Mina idéer (lååång)
Skulle man vara djur och bli hur djäkla stora som helst? Eller är man gudar uppe i himlen och påverkar livet för vanliga människor?
Eller var tanken att man skulle vara snubbar som påverkades av ens handlingar? Jag tycker dualismen mellan gott och ont är ganska tråkig, och Lemieux (eller vad fan han heter som är hjärnan bakom spelet) begränsade sig nog till det bara för att den hjärndöda amerikanska publiken skulle kunna förstå spelet.
I ett rollspel skulle man kanske ha en mer mångfacetterad världsbild. Jag klurade på ett rollspel som skulle heta GRÄNSVÄRLD som utspelade sig i en flummig gränsvärld (duh) mellan Paradiset, Helvetet, Gaia, Limbo, Chaos och Ordning.
Man började som klena människoliknande varelser, men ens utseende förändrades beroende på ens ageranden, och vad man gjorde.
Gjorde man snälla saker vandrade man den VITA VÄGEN och då fick man alltmer gyllenblonda lockar, blev rundare och större och fick rosiga kinder. Man blev en glad tjockis, alltså. Ens tålighet sköt i höjden, men intelligensen försvann. Fortsatte man vara snäll blev man känslokall och slank, fick platinablont hår och vingar.
Gjorde man elaka saker vandrade man den SVARTA VÄGEN och blev liten, hopkrympt och goblinaktig. Det var skitdåligt, men fortsatte man åt det hållet blev man storväxt och monstruös, och då blev man fett farlig. Slutstadiet var som stor, diabolisk drake, men då var man helt omänsklig och vansinnig.
Hade man läderkläder på sig, gick i skogar och slogs med trävapen så vandrade man den GRÖNA VÄGEN. Då fick man långt, vildvuxet kastanjebrunt hår och blev vig och muskulös. Fortsatte man åt det hållet började man få djurkroppsdelar såsom vildsvinsbetar, klor, hovar och päls, och till slut var man ett helt okontrollerbart vilddjur.
Hade man silver/mässing/silke/jade/safirer på sig eller infattat i ens vapen, eller vistades i ödemarkerna, då vandrade man den BLÅA VÄGEN och blev albino eller fick svart hår, blek hy och alldeles blankvita ögon. Man fick ökad intelligens och psyke, men blev öm och vek. Fortsatte man åt det hållet blev man demonisk och fick horn och svans, och till slut blev man en osalig ande som levde helt i drömvärlden.
Slogs man mycket, förstörde saker och levde rövare vandrade man den RÖDA VÄGEN. (chaos) Då blev håret kopparrött och hela huden täcktes av fräknar och ärr. Man blev aggresiv och otålig, och till slut fick man långa klor och kluven tunga och blev en ganska osympatisk figur. Ens kropp blev kantig och knotig och till slut var man en liten elak alf med vassa huggtänder, men då var man lyckligtvis inte så svår att spöa ner.
Slutligen fanns det den GRÅA VÄGEN (ordning) som man vandrade om man mediterade, byggde saker, reparerade vapen osv. Först fick man skägg och blev skallig, sedan blev ögonen stålgrå och man blev kort och robust. Efter en tid blev man dock märkbart större och slutade som en väldig stengolem, en varelse som aldrig överreagerade, och som var olidligt svår att besegra i strid.
Givetvis var det svårt att planera hur man skulle bli, och oftast blev man lite av mellanting mellan alla ytterligheter. Såg man en rödhårig goblin med lejonman och huggtänder kunde man direkt gissa sig till vad det var för en lirare, och förmodligen gå någon annanstans. (ofta gjorde man det i snabbt tempo, dessutom)
Hoppas det kan ge lite inspiration