Hej, sitter och bygger och funderar kring en kommande kampanj.(en grym eon 4 med inspiration i crusader kings, game of thrones och resurshantering).
Huvudtanken är att spelarna ska vara en grupp individer med mål att störta ett rike/lokal härskare/vara rebeller(lite Robin hood/ Stannis Baratheon(beroende på livsåskådning)). Min stora fundering är dock, hur öppet kan jag göra det? Kan man bara ge spelarna ett gemensamt mål(med bakgrundsstory och grupp konstellation) , en värld och låta de själva välja vägen helt fritt dit?
Kan det bli bra att spelarna har fullt ansvar över vilka "äventyr" de väljer att begå?
Då tänker jag mig ett äventyr som: stöld av skatter/mat(för överlevnad/lyx) bränna myndighets byggnader, klara sig undan riddare/trupper som jagar dem, Avsätta lokala härskare, hitta allierade, slå ut motståndare(fort, läger, trupper, riddare), alternativ två infiltrera motståndaren, ta sig in, spela dubbelspel, där man tar sig in i organisationen under falskt namn mm(och allt de nu kan tänka sig komma på)
Min mellanväg var att låta en spelare vara en ledare och ge honom äventyrsuppslag som han kan föreslå/välja bland med gruppen, är detta bättre ?
Vi förutsätter:
Villiga spelare
Gott om tid(en lång kampanj)
Spelledaren har förberett så de flesta ideer går att genomföra med lite improvisation(grundstats/info mm finns).
Spelarnas framgång är inte given(om de planerar dåligt finns det risk att de dör/lider/mm)
Huvudtanken är att spelarna ska vara en grupp individer med mål att störta ett rike/lokal härskare/vara rebeller(lite Robin hood/ Stannis Baratheon(beroende på livsåskådning)). Min stora fundering är dock, hur öppet kan jag göra det? Kan man bara ge spelarna ett gemensamt mål(med bakgrundsstory och grupp konstellation) , en värld och låta de själva välja vägen helt fritt dit?
Kan det bli bra att spelarna har fullt ansvar över vilka "äventyr" de väljer att begå?
Då tänker jag mig ett äventyr som: stöld av skatter/mat(för överlevnad/lyx) bränna myndighets byggnader, klara sig undan riddare/trupper som jagar dem, Avsätta lokala härskare, hitta allierade, slå ut motståndare(fort, läger, trupper, riddare), alternativ två infiltrera motståndaren, ta sig in, spela dubbelspel, där man tar sig in i organisationen under falskt namn mm(och allt de nu kan tänka sig komma på)
Min mellanväg var att låta en spelare vara en ledare och ge honom äventyrsuppslag som han kan föreslå/välja bland med gruppen, är detta bättre ?
Vi förutsätter:
Villiga spelare
Gott om tid(en lång kampanj)
Spelledaren har förberett så de flesta ideer går att genomföra med lite improvisation(grundstats/info mm finns).
Spelarnas framgång är inte given(om de planerar dåligt finns det risk att de dör/lider/mm)