Hur skriver man ens ett äventyr?
- Rollspelssgruppen kommer inte att vara välfungerande, med extrema konflikter internt och externt.
- Rollpersonerna kommer mycket stor utsträckning sakna värdefulla egenskaper, färdigheter och resurser.
- Många rollpersoner kommer sakna agens. De kommer för det mesta vara slavar, lågavlönade, socialt utstötta.
- Sjukt mycket prepp krävs när alla SLP:er har detaljerad värden för allt. (Typ: Hållbarheten på rustningsdelar, kroppsdimensioner, och färdighetslevling).
Samtidigt som man i princip måste blorba. (Typ: Vilken huvudstorlek har varje mössa?)
Vad ska det ens handla om?
- Djupa sociala- och raskonflikter omöjliggör all form av konfliktlösning eller sociala utmaningar.
- Inga rollpersoner kommer ha användbara undersökande färdigheter.
- Strid är otroligt otympligt och dödligt. Otympligheten omöjliggör i princip allt annat än tvekamp.
- Resande är inte möjligt. Och lokala miljöer kommer begränsas av hur mycket prepp man mäktar med.
- Spelet saknar vettiga former för äventyrsklimax, belöningar och utveckling.
- Regelverket stöder och uppmuntrar bara sånt som för de flesta casualspelare är svårspelat och tråkigt (rasism, sexism, kannibalism, pennalism, förtryck, etc). De delar som faktiskt på ett omfattande sätt tas upp är de ändå i det närmaste ospelbara.
- Klassiska upplägg som stölder, fritagningar, skattletning etc. har väldigt liten chans att matcha rollpersonernas kompetens.
- Klassiska troper kommer inte fungera. En rik köpman kommer t.ex. aldrig anlita en så inkompetent, slumpmässig och dysfunktionell grupp.
Mäktiga SLP:er kommer aldrig att dela med sig av sin information till gruppen utan bara mörda, förslava eller våldta dem.
Finns det nåt man kan göra som grupp utöver det direkt havererar i internt, sexuellt våld?
Har de ens speltestat det? Nån enstaka gång?
//EvilSpook