Rickard
Urverk speldesign
När unfair snackade om sitt tärningssystem i vrållådan fick jag följande idé till ett satsningssystem.
Man slår ett valfritt antal vanliga tärningar. Om antalet ettor, tvåor och treor är lika med eller under sitt färdighetsvärde är slaget lyckat. Hur bra man lyckas beror på antalet slagna tärningar.
Sannolikhet: som vi kan se är det 50% att lyckas om...
...man har värde 1 och slår 3 tärningar.
...man har värde 2 och slår 5 tärningar.
...man har värde 3 och slår 7 tärningar.
...man har värde 4 och slår 9 tärningar.
Exempel: Sara har värde 3 och slår 7d6. Hon får 2, 2, 5, 6, 6, 2, 3 vilket är fyra tärningar som visar 1-3. Eftersom hennes värde är 3 är handlingen misslyckad. Hade hon lyckats skulle hon ha fått 7 i effekt.
/Han som nu ska krama sin kudde
Man slår ett valfritt antal vanliga tärningar. Om antalet ettor, tvåor och treor är lika med eller under sitt färdighetsvärde är slaget lyckat. Hur bra man lyckas beror på antalet slagna tärningar.
Sannolikhet: som vi kan se är det 50% att lyckas om...
...man har värde 1 och slår 3 tärningar.
...man har värde 2 och slår 5 tärningar.
...man har värde 3 och slår 7 tärningar.
...man har värde 4 och slår 9 tärningar.
Exempel: Sara har värde 3 och slår 7d6. Hon får 2, 2, 5, 6, 6, 2, 3 vilket är fyra tärningar som visar 1-3. Eftersom hennes värde är 3 är handlingen misslyckad. Hade hon lyckats skulle hon ha fått 7 i effekt.
/Han som nu ska krama sin kudde