Om du tycker att världen är helt svart eller vit så har du nog missuppfattat världsbilden en hel del.
Hela regelboken är skriven så att du får se världen ur kyrkans synvinkel, just för att ge ordentligt med stämmning.
När du sedan kommer till kapitlet om mörkret så skrivs det så att man får se världen ur mörkrets synvinkel.
Jag antar att det är det som fått dig att tycka att spelet är svart och vit.
Men om man stannar upp och tänker efter lite, så kommer man fram till att det igentligen inte är helt svart eller vitt. Det är inte självklart att alla kyrkans medlemmer är "goda" och att alla mörkrets anhängare är "onda", det finns en väldig gråzon där i mellan. Och om du tycker att värdet natur är det som gör att spelet extremt så ska du tänka på att beskrivningarna för de olika värdena av natur och vad de innebär är de mest extrema karaktärsdragen hos någon med det värdet i natur, det vill säga de mest fanatiska anhängarna osv, och är just tänkt att endast användas som riktlinjer, och inga fasta regler för hur din rollperson ska spelas beroende på natur.
Gemini är inget rollspel där man får allt serverat på silverfat, man får tänka till lite själv. Personligen så anser jag det vara det enda "vuxna" rollspelet bland svenska rollspel idag. Med det menar jag att det verkar mest tilltala oss äldre spelare, samt att CELL har undvikit att göra ett röjigt koboldspel med sida efter sida med stridsregler och bilder på "häftiga" vapen, rustningar och monster, utan har istället satsat på att skapa ett spel med stor och seriös gotisk stämmning.
Jag förstår att detta inte är vad alla tycker om, men att racka ned på dem som råkar uppskatta detta, det tycker jag inte hör hemma på detta forum. Jag hoppas att det kan bli slut på nedrackandet av Gemini och oss som faktiskt gillar det i och med detta inlägg. Jag ber er inte att hylla Gemini till skyarna, men jag ber er att hålla er åsikt för er själva, såvida någon inte frågar på forumet vad folk tycker om Gemini, i det fallet kan ni förklara varför ni inte tycker om det.
/Johan