Nekromanti En SciFi till

Oddnic

Veteran
Jag bygger just nu på en SciFi-värld som legat och grott i mitt huvud ett par år. Jag tänker inte ösa in all information jag än så länge skapat utan tänkte bara först allmänt beskriva mina tankar. Sedan skulle jag vara attans tacksam för alla tips, idéer och råd jag kan få.

Det hela utspelar sig i en ganska nära framtid. Utomjordingar hag börjat komma i kontakt med jorden och utbyte av kultur sker i det lilla. Det visar sig att universums alla intelligenta varelser har en emensam historia. De är produkter av en medveten strategi från en grupp varelser kallade "Seeders". Dessa har som livsmål att terraforma planeter och där skapa den biologiska soppa som liv uppstår ur.
Bland utomjordingarna finns det såklart en massa grupper, kulturer och olika intressen. Men alla härstammar från samma genetiska ursoppa.

Rumdfarten sker ofta genom så kallade Stargates som är enorma maskiner som böjer universum med hjälp av gravitiation. Stjärnportarna byggs ofta i närheten av solar för att dra nytta av den befintliga gravitationskraften.

Nu hinner jag inte skriva mer just nu. Jag uppskattar alla idéer och tankar. Vad bör SciFi innehålla enligt dig?

Zadrith

Hero
Gillar idén med "Seeders" men om det är gjort på ursoppsnivå så behöver vi ju inte ha speciellt mycket gemensamt med varelserna från andra planeter bortsett från at vi alla skulle vara kolbaserade livsformer. Sannolikheten att de ser ut som oss med vissa kosmetiska undantag (a la Star trek) lär vara minimal.

DragonLord

Warrior
Re: Något särskilt...

...kanske ett tema?

Jag är en av alla dessa personer som tycker att poängen med ett spel försvinner om det inte har ett tema och en "känsla" att utgå ifrån.

Vad finns det för tema i ditt spel?

För att exemplifiera kan jag säga att jag själv haft ett science fiction-spel som grott i ett år nu, och jag har skrivit ner allting eftersom jag kommit på det i vad som börjar bli en stor dokumentsamling nu. På ytan ser jag likheter mellan mitt Fallen Stars och din idé och mycket annan science fiction som finns. Man har en sorts varelser som skapade alla, eller majoriteten av, de intelligenta varelserna i galaxen/universum/whatever. I Fallen Stars kallar jag dem Progenitors, i Space Master: Privateers (från I.C.E) kallas de Architects och hos dig kallas de Seeders.

I Fallen Stars använder jag (eller försöker iaf använda) spelvärldshistorian för att diskutera indentiteten som biologi kontra samhällskonstruktion, genom något jag kallar Natives (de som har bott kvar på sina hemplaneter, eller nära sin ursprungliga kultur, länge) och Stranded (de som har levt på andra planeter under lång tid). Natives och Stranded kom till bland alla raser i och med en galaktisk "Dark Age" och Natives är givetvis diskriminerande mot Stranded, och så vidare. Mina Progenitors är inte mycket inblandade i den här berättelsen; de är mest en bakgrundsgrej.

Dina Seeders verkar vara viktigare än mina Progenitors, så spelet "handlar" väl om dem. Eller så har jag tolkat dig fel.

Men, var finns temat? Vad vill du ha för atmosfär? Dark science fiction är en helt annan grej än rymdopera, och hard science ficiton är ännu en. Det känns svårt att ge mer allmänna tips om man inte vet mer om atmosfären i spelet. I Star Wars passar skrikande motorer i rymden jättebra, men i ett hard scifi-spel hade det inte gått ihop.

Pontus, ursäktar sitt snurriga inlägg med att han spelledde Dark Ages Werewolf till klockan 5 i natt...

Oddnic

Veteran
Jag startade hela mitt reonemang med att tanken om att evolutionen har en inneboende strävan. En strävan som rangordnas ungefär såhär:

Encelligt liv -> Flercelligt liv -> Enkla djur -> Koplexa djur -> Intelligenta djur -> Medvetna varelser -> Teknologiskt användande varelser -> Seeders

Jag tänker mig att den biologiska soppan styrs så att liv som påminner om vårat uppstår. Insekter, reptiler, ryggradslösa djur, däggdjur, fåglar och allt annat som vi ser på jorden uppstår på alla de terraformade planeterna. Dessa kan ha många olika utseenden och egenskaper.

Oddnic

Veteran
Tema: kampen om existensen

Världen har jag skapat för att kunna spelleda flera olika teman i. Huvudtemat är dock: kampen om existensen .

Detta universum har nämligen en väldigt "High" backplot som skulle ta lång tid att förklara men jag gör ett försök här nu ialla fall:

Seeders vilja att sprida liv i universum styrs av en kraftfull varelse (KV). Denna varelse sprider sin makt genom universum genom att Seeders använder sig av mäktiga kristaller för att komunicera över stora avstånd. Dessa kristaller är en del av KV.
Anledningen till att KV gör detta är att han är medveten om att universum kommer att ta slut och försvinna. Enda sättet han kan få det att överleva är att hålla det lite mer stabild genom ett nätverk av kristallerna.

Det stora problemet kommer här: Vårt universums död skulle ge plats åt ett annat universum. Eftersom det universumet existerar utanför vår tid och rum men endå upptar samma "tidsrymdsplats" så uppstår en paradox. Det universat kommer inte kunna uppstå om vårt universom inte tar slut. Agenter från detta universum är därför skickade till vårt för att radera KV.
Problemet är att dessa agenter inte alls lyder under samma fysiska lagar. De färdas inte genom samma tid heller.

OK, jag kommewr troligtvis inte använda särskillt mycket av denna High backplot i själva rollspelet. Rollpersonerna kommer snarare famla i skuggan av dessa problem. Men temat är genomgående. Dock kan andra teman användas också,

Zadrith

Hero
Verkar inte rimligt att det uppstår däggdjur, fåglar och kräldjur på alla de andra planeterna. För alla större livsformer på vår jord är konstruerade kring en grundform som i stora drag bygger på huvud fram, svans längst bak och fyra ben däremellan. Hade den grundformen haft ett annat utseende (och möjligheterna är i praktiken oändliga) skulle alla varelser se helt annorlunda ut. Så även om bakterierna på de andra planeterna kanske påminner om dem på jorden så är det inte troligt att de mer utvecklade varelserna går att kategoriseras som på jorden.

Oj, det här blev svamligt, hoppas du begriper vad jag fiskar efter ...

Erufailon

Swordsman
high backplotting...

Det är sådant här som jag tycker kryddar rollspel, i vissa fall passar det i vissa fall inte.
Jag har i mitt rollspel Chimaera: Aster novum använt mig av en stor plot som genomsyrar rollspelet, detta färger det i den mån att det ger en stämning, även om det kanske aldrig kommer på tals i rollspelandet så finns det där och gnager längst bak i hjärnkontoret. Resten av stämnigarna i rollsplet känns som de hänger på den här stämningen och samverkar med den och bygger upp den från flera aspekter.
jag tycker stämningen är viktig, det kanske alra viktigaste, samma som när du ser på en film så är en stämning a och o för själva storyn annars blir den lätt platt.

alltså, du måste få allt att samverka i den riktning du vill stämningen ska vara - och hur andra ska uppfatta det, minst lika klurigt :gremwink: