Nekromanti En skiss på någon mermaid-typ

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hahahaha! :gremgrin: :gremdrink:
För att vara ärlig googlade jag på något random ord, typ "beard" och kollade bilder. Då fick jag syn på någon dassig, skäggig uteliggare med mössa. Jag började att teckna efter den referensen. Sedan visste jag inte vart jag skulle ta vägen, men med John Howe's böcker i åtanke kom jag att tänka på en pastellteckning han gjort av en sjöjungru. ... och på den vägen är det.

Med andra ord har jag inte tänkt på det din fråga gäller. Så det finns inget bra svar på det, egentligen.
+1 Persson! =)
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Det som sticker ut mest är känns att treudden väldigt liten, samt att förkortningen på armen känns lite platt.

Ansiktet tycker jag blev grymt bra, jag gillar skarpt din sago stil.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Persson said:
Om han bor under vattnet varför har han då en mössa på sig?
Varför inte? Det är väl en fin mössa, eller hur?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Persson said:
Om han bor under vattnet varför har han då en mössa på sig?
Varför inte? Det är väl en fin mössa, eller hur?
Alltså visst att sjöjungfrun dolde kassarna med snäckor men det handlar ju inte om att undvika en förkylning...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det som sticker ut mest är känns att treudden väldigt liten, samt att förkortningen på armen känns lite platt.
Ja, förskortningar är ibland svåra - tycker jag - ska försöka tänka mer på det nästa gång. Tackar.

Ansiktet tycker jag blev grymt bra, jag gillar skarpt din sago stil.
Danke! =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Persson said:
Alltså visst att sjöjungfrun dolde kassarna med snäckor men det handlar ju inte om att undvika en förkylning...
Äh, man kan väl ha mössa av andra anledningar än att vilja vara varm. Att man tycker att den är snygg, till exempel.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänkte på en grej, som visserligen verkar vara rätt vanlig i rollspelskonst men som jag ogillar - nämligen bildkompositionen Porträtt + Bakgrund.

Anledningen till att det retar mig en smula är att slutresultatet ofta blir som två bilder som klippts ihop utan att ha något med varandra att göra - alltså att figuren inte tar någon notis om omgivningen.

Konkret: om en haj dyker ut ur vraken bakom vår hjälte borde han väl reagera: vända sig om, visa en förvånad min, vad vet jag. Den plötsliga rörelsen, eller bara undervattenslogiken i sig, borde också innebära att hans hår och mössa (som jag är ett fan av - BTW) böljar. Nu är kompositionen lite ut som en uteliggare som poserar framför en fondvägg på sea-world. Vilket jag antar egentligen är helt ok - eftersom det var en uteliggare som poserade som du utgick ifrån, men ändå... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tänkte på en grej, som visserligen verkar vara rätt vanlig i rollspelskonst men som jag ogillar - nämligen bildkompositionen Porträtt + Bakgrund.

Anledningen till att det retar mig en smula är att slutresultatet ofta blir som två bilder som klippts ihop utan att ha något med varandra att göra - alltså att figuren inte tar någon notis om omgivningen.
Min uppfattning: Bilden är tänkt att vara en hel bild - en illustration - inte ett porträtt. Porträtt är en hel annan grej och görs bara för att illustrera personen i sig - inte en miljö, stämning eller situation. Eller ja, gamla tavelporträtt illustrerar iof ofta en stämning för att inhysa extra kött på personligheten, som till exempel vad gäller gamla konungaporträtt och dylika där man ofta har med bakgrund och rekvisita som förstärker pondusen.

Vad gäller att det känns som om två bilder klipps ihop så är det för att jag är dålig. =) That's the truth. Hade jag kunnat det här bättre hade jag försökt göra bakgrunden lika mycket del av teckningen. Så jag förstår helt klart din åsikt här - för om den här bilden är det sant. Och jag tackar dig för påminnelsen att jobba på det.

om en haj dyker ut ur vraken bakom vår hjälte borde han väl reagera: vända sig om, visa en förvånad min, vad vet jag.
You speak true my friend.

Den plötsliga rörelsen, eller bara undervattenslogiken i sig, borde också innebära att hans hår och mössa (som jag är ett fan av - BTW) böljar.
Sant, ännu ett bevis på att jag inte planerade alls. En stor brist i många av mina skisser - jag bara kör. Bad bad... Bra att du påpekar och triggar mig att bättra på förarbetet i hjärnkontoret. Fast samtidigt är en skiss lika mycket test och lek som någonting annat, så att planera en skiss för mycket dödar själva skissandet - om man nu inte skissar på en bestämd idé.

Nu är kompositionen lite ut som en uteliggare som poserar framför en fondvägg på sea-world.
Hahaha! ... Kanske borde kalla den Hobo At Sea World? :gremwink:

Vilket jag antar egentligen är helt ok - eftersom det var en uteliggare som poserade som du utgick ifrån, men ändå... =)
Hear him!

Tackar dig ödmjukast för seriös och utförlig kritik, Olav. Det är till stor hjälp.

P.S. Nu låter mitt mottagande av kritiken nästan som ett försvarstal - vilket mottagande av seriös kritik aldrig bör göra - eftersom det då låter som om man inte kan ta kritik och slår ifrån sig. Det menar jag inte att göra, för jag vill ha kritik och jag tar den till mig och försöker lära av den. Kritik is the shit for learning! Varför jag svarar som jag gör beror dock på att du tar upp saker som för mig gäller tecknande i allmänhet - inte bara den här bilden - och att jag själv har vissa tankar om det.
 
Top