Nekromanti En stilla betraktelse (Mundana befolkningssiffror)

Ymir

Liten kantbaron
En sak slog mig, som ytterligarre förvärrar problemet med Mundanas oerhört låga befolkningstal.

Vår världs befolkning har tjugodubblats (x20) på 1000 års tid. Som bäst kan vi kanske säga oss ha 4-5000 år av bofast, jordbrukande högcivilisation, vilket är det som på lång sikt leder till att befolkningen ökar.

Mundana har minst 10 000 år av motsvarande högcivilisation, dvs en åtminstone dubbelt så lång historia som jorden. Det finns ingen anledning att Mundanas människor (och då har vi inte ens börjat snacka om tirakerna) skulle ha förökat sig långsammare än jordens människor, men eftersom de "från början" varit färre bör befolkningstillväxten ändå inte ha gått lika fort.

Jag önskar att jag vore mer matematiskt och demografiskt kunnig och kunde åstadkomma någon slags uppskattning av det här, men kontentan står klar också utan en sådan - Mundanas befolkning måste ha varit ännu mindre tidigare i historien. Och eftersom den redan är så väldigt liten dröjer det inte länge innan den når mycket, mycket låga siffror - så låga att hela mänsklighetens fortlevnad borde vara hotad. En inblandning av andra intelligenta folkslag gör givetvis sitt till, men dessa har ju än mindre antal än Mundanas människor. Att alverna varit på utdöende sedan långt tid tillbaka är förstås tänkbart, men med deras 'eviga' liv i åtanke borde populationen snarare öka, om än långsamt - de är såpass få. Tirakernas befolkningssiffror är väl allmänt betraktade som en bugg, och tur är det - med deras skyhöga fertilitet tror jag knappast att befolkningen skulle minska, ens med deras förmodat skyhöga mortalitet i åtanke, och således bör de annars ha varit oerhört, oerhört få för ett par tusen år sedan.

Som en jämförelse kan tas Kinas demografi kring medeltiden. Landet hade 100 miljoner invånare under Songdynastin på 1100-talet, men ungefär samma antal flera hundra år senare under mitten av Ming-dynastin. Varför ökade inte befolkningen? En mongolinvasion, osannolikt omfattande folkmord och förödelse, samt digerdöden kom ivägen. Så, befolkningstillväxten kan ju stanna upp, kanske i ett par sekler, men i de väldiga tidsrymder Mundanas historia verkar röra sig i? I think not. Isåfall måste folk dö som flugor i Mundana.

Nu är det ju tänkbart att Mörkret kom att utgöra en flaskhals i befolkningsutvecklingen över hela Mundana genom att döda av och gallra ut mycket stora delar av allt intelligent liv, men efter 10000 års högcivilisationer borde Mundanas befolkning ändå ha återhämtat sig med råge för mycket länge sedan. Eller finns det några andra förklaringar? Har ni några rimliga idéer på hur problemet kan lösas (bortförklaras)?

Det enda jag kan tänka mig är att fler flaskhalsar i folkslagens utveckling ägt rum senare i historien, och dödat så många att befolkningen minskat till ett mycket litet antal individer (1.000-20.000 eller så), och varit tvungen att återhämta sig därifrån. Det verkar dock inte vara förenligt med tidslinjen i Encyklopedin, och skulle förmodligen haft oerhört grava konsekvenser på högkulturernas utveckling, oavsett vad de många dödsfallen orsakades av. Hur gör ni egentligen, ni som faktiskt kör med de officiella befolkningssiffrorna? Eller ja, förvisso - jag antar att jag helt enkelt är den ende som är nördig (eller patetisk) nog att faktiskt bry mig om sånt här, då speciellt eftersom jag själv räknar med en mångdubbelt större folkmängd då jag spelar i Mundana.

- Ymir, ursäktar ett förmodat meningslöst inlägg

Dimfrost

Special Circumstances
Hur gör ni egentligen, ni som faktiskt kör med de officiella befolkningssiffrorna? Eller ja, förvisso - jag antar att jag helt enkelt är den ende som är nördig (eller patetisk) nog att faktiskt bry mig om sånt här, då speciellt eftersom jag själv räknar med en mångdubbelt större folkmängd då jag spelar i Mundana.
Jag tror du besvarar frågan själv här. Om man bryr sig om sådana saker spelar man inte med de officiella befolkningssiffrorna, och annars bryr man sig inte alls. Så enkelt är det nog faktiskt.

/Dimfrost, på snabbvisit

Rygar

Veteran
Ett antal förklaringar(Mundana befolkningssiffror)

Man kan börja med att påtala vår världs skillnad från Mundana, vi har inte samma problem med Halkyoner och Mortach-drakar som de. Plus att den större delen av världens befolkningsökning har skett under de senaste 3-400 åren. Vi människor var i början av 1500-talet nånstanns runt en miljard, siffror tagna ur minnet och mycket osäkra. Fortfarande kvarstår att vi på Mundan teknologinivå hade klart lägre befolkningssiffror. Det gamla hederliga vaccinet och potatis och annan nyttig mat finns inte i Mundana, där gallras fortfarande folk av sjukdommar de inte kan stoppa.

Vidare har vi det här med industrialiseringen. Mundana är inte industrialiserat, det medför att en stor del av människorna bor på landsbygden och har fullt sjå att försörja de sina och sälja mat för att kunna köpa annat de vill ha. Därför är det oekonomiskt med för många barn, det blir för dyrt, och oekonomisk med för få barn, vem tar då hand om dig när du blir gammal?

Mundanas yta kan, med den tidens teknologi, bara föda ett visst antal människor, speciellt om man är så begränsad som man är. Det finns farliga saker i skogarna och de stora stäpperna, inte bara standardmonster 1A utan även standardmonster 2A. Det är lagom kul att elda skog för att få mer åkermark om man blir nedsprungen av Minotaurer, Vättar, Drakar och fan och hans moster.

Vidare, jag håller med dig i sak, Mundanas befolkning borde vara större. De som bestämde det tänkte nog inte riktigt så noga som du gör och det enda vi kan göra nu är att förklara bort det eller acceptera det som det är, eventuellt modifiera det så att det passar våra syften.

Mundanas befolkning VAR mindre tidigare i historien. Under demoninvasion typ 1C dödades stora delar av Mundanas befolkning, inte bara mänskliga utan även de olika -oiderna gick det illa för. Mundana hade alltså ganska få människor när denna eonen började, och har sedan dess utvecklats till dagens "medeltida/renässansiga" Mundana. De första spåren av högkulturer finns från cirka 4000 fkr i Mesopotamien, Egypten och Kina (har jag fel, antagligen, rätta mig). Därifrån till 15-1600 är det 5000 år, cirka. Mundanas utveckling har alltså gått hälften så fort, bara det är i sin tur asskumt. Däremot så innebär det att vi inte kan jämföra med dagens nivåer på befolkningssiffror utan endast med de från 15-1600-talet. Då tror jag att de stämmer bättre, inte så att det blir helt bra men oändligt mycket mera logiskt.'

gör ni egentligen, ni som faktiskt kör med de officiella befolkningssiffrorna?
Man använder dem sällan och bara för att få ett hum om hur stor en stad är i förhållande till andra... och så fäster man inte SÅ stor vikt vid detaljer :gremwink:

Duddmannen

Hero
Människan i Mundana (L&H-spoiler) SPOILER!

Tänk även på att i Mundana har människorna funnits i bara 15-20 000 år. På jorden har vi haft närmare 100 000 år (om än i lite olika form) att etablera oss i diverse miljöer och bygga upp population på flera olika ställen. De nyanlända människorna på Mundana kan mycket väl ha klampat in i olämpliga områden med märkbara effekter ända till idag.

lijat

Swordsman
Re: En stilla betraktelse (Mundana befolkningssiff

Eller ja, förvisso - jag antar att jag helt enkelt är den ende som är nördig (eller patetisk) nog att faktiskt bry mig om sånt här, då speciellt eftersom jag själv räknar med en mångdubbelt större folkmängd då jag spelar i Mundana.
Du är inte den enda som reagerar på befolkningsifrorna jag själv stör mig på dem ganska mycket och dom gånger jag behöver befolkningssifror multipliserar jag många mänskliga nationers population med 10 och tirackernas med 20. Det ger förmodligen bättre siffror än dom officiella men jag skulle upskatta om neogames faktist ändrade dom oficiella sifrorna.

Lijat - som tycker det är fegt av neogames att inte ändra på sånt som är knas.

ripperdoc

Myrmidon
Re: En stilla betraktelse (Mundana befolkningssiff

Enligt ekonomisk historia så är inte befolkningen en direkt funktion av tid, utan av välstånd. Bara för att det går 1000 år blir det inte nödvändigtvis fler människor, om inte en teknologisk och ekonomisk utveckling sker parallellt. I Mundana har vi redan sett att både den teknologiska och ekonomiska utvecklingen (åtminstone den tidigare) varit oerhört långsam - av okänd anledning. Så därför vet vi redan från början att vi inte kan jämföra med jordisk befolkningsökning över tid.

När en befolkning ökar beror det till allra största del på att spädbarnsdödligheten sjunker, inte att kvinnor föder fler barn. Spädbarnsdödligheten sjunker bara om tillgången på näring ökar eller teknologiska framsteg gör livet säkrare för de små liven.

Du nämner själv ett jordiskt exempel på stillastående befolkning - Kina. I medeltida Europa har vi en hög befolkning 1300 och en betydligt lägre 1400 - givetvis beroende på digerdöden. Jag tror dock att det är viktigt att inse att befolkningen inte minskar främst på grund av plötslig, "våldsam" död (krig, pest) utan att efterföljande umbäranden slår mot spädbarnen och andra svaga.

Hur förklarar man då Mundanas låga ökning av befolkningsökningstakt? Hög spädbarnsdödlighet, helt enkelt. Mortuachdrakar och vandöda arméer i all ära, men de kan inte göra mycket för att rucka på en världs befolkning. Den höga spädbarnsdödligheten beror i sin tur på dålig teknologisk utveckling men kan också skyllas på allmän näringsbrist i Mundana eller kanske en stor mängd sjukdomar som lätt smittar barn.

Rent speltekniskt finns det också en vits med att skylla på spädbarnsdödligheten - då slipper spelledare Sverige över fundera på hur de skall gestalta en värld där var och varannan vuxen dör hela tiden för att hålla nere befolkningen. Däremot, skaffar man barn i rollspelet, kommer man behöva många försök på sig (desto roligare ur rollspelssynpunkt? :gremlaugh: )

Jag ser alltså ingen anledning till att dra till med så kraftfulla utdöenden som du föreslår, eftersom du isf gjort dina uppskattningar utifrån jordisk befolkningsutveckling. Men Encyklopedin ger ju hintar till rätt många umbäranden för Mundanas befolkning, i vilket fall.

/RipperDoc - tycker till

Marukusu

Hero
I disagree with you, mister!

"Det gamla hederliga vaccinet..."

Vem behöver vaccin när det finns helande magi?

"...potatis och annan nyttig mat finns inte i Mundana..."

Vattnig POTATIS-soppa serverades det i Regnsynd ja... och vilken annan nyttig mat syftade du på? Såvitt jag vet har Mundana det mesta i matväg, och mer därtill.

Dessutom så finns det mycket, mycket mer folk i mitt übermoddade Mundana (som kommer att presenteras för er nästa gång när jag är SL i Eon, och det lär dröja).

/Danne som bara ville upplysa junker Rygar att Mundana trots alla likheter inte är ett medeltida Jorden.