Nekromanti En skadeidé

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skador är spännande att fundera över. I den bästa av alla tänkbara världar kan ett skadesystem i ett rollspel simulera alla de skador som kan uppstå på en människorkropp i verkligheten: man ska teoretiskt sett kunna dö av småsaker och överleva de värsta hemskheter.

Det finns däremot en typ av skadeverkan som jag inte sett någon mekanism för i något rollspel, nämligen att en person blir skadad utan att veta om det. Det är ett ganska populärt grepp i filmer (på rak arm kommer jag bara på att jag sett det i Road to Perdition och i avsnittet av Vita huset där presidenten blir skjuten) så jag antar att det faktiskt kan inträffa i verkligheten. Den praktiska effekten blir att den sårade personen beter sig som vanligt tills han svimmar av blodförlusten eller tills någon upptäcker att han blöder.

Nu kommer frågorna:
1. Är detta realistiskt? Förekommer det i verkligheten och inte bara på film?
2. Finns det något rollspel som innehåller regler för det?
3. Vore det intressant med regler för det i ett rollspel (nu tänker jag mig ett rollspel där man inte skadas speciellt ofta, inte ett rollspel där man slåss mest hela tiden)?

/tobias

Rising

Vila i frid
Först; du skriver så djäkla bra inlägg! Svårt att toppa...

Jag har hört rätt många historier om folk som blivit skadade utan att riktigt förstå vidden av skadan, iaf, och då och då hör man om någon som blivit skjuten utan att fatta det. Senaste gången jag såg på Fab 5 (ett bra bevis på att man är nörd är om man tänker på ungdomsgänget i serien Top 10 och inte på stereotypa bögar) så var det någon Fabio-kopia som hade blivit skjuten utan att fatta det förrän någon pekade på honom och sa "dude, du har blivit skjuten", typ. Han var väldigt uppjagad när det hände, kan jag tänka mig, för han höll på att rädda sin mamma från några ligister.

Kan det vara så att man kan vara ovetande om att man blir skadad om man sitter ner och läser en god bok? Det undrar jag dock, jag tror att man måste vara uppjagad för att kunna blockera skada på det där sättet. Men jag baserar det på absolut ingenting, så ta det med en nypa salt.

Inte vad jag vet, men jag har lirat ett par gånger med dold skada, och där kan situationer uppstå när folk blir mer skadade än vad de tror. Inte riktigt samma sak som att bli skadad utan att vara medveten om det, men ändå...

Jag misstänker att vad man skulle behöva är just en möjlighet att "ta det lugnt", varpå man kan få försöka känna efter om man har blivit skadad eller inte, medan man alltså kan vara omedveten om detta så länge som man är uppjagad.

Jag gillar idén som fasiken, dock. Särskilt vid attentat. Att höra spelledaren säga att man hör ett högt ljud såsom avfyrandet av ett gevär och att man sedan direkt kastades in i handlingen och fick bestämma vad man skulle göra innan man ens visste vad som hade hänt, var skottet hade kommit ifrån eller vem som eventuellt hade blivit träffad, det vore ashäftigt.

Jag tror att det skulle funka bäst i ett system där man kan slå fram skada med ett enda slag (eller ett fåtal), så att inte spelarna förstod att någon är på väg att dö när SL plötsligt slår en hel hand med T6.

Johan K

Gammal & dryg
Visst, varför skull det inte vara realistiskt ??
tycker att det låter hyfsat logisxkt att det borde finnas i rollspel åxå... Fast jag ahr iof inte skänkt just det sedan av skador nån tanke, inte förräns nu iaf... :gremwink:

Trro inte det iaf..
Har inte hörttalas om det iaf.. Det närmaste jag kommit med blödning & sådant är EON & N2.. :gremblush:

3. Vore det intressant med regler för det i ett rollspel (nu tänker jag mig ett rollspel där man inte skadas speciellt ofta, inte ett rollspel där man slåss mest hela tiden)?
Vuisst, varför inte...Kalrt att det skule vara intressant med en sådan regl.. Om inte anantt som en husregel,,

Sodivra

Champion
Jag föreslår att man räknar ut hur ont skadan gör i striden, och hur allvarlig den är i efterhand. När jag spånade på sådana regler (med avsikt att kunna ha detaljerade skaderegler som inte slöade ner striden) så kom jag faktiskt fram till att man inte skulle veta så mycket alls om sina skadar i strid förrän man faktiskt stannade upp en runda och "kollade efter". Man får ju förstås en rätt bra indikation av hur man mår, hur mycket "skademinus" man får av sina handlingar..

Antingen så antecknar man sammanlagd skada för rollpersonerna, och när man får chans att kolla efter ordentligt så slår SL ett modifikationsslag för denna skadan, och efter striden kan han slå fram vad vården måste bestå i..

Eller så kan man göra det lite mer avancerat och slå en omedelbar skada som påverkas av psyke, adrenalin, osv, som avgör hur förhindrad rollpersonen blir. (Psyke och adrenalin kan man förstås blanda in i den förra modellen också - Dra ifrån när du slår för hur rollpersonen reagerar, lägg till när du slår för hur farlig skadan är..) Dessutom antecknar man skadetypen för rollpersonen, till exempel "Skadevärde 4, skärande" om det var ett svärd med skadevärde 4 som skadade rollpersonen.. till exempel. För att avgöra hur allvarligt det faktiskt är så slår man ett nytt skadeslag när det passar, och här kan man lattja med alla sina "skärskador i benet"-tabeller.. Lite mer kaotisk variation på det sättet.

Eller så gör man som Vindhand och kollar hur snabbt rollpersonen behöver vård, då kan man slå samma skadeslag på tre abstrakta mätare: Skada, Ont-faktor och Akutfaktor, där Skada och Akutfaktor är sådant man får veta senare..

PAX

Jordisk Äventyrare
Ett exempel jag själv känner till var en av mina kompisar som på den tiden var snickare. Han satt och lekte med sin kniv och satte den senare i vad han trodde var knivslidan som han hade i benfickan. Efter ett par minuter upptäckte han att byxorna var röda och att benet var skadat. Han hade naturligtvis missat med kniven och kört den genom benfickan och skurit sig i benet. Ganska så djupt faktiskt. Krävdes en del stygn. Så visst händer det att man skadar sig utan att för den skull märka det.

Nu tror jag förvisso inte att stora skador missas hur lätt som helst. Oftast är det kanske en fråga om chocktillstånd hos den sårade som blockerar bort känslan av skadan. Bortslitna lemmar och dylikt. Personen brukar i övrigt inte vara speciellt kapabel till att utföra något annat under tiden.

Ska man ha regler för sådant här? Hur ska det fungera? Ska skadan då vara dold för spelaren tills han upptäcker att rollpersonen är skadad. Kanske inte så lyckat men det är ju ett sätt att lösa det på. Sen bör man väl bestämma vilka typer av skador som märks. Att skära sig på A1:or när man viker dem eller kniven när man hackar lök hör till vardagen och upptäcks kanske efter en stund när tummen svider.
Att däremot skadas av kulor, stick, hugg och annat otyg och därefter förblöda av dem utan upptäckt tror jag inte på.

Däremot tror jag att vissa sår kan underskattas av den skadade eller sjukvårdare. Dvs skadan bedöms som ofarlig och efter en stund så svimmar personen i fråga av inre blödning. Exempelvis djupa skärsår.

Detta är vad jag tror och tycker. Ingen sanning därmed.

Muggas

Hero
Eller så kan man göra det lite mer avancerat och slå en omedelbar skada som påverkas av psyke, adrenalin, osv, som avgör hur förhindrad rollpersonen blir.

Jag tror också att just adrenalin och psykiskt tillstånd är avgörande när man bedömer om en rollperson upptäcker en skada eller ej... Ska man skada sig när man är "lugn" så får det nog ske med något mkt vasst... Det enda exemplet jag kommer på vad gäller en "oupptäckt" skada är en snutt från en match i UFC (Ultimate Fighting Championship) där en av kombattanterna kopplade ett fotlås på sin motståndare och bröt av den. Motståndaren märkte ingenting, utan fortsatte att banka på personen som kopplat låset. Inte förrän domaren bröt matchen och pekade på den avbrutna foten förstod han att han var skadad. Detta berodde förmodligen på en mkt hög adrenalinmängd i kroppen på den drabbade (och eventuellt intagandet av smärtdämpande droger och dylikt). Det här med droger kanske är en grej för stora, maffiga krigare att fundera på i rollspel. En drog som minskar eller eliminerar smärta kan ju vara användbar i tighta situationer (men inte nyttigt i längden)...

Quadrante

Grisbonde
jag tror att man måste vara uppjagad för att kunna blockera skada på det där sättet. Men jag baserar det på absolut ingenting, så ta det med en nypa salt.

en regäl adrenalin rush/chock kan blocka smärta, när man opererar , i bedövningsmedlet används adrenalin..
..en van kämpe kan ta första smällen på att han hunnit arbeta upp sig till adrenalinstinn..

Baserad på samma erfarenhet som du :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Tja, för ett antal år sedan läste jag om en kille (tror det var här i Borlänge) som fick en kniv i ryggen på krogen. Han märkte det inte förrän han kom hem och tog av sig jackan och kniven åkte ur och trillade ner på golvet.

Utöver chockeffekter och sånt så tror jag att nervbanorna kan skadas på ett sådant sätt att man inte känner när sådant händer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror att det skulle funka bäst i ett system där man kan slå fram skada med ett enda slag (eller ett fåtal), så att inte spelarna förstod att någon är på väg att dö när SL plötsligt slår en hel hand med T6.
Det skulle kunna fungera så som Arvidos skrev: att man först slår skadan när man blir träffad (man måste då ha någon form av resultat som innebär "ingen skada alls") och den skadan visar hur hindrad man blir under resten av striden. Sedan när man lugnar ner sig slår man en gång till, för att se om skadan är så allvarlig som den verkar eller om den är värre. Man kan då också tänka sig att en skada som gjorde jävligt ont visar sig vara ganska ofarlig. (En person blir skjuten rakt i bröstet och alla tror att han är död, men skottet träffade hans fickur, så den dödliga skadan visade sig bara vara en skråma.)

Risken är att det bli väldigt många slag som slås, men konceptet skulle ändå bara passa i ett spel med relativt få och dödliga skador, så det kanske inte är något problem.

/tobias

Sodivra

Champion
Man kan då också tänka sig att en skada som gjorde jävligt ont visar sig vara ganska ofarlig. (En person blir skjuten rakt i bröstet och alla tror att han är död, men skottet träffade hans fickur, så den dödliga skadan visade sig bara vara en skråma.)
Definitivt! Säg att en poäng "skada" ger -1 på alla handlingar, och -5 innebär medvetslöshet.. Visst kan man bli medvetslös utan att vara så värst skadad. Det gäller också smärtsamma men ofarliga skador och "köttsår".

Risken är att det bli väldigt många slag som slås
Fast då får man detaljrikedomen på köpet, om man skulle vilja ha det - dvs, man kan ha detaljerade skadeslag utan att sakta ner striden.

Iofs så får man ju slå extra skadeslag mitt i striden också, ifall rollpersonerna pausar och "kollar upp" sig själva..

"Allvarlighetsslaget" (Slås när man kikar på såret för att få veta hur allvarligt det är) får vara rätt enkelt också, och så kan "läkeslaget" (om såret förbättras eller försämras i efterhand, och vad för behandling som krävs - vilket inte alls slås om Allvarlighetsslaget misslyckas så mycket att rollpersonen är död) vara så komplicerat som man vill.

Man kan ju också använda en massa roliga skadetärningar när man slår (den dolda) skadan, och vissa resultat betyder mer smärta än skada och tvärtom.. Då behöver man bara slå ett slag.

MovinGalt

Warrior
Min lärare berättade om en kille (hans vän tror jag) som arbetade på ett transportföretag. Han hade stått vid en bergvägg och vinkat in en traktor. Men sen ropade någon på honom, han vänder bort huvudet för att se vad det var för något, och traktorn backar in i honom. Den fullständigt krossar båda knäskålarna på honom, och han skriker till. Traktorföraren förstår att något gått snett, så han kör fram en bit, och då börjar killen, som nu inte har något kvar under knäna, att springa därifrån. På stumparna.
Han kom inte många meter, men han var så rädd att han bara sprang.

Han visste att han var skadad ja, men chocken fick honom att "inte lägga märke till det".

Sen, inte för att lägga för stor tillit på realism i filmer, men i Saving Pirvate Ryan kan man i första Omaha-scenen se en soldat som går runt med bara en arm. Sen hittar han sin andra arm och plockar upp den. Friskt? Nej.
Jag tror att man kan få en sådan chock att man inte märker att man till och med blivit av med kroppsdelar.

Direkt vid skadan pumpar kroppen ut mängder med endorfin, vilket gör att smärtan inte uppkommer vid det exakta skadeögonblicket. Om man bryter benet är det vanligt att det inte börjar göra ont fören efter några minuter.

/MovinGalt - aldrig brutit något

TomasHVM

Swordsman
Tobias skriver:
Det finns däremot en typ av skadeverkan som jag inte sett någon mekanism för i något rollspel, nämligen att en person blir skadad utan att veta om det.

Det er noe som ofte skjer i sosiale situasjoner; at folk blir tilført skade uten at de vet om det. Det kan skje ved hjelp av ryktespredning og sladder, uten at personen er tilstede. Det kan skje ved hjelp av intriger, der en person mister en alliert uten å være klar over det. Det kan skje i verbale utvekslinger, der en person blir angrepet, og ikke klarer å forsvare seg, men er for dum til å innse hvor stor skade han og hans familie er påført.

Omfanget av en sosial skade kan senere vise seg å være så stort, at personen ikke har noe annet valg enn å gi opp, overgi seg, ta sitt eget liv.

I rollespill kan dette lett simuleres ved å innføre sosiale skadepoeng for rollene, og at sosial skade blir tildelt i sosiale konflikter, på samme måte som fysiske konflikter tradisjonelt løses (verbale angrep, svar på tiltale, terningene avgjør hvem som kommer ut av det med æren i behold). Skaden som påføres en rolle kan gjøre at den blir "sosialt død", og dermed ikke lenger kan spilles.

Høyst realistisk, egentlig... merkelig at det ikke er gjort i noen rollespill jeg kjenner...

Sodivra

Champion
Høyst realistisk, egentlig... merkelig at det ikke er gjort i noen rollespill jeg kjenner...
Inte så märkligt egentligen när det går bättre att rollspela något så subjektivt som social status.

Såvida inte spelmomentet och konflikten utgörs av socialt spel, då kan det vara motiverat.

Nu hycklar jag förstås lite, eftersom jag försöker göra regler för personlig utveckling själv, men där utgörs handlingen också av personlig utveckling.

Men det kanske du också utgick från, att det var i ett relationsspel man skulle använda det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Bärsärk

inte många inlägg får mig att fundera på tillägg i mitt eget spel (har täckt de flesta :gremwink: ) men det här gjorde mig intresserad. Efter att ha läst en del inlägg kom jag på att det finns regler för Bärsärk.

Detta innebär kort vissa GE höjningar men även också att KP dubblas under bärsärkperioden för att gå tillbaka till de naturliga då bärsärken är slut. Detta innebär att skadenivåerna i sin tur fördubblas och gör att man inte märker av skador förrän bärsärken är slut eller om man får en tuff skada.

Det kan simulera dolda skador på ett sätt.

Detsamma gäller väl eg gift och droger som plockar FYS-Poäng (mitt sätt att hålla kollpå skador som gör en annan åverkan än fysisk). Den kan SL droppa succesivt i lönn och bara tala om att "Du känner dig rätt matt" etc.

jag funderar på att plocka in en frivillig regel på det där. I all enkelhet (ja jag börjar konvertera till KISS) så skulle man kunna göra så att man mäter adrenalin, stress etc (sådant som kan bedöva smärtcentrat) tillsammans med en slumpfaktor (missde kniven i nervbana) och slå för hurvida man känner av skadan eller inte.

Det här måste röra sig om en gångs skador - inte om man blir skjuten flera gånger (okej okej det KAN ju hända). SL droppar då KP (eller ger skada på annat sätt beroende på skadesystem för olika spel) utan att tala om det mer än att tala om att "din tröja är helt blodig" efter ca 5 minuter. Vad tror ni?