), det är därför han står ut med ett så förbaskat dragit kontor. Han har arbetarkläder på sig, och en prydlig kepa med företagets logga på. Jovisst känner han till information om Eagle-Eye, men… den tänker han inte dela med sig till vilken snorvalp som helst, personen i fråga måste naturligtvis ha rytmen i blodet! Foxx är inte sen att nappa; visst har han rytm, men vad har en föredetting som Isbjörn att erbjuda? Ajdå, det börjar luta åt duell.
Jajamensan, sånt där är minsann Isbjörn isbjörn nog att svara handfast på. Han utmanar CJ Foxx, som anar att han kanske gick för långt den här gången. Isbjörn är en legendar, trots att den vita pälsen börjat prydas av ett och annat grått strå. Isbjörn går manligt ut ur sin konservburk till kontor och stämmer upp i ett kraftigt: ”Humm Humm Humm!” Arbetet stannar upp, och Isbjörn utfärdar order.
Hummandet blir livligare, vilket är bra, eftersom Hugin håller på att somna där han står. Björnarna bär fram en stor ställning, samt en stor platta som de lägger på ställningen - en scen. Upp till scenen ledder en sådan där mobil flygplatstrappa som de rullat fram, och på scenen ligger en lärka, Isbjörn Johanssons instrument, och en Trumpet, CJ Foxx instrument. Kompbandet samlar sig under scenen. Duellen kan börja*. De samlade björnarna diggar fett, musiken svänger fram och tillbaka, med de vågdalar som publiken tvingats vänja sig till. Till sist så är till folkets glädje Isbjörn vinnaren.

*Risings regler använde till detta, och jag har ingen lust att upprepa hans utomordentliga exempel. Fem gånger kom i alla fall tärningen att slås, 6 8 1 3 och 8, innan CJ körde samma trudelutt igen.

När Foxx med slokande öron får lämna scenen, så står Isbjörn kvar, tårarna rinner ned för hans kinder medan han spelar på sin lärka med sådan affektion att samtliga i publiken berörs. Kompbandet vinkar till sig CJ, som får stå med dem, och ytterligare fullända ljudbilden. När allting är över möts Isbjörn av folkets jubel, och efter att ha bugat sig ett flertal gånger, lämnar han med nostalgi scenen.
Nu verkar uppdraget vara över. Foxx har ju inte alls samma rytm i blodet som Isbjörn, det står klart. Bara ta sitt pick och pack och dra, med andra ord. Men när Isbjörn möter upp dem är han glad, ja, till och med lycklig. Han tycker faktiskt att Foxx har stil, han är den som kan ta över jazzscenen nu när Isbjörns fingrar börja bli stela. Och, javisst, han ska berätta vad han vet, och göra allt för att sätta dit den lede Eagle-Eye!

Jag vet, det blev inte så mycket våld som man kunde ana, utan det kommer i senare uppdateringar. Håll ut ni Hardcore-fabeljazz-ultraviolencefans som finns där ute.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dimfrost - the great

Du börjar faktiskt bli känd i rollspelssverige Dimmis. De frågade faktiskt efter dig på DanCon. Hur känns det att väcka så mycket inspiration och spelglädje hos folk?
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag tycker det låter som att dimfrost kanske skulle ta och göra fabeljazz till något större än ett dogmarollspel t.ex. fabeljazzleksaker, fabeljazzkläder, fabeljazzsamlarkort...
Nää skämta bara.
Kanske ett normalstort rollspel skulle passa fabeljazz bra.
Har inte tittat så mycket på fabeljazz men jag ska nog ta och göra det.
 
Top