Nekromanti En skäkta bryter igenom!

gitarrpoet

Veteran
hm. Har för mig att jag hört att ett tungt medeltida armborst skjuter igenom 3 fullplåtsrustningar efter varandra...
Om det är sant eller inte vill jag inte lova men saken är den att en skäkta har en otrolig slagkraft och skjuter igenom rustningsdelar så jag undrar om det är så eller om jag bedömmer fysiken fel i det här fallet. Jag spelar iaf. med att rustningar bara absorbera hälften av skadan mot skäktor och funderar på att sätta något liknande för pilar(om det är något sånt där också?)

åsikter?

Madon

Warrior
Jag vet iallafall att medeltida järnpilar inte har en chans att åka igenom stålrustningar, de böjs och ramlar av som flugor.. Hur det är med stålpilar vet jag inte..

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nej det gör den inte! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Chakka Khan

Veteran
Re: En skäkta bryter igenom! [ANT]

Armborst användes till största delen för sin räckvidd och penetrationsförmåga, de var långsamma att ladda om men det var värt tiden eftersom en pil från en båge inte har en chans att penetrera en rustning precis som Madon säger.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Armborst användes till största delen för sin räckvidd och penetrationsförmåga, de var långsamma att ladda om men det var värt tiden eftersom en pil från en båge inte har en chans att penetrera en rustning

[/ QUOTE ]
Jag skulle vilja påstå att den största fördelen armborstet har över bågen, är det faktum att bågskytte är SKITSVÅRT!!!!! Ett armborst däremot, det är något som nästan vilken lågpannad dräng som helst kan lära sig använda med hyfsad effektivitet på nolltid.

/Anders

Chakka Khan

Veteran

Jo men det kostar mycket mer att tillverka en armborst än en båge, så det är inte precis så drängar blir försedda med armborst. Tex i medeltida england var det lag på att lära sig skjuta båge och det var troligt vis pga bågens simplicitet, armborstet hade ju oftast en laddnings mekanism som inte var hur lätt som helst att hantera så det var nog lättare att effektivt lära sig använda båge. Så armborstet användes antagligen inte till största del för att det är lätt att skjuta med, och hade man skaffat ett skulle man nog vilja vara riktigt bra på att använda det.

Krille

Super Moderator
Det beror på hur du menar

Det tar ca två veckor att öva upp en armborstskytt till motsvarande träffsäkerhet som bågskytten får öva i åratal. Det är minst en faktor femtio i tidsåtgång i bågskytteträning.

DeathJester

Veteran

Kom igen nu.

Laddningsmekanismen var inte så svår. Det kan inte ha tagit mer än en kvart att lära sig. Cirka fem steg. Tar säkert ett antal gånger innan man är snabb på det, men inte fan är det svårt att lära sig. Folk var inte dummare på den tiden..

Dessutom, så tar det lång tid att bli skicklig med båge, flera år. Ett armborst kan du i stort sett ta som det är och skjuta helt okej.

Gastono

Hero
Anyone seen "tales of the bow"?

En bra dokumenter....

Om en pil bryter igenom en rustning beror på dess form till stor del.
Man gjorde rustnigar snett böjda för när man gjorde rustningar som var helt raka så bröt både pil och skäkta igenom (inte på SÅ långt avstånd dock).

Man började alltså göra rustnigar som var böjda och då var det inte lätt att komma igenom den såvida inte bönderna ville gå runt med ballistor :gremsmile:

Och det gjorde de så småningom, april april!