Skador är spännande att fundera över. I den bästa av alla tänkbara världar kan ett skadesystem i ett rollspel simulera alla de skador som kan uppstå på en människorkropp i verkligheten: man ska teoretiskt sett kunna dö av småsaker och överleva de värsta hemskheter.
Det finns däremot en typ av skadeverkan som jag inte sett någon mekanism för i något rollspel, nämligen att en person blir skadad utan att veta om det. Det är ett ganska populärt grepp i filmer (på rak arm kommer jag bara på att jag sett det i Road to Perdition och i avsnittet av Vita huset där presidenten blir skjuten) så jag antar att det faktiskt kan inträffa i verkligheten. Den praktiska effekten blir att den sårade personen beter sig som vanligt tills han svimmar av blodförlusten eller tills någon upptäcker att han blöder.
Nu kommer frågorna:
1. Är detta realistiskt? Förekommer det i verkligheten och inte bara på film?
2. Finns det något rollspel som innehåller regler för det?
3. Vore det intressant med regler för det i ett rollspel (nu tänker jag mig ett rollspel där man inte skadas speciellt ofta, inte ett rollspel där man slåss mest hela tiden)?
/tobias
Det finns däremot en typ av skadeverkan som jag inte sett någon mekanism för i något rollspel, nämligen att en person blir skadad utan att veta om det. Det är ett ganska populärt grepp i filmer (på rak arm kommer jag bara på att jag sett det i Road to Perdition och i avsnittet av Vita huset där presidenten blir skjuten) så jag antar att det faktiskt kan inträffa i verkligheten. Den praktiska effekten blir att den sårade personen beter sig som vanligt tills han svimmar av blodförlusten eller tills någon upptäcker att han blöder.
Nu kommer frågorna:
1. Är detta realistiskt? Förekommer det i verkligheten och inte bara på film?
2. Finns det något rollspel som innehåller regler för det?
3. Vore det intressant med regler för det i ett rollspel (nu tänker jag mig ett rollspel där man inte skadas speciellt ofta, inte ett rollspel där man slåss mest hela tiden)?
/tobias