Nekromanti En sista notis.

Rev

Warrior
För de som undrar vad hela "Eon vs. Knights of Legend"-historien handlar om, så kan jag hänvisa till Marco Behrmanns inlägg och förklaring, samt andra debattinlägg angående saken.

Marco's inlägg återfinns på:

http://forum.rollspel.nu/showthread...ge=4&view=expanded&sb=5&vc=1#Post9037 /Rev

Lycan

Hero
Jag är väl bara paranoid men det börjar lukta konspiration.
*Suck*
Tråkigt att se www.rollspel.nu's redaktion krypa för neogames.

G

Guest

Guest
Inse att det inte finns ngn konspiration samt att vi inte kryper för Neogames. Varför en del sedan är så inne på att tro det vet jag inte... Men jag ber verkligen alla att ge sig nu - det finns ingen konspiration, ingen censur.

---
Johnny
johnny@sverok.se

Don Kennetho

Warrior
Jag vill slutligen också bara säga att jag tycker hans förklaring inte förbättrar något. Visst, det de gjorde kanske är lagligt rätt som sagt men knappast moraliskt i min mening.
Hedrar man ett spel borde man väl ändå nämna någonstans att det är därifrån man tagit namnen. Nä, dåligt är vad det är. Lite mer fantasi från speltillverkarna kan man väl begära.

Don Kennetho

Emil

Hero
Men jag ber verkligen alla att ge sig nu - det finns ingen konspiration, ingen censur.

Den eviga låsningen av diskussioner är vad jag kallar för censur!

/Emil

G

Guest

Guest
Eviga låsningen? Är inte det att ta i lite?
Låsningar finns pga en bra anledning (vilka frågar ni er; se rollspel.nu forumet) och de kommer högst sannolikt att användas i fortsättningen. Vi censurerar inget, det finns inget som hindrar er från att öppna en ny tråd vari ni diskuterar saken igen - men ha då något nytt att komma med, inte nåt som ältats fram och tillbaka.

---
Johnny
johnny@sverok.se

Emil

Hero
Om man bara vill spinna vidare på en tråd så brukar man inte orka öppna en ny tråd för det. Och varför ska man behöva öppna en ny tråd för att fortsätta diskutera ett ämne som ni anser inte kan ge mer. Ett ämne är slut när ingen längre diskuterar det, INTE när den övervakande rollspel.nu redaktionen bestämmer att den är slut.

/Emil

Emil

Hero
Re: förklaring?

Du menar Marcos bortförklaring?

Nä, förklaring! Sedan kan man diskutera om det hela är moraliskt riktigt eller inte, men Marco var åtminstone ärlig och gav en förklaring till det hela.

/Emil

Gunnar_UBBT

Veteran
Är det inte upp till de diskuterande om de vill "älta" vidare? Det luktar lite "min åsikt är finare än din" över sådana uttalanden...synd på ett annars trevligt forum.

Och att behöva öppna en ny tråd förvirrar ju bara läget ytterligare, eller hur?

/Gunnar

Krille

Super Moderator
Urspårad tråd - Banverket sliter för att rädda den

Vare sig en åsikt är finare eller någon annans så har den här tråden spårat ur. Det är återigen en modereringsteknisk tråd som hör hemma på www.rollspel.nu-forumet, inte här.

Kan vi inte låta denna sista notis verkligen vara en sista notis och låta tråden avsomna i stillhet i närhet av de närmast sörjande? För det verkar sannerligen inte leda någon vart. Vi vet redan att Neo har snott namnen ur KoL alternativt hyllar Origin, vi vet vilka som anser det vara omoraliskt och vilka som anser det vara åkej, vi vet vad lagen säger, vi vet att åsikterna går isär, Marco har ursäktat/förklarat sig, det finns en länk till spelet ifråga (och hur omoraliskt är det inte att länka till ett piratkopierat spel, även om det är utgånget?) så att man kan kolla själv, och de här trådarna ballar bara ut till en gud-vad-korkat-moderatorerna-modererar-tråd istället för en Neo-har-snott-namnen-från-KoL-tråd. Finns det något mer att tillägga?

Nej, låt den här tråden somna in och vila i frid.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
paranoia

Det är ju svårt att veta om någon har något nytt att komma med om trådar med ämnet låses snabbare än man hinner läsa dem.
Att blockera just ett specifikt ämne med motivationen "det har vi pratat om förut" medan många andra ämnen välkomnas åter om och om igen skickar signaler om att det ämnet inte är önskvärt. Även om det inte finns något som hindrar en från att öppna en ny tråd i det så drar man sig för det (i.a.f jag)...

Om ämnet inte är önskvärt borde det f.ö. stå i FAQn :)

(För övrigt anser jag att om man stjäl/lånar namn skall detta framgå någonstans i produkten. I "Trakorien" står det t.ex i förordet vilka mytologier och kulturer han norpat namn från. Att bara ta namn och koncept med åsikten "Det är inte direkt olagligt, så jag är i min fulla rätt" som Marco {enligt min tolkning av arkivet} är dålig stil. Det kan inte göras ogjort men ett erkännande av ansvar skulle vara kul. IMHO :)

Vindhand

Myrmidon
Hear hear...

Även om det är upp till rollspel.nu vad de vill tillåta i sina forum anser jag att det är bättre att låta trådar självdö än att försöka trycka ned dem. Om inte annat skulle KoL-tråden säkert ha dött långt tidigare om man inte försökt undertrycka den.

Krille

Super Moderator
Erkännande av ansvar

" Att bara ta namn och koncept med åsikten "Det är inte direkt olagligt, så jag är i min fulla rätt" som Marco {enligt min tolkning av arkivet} är dålig stil. Det kan inte göras ogjort men ett erkännande av ansvar skulle vara kul. IMHO :)"

Erkännande av ansvar följer.

Marco Behrmann har norpat namn ur Knights of Legend.

Med utgångspunkt från dessa namn skrev jag om alver, utan att över huvud taget ha hört talas om Knights of Legend. Senare skrev jag även Dvärgar och tvingades skriva om och ändra sådant som Marco skrivit tidigare eftersom det inte skulle fungera, vare sig regelmässigt eller socialt, fortfarande utan att ha hört talas om Knights of Legend.

Summa summarum: det enda som finns kvar från Knights of Legend är en kasse namn. Koncepten är (eller borde vara) totalt förvrängda vid det här laget, efter att ha passerat genom en bångstyrig frilansare som inte hade den blekaste om att spelhärket existerade. Vid det här laget borde en notis om "alla likheter med existerande eller uppdiktade personer och företeelser är helt och hållet oavsiktlig" vara berättigad, enligt min ringa åsikt.

Marco anser sitt namn-norpande vara en hyllning till spelet. Jag har ingen anledning att motsäga detta påstående, eftersom jag vet hur såld han brukar vara på datorrollspel (ni ska bara veta hur mycket han tjatar om Wastelands). Själv har jag på motsvarande sätt hyllat en kasse andra personliga favoriter utan att tala om var, och har inte det minsta dåligt samvete över det. Se det som hyllning, påskägg eller namnstöld eller vad faen ni vill - jag tänker fortfarande inte ha dåligt samvete.

Jag tänker inte heller tala om vad jag har gjort. Vill ni veta, leta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Erkännande av ansvar

>Jag har ingen anledning att motsäga detta påstående, eftersom jag vet hur såld han
>brukar vara på datorrollspel (ni ska bara veta hur mycket han tjatar om Wastelands).

Wasteland, heter det väl? Wastelands med s är papper&penna (iofs *tycker* jag mig se vissa paralleller med Lancelot Games grejor i Eon-reglerna, men det är en annan femma...).

>Själv har jag på motsvarande sätt hyllat en kasse andra personliga favoriter utan att tala om var,

Jag har hittat en. Den var kul. (-:

--
Åke

Gunnar_UBBT

Veteran
It's a dirty job but some one has to do it ;)

"Finns det något mer att tillägga?"

Uppenbarligen ;)

Skämt o sido så kan jag inte direkt säga mig tillhöra någon falang annan den att ett forum väl är till för att låta folk diskutera to their hearts content. Tröttnar man på att läsa tråden är det ju bara att skippa, den flyttas ju automatiskt ner en sida på forumet allteftsom tiden går. Efter ett tag så somnar den in automatiskt.

Genom att bry sig allt för mycket så eldar man (t.ex. moderatorerna) bara på intresset för tråden. Bara ett välmenande tips till moderatorerna alltså, ingen kritik.

/Gunnar -allt ovan i ett djupaste IMHO.