Nekromanti En stormig kväll i Calnia

quisling

Warrior
Detta inlägg beskriver en händelse under ett spelmöte nyligen. Bakgrunden är en kampanj, nyligen påbörjad, där rollpersonerna befinner sig i Calnia och har en fast tillvaro där (spelarna var trötta på att deras hästar ständigt skadade sig och var tvugna att avlivas, djäkla regler för rytt - grundboken s. 92)

Aspen satt i sitt arbetsrum i hans respektabla bostad i Calnias hamn. Respektabel, det vill säga, jämfört med allt han tidigare upplevt. Att växa upp och fostras in i den coloniska motståndsrörelsen var inte alltid så lätt. Aspen ansträngde sig för att läsa i det fladdrande skenet från vaxljusen. Fönsterluckorna skallrade i vinden; utanför var det ett fasligt oväder med regn och stormbyar. Att han faktiskt hade glas i fönstren tycktes inte minska draget. Nåja, tänkte Aspen, man kan inte få allt. Han vände sida i formelsamlingen, en vind och väderbiten volym som allt som oftast studerats i ett vindskydd eller under locket till någons vedkista. "Trots allt", tänkte Aspen, "så har jag funnit mig ganska bra till rätta.."

En kraftig smäll från bottenvåningen avbröt Aspens funderingar. Ljudet från stormen utanför tiltog i styrka. Det lät som om ytterdörren stod och slog i vinden. Aspen slog ihop formelsamlingen och reste sig för att gå ned och se efter vad som stod på. I det ögonblicket hördes dock klampande steg och rustningsskrammel i trappan. Aspen blev stående en sekund, men tog sedan raskt formelsamlingen under armen och önskade sig någonannastans. Närmare bestämt till hallen på nedervåningen, till vilken han också vidtog åtgärder för att bege sig. I samma ögonblick som dörren slogs upp vävde han ataxatropiska filament till en improviserad besvärjelse -

Vind och väta träffade honom i ansiktet, ytterdörren stod mycket riktigt öppen och slog i vinden. Tyvärr blockerades dörröppningen av en stor skugga med ett svärd. Aspen fixerade svärdet med blicken när det tog ett steg närmare och kom att sväva i luften uppskattningsvis tre fot från hans ansikte, droppandes vatten från spetsen. Ljudet av en bekant röst som skrek åt honom fick honom dock att följa svärdet upp längs armen till ett ansikte han kände igen. Erek? "Vad i hela friden gör du", vrålade rösten, "Du har ljugit", "Du är trollkarl", "Du mördade den där andra magiker", "Jag trodde du var min vän". Beskyllningarna haglade och Aspen försökte stammande bemöta dem samtidigt som hans hjärna befann sig någon helt annan stans. Hans väldrilade mentala processer försökte balansera faktumet att Erek skrek mot dunsarna från ovanvåning, beräkna avståndet till dörren med det vajande svärdet som motstånd till en rättlinjig flykt, samt på ett abstrakt plan räkna ut vad Erek egentligen gjorde i hans hall och vilka han dragit med sig in. Funderandet bröt samman när en ny faktor gjorde sig påmind framför ögonen på Aspen.

Bakom Erek slog dörren igen, det kunde förstås ha blåst igen, om det inte vore för att den snabbt med stor bestämdehet slog rot i dörrkarmen. Aspen snurrade runt på ett ben med formelsamlingen under armen, såg en man längst upp i trappan men han inte fundera så mycket mer på den saken. Två män trängde sig nämligen förbi och ned för trappan med väldiga kliv så att trappsteg knäcktes under deras tyngd. De var klädda i våta mantlar som dock inte förmådde dölja för Aspen att de bar Consentinerordens vapen på sina tunikor. Snabbt som ögat kastade sig Apen in genom en dörr i hallen, med vinddraget från Ereks svärd i håret. Nu var det bestämt allvar.

Köksutrymmet förtjänade egentligen inte att kallas rum, men det hade ett fönster och Aspen hade inte orkat masa sig ned för trappan för att stänga luckorna. Strax därpå kämpade han sig blödande upp på fötter, fortfarande med formelboken inklämd under armen, och borstade av sig glassplittret. Hans fötter började röra sig av egen vilja redan innan hans hjärna hade registrerat ljudet av än mer krossat glas och en tung duns på det våta gatstenarna. Aspen halkade sig fram i hög hastighet genom ovädret, längs med kajen. Att ha växt upp i motståndsrörelsen och gjort kurirtjänst var kanske inte så dumt trots allt. Bakom honom skrek hans forne vän åt honom, men Aspen antog att det inte var något han ville höra och rusade vidare.

Jakten gick längs kajen, ute i vattnet vajade lanternorna från alla masterna där ute. Regnvädret hade tvingat alla inomhus, utom några båtskarlar som kurade ihop sig i sina mantlar eller öste vatten ur roddbåtarna. På Aspens vänstra sida lockade ljuset från de många krogarna med en bedräglig trygghet; ljudet från hans förföljare kom närmare och närmare. Tursamt nog hade köksutrymmet där hemma alltid varit dåligt upplyst eftersom fönstret var så litet. Det kändes inte som någon nackdel nu, eftersom det tycktes ha lett till två svärd mindre som var ute efter hans nacke. För tillfället.

Aspen styrde stegen mot sin båt, en eka, inget märkvärdigt, men bra att ha. Särskilt just nu. Från kajen ledde en våt och hal trätrappa ned till träbryggan där nedanför. Det var ett fall på sådär två meter från kanten, och Aspens båt låg inte förtöjd närmast kajen. Inte desto mindre ökade han farten ytterligare, klämde fast boken under armen, och kastade sig ut från kajkanten. Högerbenet vek sig när han landade och han kastades mot relingen, nära att förlora sig ned i djupet. När Aspen återfick balansen var Erek på väg ned för trappen, han hade inte vågat ta språnget. Raskt drog Aspen sitt svärd och kapade repet som förtöjde ekan och sköt med ena benet iväg båten från kajen. För ett ögonblick tycktes det som om Erek skulle kasta sig ut efter båten, men det svarta vattnet tycktes få honom på andra tankar. Aspen satte sig och började med värkande lungor, smärtande ben och svidande sår ro sig ut i storm och mörker...

Det finns ingen moral i denna berättelse, jag har inte heller för avsikt att belysa några särskilda regler. Men om någon känner för att diskutera exemplet, eller någonting som kommer upp när ni läser det, så är ni välkomna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Yes, yes, YES

Väldigt snyggt. Det låter som om ni har haft ett dramatiskt och bra spelmöte.

Consentinerorden är förresten coola med stort c och en större mängd o:n. Hur använder du dem i din kampanj?

/Naug

Raco

Veteran
Re: Yes, yes, YES

Låter mycket bra och intressant. Kan annta att ni hade ett väldigt bra spelmöte.

quisling

Warrior

Consentinerorden är, som du påpekar, mycket intressant. För min del använder jag orden som en stor maktfaktor i Consaber. Det är en av landets mäktigaste riddarordnar, därtill understödd av hus Consenti. Med understödd menar jag just det, och inte kontrollerad. Visst har trollkarlshuset stort inflytande över orden, men liksom med ett antal av de medeltida tempelriddarordnarna har den med tiden kommit att få en viss frihet från den institution som skapat den. Det innebär att orden i vissa fall kan agera självständigt och att det inte behöver ligga ett beslut från trollkarlshuset bakom varje agerande från ordens sida. Samtidigt får orden mycket av sin inflytande och status från sammankopplingen med hus Consenti.

Hus Consenti i sin tur har genom orden dels en reell maktposition i riket - en möjlighet att agera direkt i rikets affärer på ett helt annat sätt än de andra trollkarlshusen - och dels drar de nytta av ordens hängivenhet till den sabriska kyrkan för att förbättra sitt anseende även i tider då övriga trollkarlshus hamnat i onåd.

Din fråga var egentligen hur jag använder dem i kampanjen, men min tolkning av ordens affärer behövs för att förklara mitt egentliga svar. En av rollpersonerna, Erek, har kopplingar till orden. För att göra en kort historia lång så är han av medelgod adlig börd men tredje sonen, har spenderat en hel del tid till sjöss och efter en allt för vanärande kvinnoaffär tagits i kragen och skickats till sin farbror i Calnia. Där har han fått ett lagom tråkigt skrivbordsjobb på hamnkontoret (ansvar för bokföringen rörande underhåll av pirar, lagerlokaler et.c.). Lite mer än så önskar han av sitt liv, och hans farbror, som tycks vilja honom väl (...) har satt Erek i kontakt med orden som tycks angelägna om att göra något av honom (härtill kommer en mängd turer som vi inte behöver gå in på, angående Ereks inställning, ordens motiv m.m.).

Consentinerorden är inblandade i en maktkamp inom Legio Colonan. I Calnia har en trollkarl av huset Duncreigh mördats. Primoden av Calnia har gjort ett uttalande som fått Legio Colonans representanter att i protest lämna sina officiella poster, i bland annat plebejförsamlingen. Efter ett försök att enas och sluta smutskasta varandra (för vilket Legio Colonan som helhet anklagats för att försvaga och splittra Consaber inför den kommande konflikten med Thalamur och/eller det cirefaliska samhället) har huset Vytare krupit till korset och avslöjat att de misstänker att en avfälling från deras orden befinner sig i staden. Denna skickades från Colonan för att inställa sig hos ordens representanter i Calnia för att göra botgöring får begågna synder (vilka vi inte går in på här, spoiler för spelgruppen). Poängen är förstås att hus Vytare och hus Duncreigh inte direkt är såta vänner, vem vet vad denna avfälling kan ha gjort...

Erek har alltså kontaktats av Consentinerorden (han har ett visst samröre med dem sedan tidigare) och ombetts delta vid gripandet av denne misstänkte trollkarlsmördare. Ut i den stormiga natten, till ett hus i hamnen... Vad som sedan hände har jag redan berättat. Ereks rollperson visste inte att hans gode vän Aspen var trollkarl. De har för övrigt inte träffats sedan den beskrivna incidenten.

Om jag är vag i vissa beskrivningar så beror det på att jag inte vill avslöja för mycket för min spelgrupp. Hoppas att det jag skrivit kan inspirera någon.

Gormasus

Veteran

Inspirera var rätta ordet! nu skall jag genast sätta igång och skriva vidare på min kampanj, mycket bra skriven historia. Beskrivningarna var väldigt bra.

läser gärna vidare om de tillfället kommer..=)

ha de

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Thalasker, i pyjamas. De kommer två och två...

"Poängen är förstås att hus Vytare och hus Duncreigh inte direkt är såta vänner, vem vet vad denna avfälling kan ha gjort... "

Intressant. I våran kampanj så är det hus consenti som är mest fientliga mot Duncreigh. Consenti är duktiga på att ta till våld för att lösa problem och de uppskattar inte Duncreighs nästintill förrädiska försök att mäkla fred med thalasken. Fast vi har å andra sidan inte sprungit in i särskilt många consenti och framför allt inte några consentinerriddare. Det är inte så konstigt egentligen eftersom den enda magikern i spelgruppen (min RP) hänger inte direkt med hus Consenti av... etniska skäl :gremwink: Hon är flykting från Pereine och med sitt neromenziska utseende så kommer naturligtvis en hel del fördomar. Inte minst från consentiner lärjungar på akademin i Calnia (där hon studerade. Hon är numera utexaminerad Magus med goda vitsord :gremsmile: ).

"Primoden av Calnia har gjort ett uttalande som fått Legio Colonans representanter att i protest lämna sina officiella poster, i bland annat plebejförsamlingen. Efter ett försök att enas och sluta smutskasta varandra (för vilket Legio Colonan som helhet anklagats för att försvaga och splittra Consaber inför den kommande konflikten med Thalamur och/eller det cirefaliska samhället) har huset Vytare krupit till korset och avslöjat att de misstänker att en avfälling från deras orden befinner sig i staden."

Fast det är ju inte så hemskt svårt att få magikerna att hjälpa till i händelse av krig. Jag menar, det står faktiskt i Jus Magna att "Trollkarl ställe sin trolldom till Kronans värv om konungen så befaller, fyrtio dagar om året, eljest han dömes fredlös." . Fredlöshet är som bekant inte direkt party så så gott som alla magiker inställer sig hos konungen när han ber om det. Dom har trots allt svurit trohetsed till någon (troligtvis sitt hus). På denna trohetsed vilar liksom deras odödliga själ, så det är bäst att de uppfyller den :gremsmile: (ok ok, andebesvärjarje skulle nog ha ett och annat att säga om det där. Men den gängse magikern är säkerligen lika religiös/vidskeplig som vilken sabrier som helst).

Men storpolitik är alltid intressanta i rollspelssynpunkt. Särskilt om spelarna är mitt i politiken (till skillnad från: vid sidan av, som publik vilket inte är lika kul).

/Naug, magiker och hobbysabrier ^_^

Sankt Creigh

Warrior
Re: Thalasker, i pyjamas. De kommer två och två...

Snyggt exempel, skulle vilja påstå att Consentinerordern är den coolaste i hela mundana. Det finns inte många som slåss med en sån bredd som dem. Gillar dom skarpt.

// Creigh