Nekromanti En skog av NPCs, check! Nu: makroekonomi och abstrahering av politik!

RasmusL

Champion
Jag gjorde små skyltar för NPCs i min Wörld of ÄEjån-kampanj i Jargien, efter två spelmöten är det en mindre skog att hantera och antalet aktörer klättrar i allt högre takt. Omåttligt roligt att titta på skarans anklagande blickar (de vet att jag spelar med hårkorsprincipen från AW, oklart vem som skvallrade...) och det känns som att det bör gå att hantera något hundratal innan jag måste börja katalogisera dem på allvar.

Med den detaljen ur vägen är det dags att börja titta på någon bra abstrahering av rikets ekonomi på makronivå, truppförflyttning och politiskt inflytande. Just nu använder vi Jargien-kartan (...som för ändamålet är alldeles för liten, ska printa en 3x3 A3 tills nästa spelmöte...) uppdelad i ett antal regioner för vilka tärningar används för att illustrera någon form av generellt "välmående" på en skala 1-6, olika spelpjäser för att illustrera heliga platser samt Pandemic-kuber för militärmakt. För truppers position och förflyttning finns ju massvis med inspiration från valfritt strategispel men när det kommer till ekonomin och politiken behöver jag tänka till lite för att få till det känner jag och jag tänkte höra om ni har tips på existerande system, tips eller funderingar som kan vara till hjälp.

Jag är ingen simulationist utan använder kongruensen i fiktionen för att skapa drama (ex: dåligt välmående i en region *tänka tre sekunder* -> inkompetent adelsperson från rik och inflytelserik familj som inte accepterar att hen avsätts har misskött sina sysslor som borgmästare till den grad att befolkningen gör uppror!" -> drama!) men vill samtidigt begränsa godtycket i hur Jargien fungerar genom att reglera det via system.

Hur skulle ni simulera ett rikes enkonomi? Pengaflöden, fördelningar, assymetri i handel, utbud och efterfrågan, inflation, osv osv?

Hur skulle ni simulera ett rikes politiska tillstånd? Olika aktörer och gemensamma fronter bland dessa? Brist/överflödigt ledarskap, konkurrens, opinion, behov, agendor, påverkan, inflytande, tradition, nytänkande osv osv?

Mundo

Myrmidon
Alltså... Jag vill veta allt nu.
Jag älskar politik-kampanjer. Visa allt.
ALLT SÄGER JAG!

1: Vem är spelarakaraktärerna
2: Vilka är de viktiga NPCerna
3: Vad hände under era två första spelmöten
4: Vad producerar riket för gods som intresserar spelarna och varför intresserar det spelarna
5. Etc.
6: Etc.
7. Etc.

RasmusL

Champion
Först: Vi spelar rätt fritt med fiktionen och mycket av det vi etablerat, namn, och säkert allt stämmer säkert inte alls överens med all Eon-lore som finns där ute.

Vår utgångspunkt: Korruptionen, maktgirigheten och de snabbt ökande klyftorna håller på att slita Jargien i stycken och det enda som håller kejsardömet på rätt köl är Kejsarens närvaro. Men Kejsaren är död. Aboraten, överbefälhavaren och inrikesministern (vi har inte hittat på några finare titlar ännu för de två senast nämnda) hittar honom död i det rum till vilket de kallats till ett privat möte. De inser att riket skulle dö med sin Kejsare och konstruerar en plan där de mörkar hans död, använder mörk magi för att fylla hans lekamen med något som på lite avstånd kan misstas för liv och medvetande och styr nu riket i hans ställe. Dessa tre (Aborat, överbefälhavare och inrikesminister) är våra spelarkaraktärer.

Vi använder AW-style-moves för det storskaliga politiska spelet (alfa 0.1 https://www.dropbox.com/s/gdhtgkle0a0gbht/formulär.pdf?dl=0 ) och sedan handlingsresolution (ugh, jag gillar det inte men mina spelare tycker att det är kanon så jag böjer mig för deras vilja) när det kommer till personliga handlingar.

Ett litet axplock av viktiga NPC:erna just nu är:

*Maximus Benedictus, Kejsarens gamle krigskompis som nu är guvernör i Genver. Han har börjat ana att kejsaren inte beter sig som han ska och har börjat undersöka saken närmare.

*Algol Al-Mansur, ambassadör från Mûhad. När det stod klart att arkeologer från Mûhad hittat och börjat gräva ut rester från ett av de tidiga heliga krigstågen mot kättarna har denne figur blivit en viktig mellanhand och förhandlare.

*Nekromanten vars namn jag inte minns på rak arm! Försöker skaffa sig en fristad i bergen, hens odöda tjänare plundrar landsbygden i östra Jargien nära Sor (?) och tvingar fram en snabb reaktion från spelarna med hjälp av...

*Stormästarinna Maria av Den Skimrande Vägen. Uråldrig magiker som efter mottagande av stor betalning och flera blodsoffer kan ordna expresstransport till nekromantens lya.

*En odräglig adelsman (som jag inte heller minns vad han heter) från en rik och inflytelserik som svågrats fram som borgmästare i Falano. Inkompetens i styret av staden har lett till uppror som spelarna brutalt slår ner (till kostnaden av hundratals civilas liv) varefter adelsmannen exkommuniceras (!) av Aboraten. Adelsmannens familj har protesterat och matronan och krigshjälten som med järnhand styr deras släkt kommer att bli en kapabel fiende när vi bestämt vad hon heter (hon spawnade, likt de flesta NPCs, som en reaktion på en konsekvens från två moves, 'Återställ ordningen' och *Exkommunicera någon', precis i slutet på förra spelmötet)!

Därutöver har vi en hel drös med minstrar, rådgivare, älskare och älskarinnor, osv. Vi har fokuserat inrikes de första två mötena, nästa ska jag försöka plocka in någon form av senat samt lite utrikes kontakter från grannländerna och Momolan och Thalamur.

Resurser har vi inte hunnit begrava oss i så mycket annat än malm från gruvdriften i västra Jargien (som påverkades svårt av upproret i Falano, transporten via floden där).

tar en liten paus och jobbar lite, kommer med en liten sammanfattning av vad som skett de senaste mötena i e m :)

RasmusL

Champion
Ja, jag vet, jag kanske skulle anstränga mig och göra läsningen lite trevligare med bättre layout och disponering samt aningen mer engagerat berättande. Jag kanske ska se till att fixa det i lite mer krönikestil, faktiskt, det skulle nog vara bra som minnesuppfriskare. Får se om jag hinner idag!

.113

Swashbuckler
Går det lägga lite små guldmynt eller enkronor eller nåt för att symbolisera rikedomar? Typ staden X får en femkrona på sig osv

Sen kan man ha pilar tex från stad x till stad y där man oxå sätter vi säger två enkronor för att symbolisera en hyfsat välanvänd traderoute? Eller kladdar det ner kartan?
Tänkte det borde ge en övergripande känsla för ekonomin i landet, vilka traderoutes som är viktigast osv. Då vet man ju oxå var fiender gärna slår till, man ser hur ekonomin påverkas osv.

.113

Swashbuckler
Eller så här kanske, Alla stora städer får en krona i grund, sen är det pilar fram och tillbaka som avgör totalmängd. Så stad x har Trade till stad y med 2 kronor. Stad y har nu tre kronor i totalt värde. Stad y säljer något till stad z så stad z ökar med en krona. Från stad b till stad y är det oxå en handelsled så y ökar från tre till fem.

Då vet man också när det börjar bli tungt ekonomiskt eftersom olika handelsruter blivit blockerade eller liknande (stadskassan faller osv)

RasmusL

Champion
.113;n161911 said:
Går det lägga lite små guldmynt eller enkronor eller nåt för att symbolisera rikedomar? Typ staden X får en femkrona på sig osv

Sen kan man ha pilar tex från stad x till stad y där man oxå sätter vi säger två enkronor för att symbolisera en hyfsat välanvänd traderoute? Eller kladdar det ner kartan?
Tänkte det borde ge en övergripande känsla för ekonomin i landet, vilka traderoutes som är viktigast osv. Då vet man ju oxå var fiender gärna slår till, man ser hur ekonomin påverkas osv.
Jaaa, pengar är ju lite estetiskt bra och så. Rita på kartan vill jag undvika i och med att det är planerat som en längre grej. Garn med knappnålar skulle kunna vara en grej om jag orkar fixa en skiva att fästa kartan vid... Stor skiva blir det dock, var fan ska jag förvara den...? Jag kanske får göra ett sånt konspirationsrum med garn och bilder och skit. Så kan jag bo där. Ha!

RasmusL

Champion
.113;n161913 said:
Eller så här kanske, Alla stora städer får en krona i grund, sen är det pilar fram och tillbaka som avgör totalmängd. Så stad x har Trade till stad y med 2 kronor. Stad y har nu tre kronor i totalt värde. Stad y säljer något till stad z så stad z ökar med en krona. Från stad b till stad y är det oxå en handelsled så y ökar från tre till fem.

Då vet man också när det börjar bli tungt ekonomiskt eftersom olika handelsruter blivit blockerade eller liknande (stadskassan faller osv)
Jaaaaa, jag gillar tänket med att spåra hur värdet förflyttas! När skalan är "kejsardömet" så handlar det ju mycket om balans i systemet samt var en kan beskatta olika hårt och så! Tack, det ska jag verkligen spinna vidare på!

Krille

Super Moderator
Jag brukar få svårt att hålla reda på jättepolitik, så jag bryter i allmänhet ner det till fraktioner och viktiga personer och bygger en fisktank med tillhörande relationsschema.

Ekonomi på samma nivå brukar jag också få problem med. Jag brukar vara för smart för mitt eget bästa och designa system för ekonomi som går sönder (typ Wangaratta-buggen: i sjöfartsspelet Wangaratta insåg vi plötsligt att det var smartare att inte skeppa råvaror, som spelet handlade om, och istället spekulera i valuta, och när man gjorde det gick spelet sönder när pengarna tog slut).

Så numera kör jag en AWig approach: när spelarna vill ha något så får de slå ett slag (eller en serie slag). Antingen har de råd, eller så har de inte råd, eller så har de nästan råd men måste ge avkall på något annat eller ta andra konsekvenser.

Samma sak med arméer och kartor, i synnerhet i medeltida samhällen där "logistik" är lika med "plundra landskapet" och "strategi" är lika med "vilken borg eller stad ska vi belägra nu", och där man inte så mycket flyttar arméer på kartor för att planera utan snarare skickar en budbärare till onkel Rupert med order att inta York, helst igår. Så även där blir det numera en AWig approach där man lyckas ta York, inte lyckas ta York, eller måste göra ett hårigt val att ta York till horribla förluster eller inte göra det till inte fullt lika horribla förluster.

Det sagt, ploppar på kartor är skitfräckt! Jag har bara aldrig kunnat förena dem med ett system som jag har användning av i spel.

.113

Swashbuckler
Jo jag tyckte själv det va en bra idé ;)

Kanske kan du ha något tjockare papper eller kartongbitar och göra pilar av? Tjocka nog att rymma några kronor på oxå :)

Går ju skriva upp sen hur ekonomin ser ut i slutet typ "stad x till stad y, 3kr. Stad y till z, 4kr" osv så går det lätt att plocka undan sen och sätta dit igen när man kör nästa gång.

RasmusL

Champion
Krille;n161924 said:
Jag brukar få svårt att hålla reda på jättepolitik, så jag bryter i allmänhet ner det till fraktioner och viktiga personer och bygger en fisktank med tillhörande relationsschema.

Ekonomi på samma nivå brukar jag också få problem med. Jag brukar vara för smart för mitt eget bästa och designa system för ekonomi som går sönder (typ Wangaratta-buggen: i sjöfartsspelet Wangaratta insåg vi plötsligt att det var smartare att inte skeppa råvaror, som spelet handlade om, och istället spekulera i valuta, och när man gjorde det gick spelet sönder när pengarna tog slut).

Så numera kör jag en AWig approach: när spelarna vill ha något så får de slå ett slag (eller en serie slag). Antingen har de råd, eller så har de inte råd, eller så har de nästan råd men måste ge avkall på något annat eller ta andra konsekvenser.

Samma sak med arméer och kartor, i synnerhet i medeltida samhällen där "logistik" är lika med "plundra landskapet" och "strategi" är lika med "vilken borg eller stad ska vi belägra nu", och där man inte så mycket flyttar arméer på kartor för att planera utan snarare skickar en budbärare till onkel Rupert med order att inta York, helst igår. Så även där blir det numera en AWig approach där man lyckas ta York, inte lyckas ta York, eller måste göra ett hårigt val att ta York till horribla förluster eller inte göra det till inte fullt lika horribla förluster.

Det sagt, ploppar på kartor är skitfräckt! Jag har bara aldrig kunnat förena dem med ett system som jag har användning av i spel.
Ja, vi försöker att inte göra det allt för meta med kartan som "perfekt information" utan mer som "så här skulle det kunna se ut om vi gjorde en modell för det in-game" men det blir ju lätt lite meta ändå om det ska kännas hanterbart. Som "tur" är så är mina spelare väldigt simulationistiskt lagda och de har i alla fall ännu inte försökt spela systemet som ett spel, får se hur det utvecklar sig.

RasmusL

Champion
Swedish Chef;n161936 said:
Jag vill vara med och spela det här.

Du är välkommen :) Måndagar kl 19:00 hos mig i Roslagen! Är det intressant på allvar så skicka ett PM! :)

RasmusL;n162064 said:
Du är välkommen :) Måndagar kl 19:00 hos mig i Roslagen! Är det intressant på allvar så skicka ett PM! :)
Om jag inte hade bott i Malmö, hade jag lätt varit på. Det verkar asfett.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
RasmusL;n161856 said:
Vår utgångspunkt: Korruptionen, maktgirigheten och de snabbt ökande klyftorna håller på att slita Jargien i stycken och det enda som håller kejsardömet på rätt köl är Kejsarens närvaro. Men Kejsaren är död. Aboraten, överbefälhavaren och inrikesministern (vi har inte hittat på några finare titlar ännu för de två senast nämnda) hittar honom död i det rum till vilket de kallats till ett privat möte. De inser att riket skulle dö med sin Kejsare och konstruerar en plan där de mörkar hans död, använder mörk magi för att fylla hans lekamen med något som på lite avstånd kan misstas för liv och medvetande och styr nu riket i hans ställe. Dessa tre (Aborat, överbefälhavare och inrikesminister) är våra spelarkaraktärer.
Så typ fantasyversionen av Weekend at Bearnies? Coolt!

Mundo

Myrmidon
Det här verkar så jävla fett. Flytta till Skåne RasmusL så jag kan få vara med och lira.