Nekromanti En superskurk med en superplan ...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,062
Location
The Culture
... är det inte speciellt sannolikt att du kommer att få se om du ser en modern actionfilm. Jag är inte så kräsen* -- jag är fullt nöjd med en vanlig idiotplan som att stjäla kinesiska muren eller utplåna allt liv på jorden och skapa en ny civilisation med bara surikater -- allt jag kräver är att planen är tydlig och att skurken handlar någorlunda konsekvent.

Jag såg den nya Bond-filmen (Spectre) i helgen. (Så den efterföljande texten kan innehålla spoilers om man är känslig för sådana, men antagligen inget värre än att James Bond överlever, skjuter hejdukar, hånglar med kvinnorna och spränger skurkens högkvarter och hans katt.) Skurken hade tydligen någon sorts plan i den filmen, men det är ytterst oklart vad. Något skulle hända när ett nytt datasystem för övervakning startades, och det var hemskt farligt och måste stoppas. Men exakt vad som skulle hända försökte ingen förklara för oss. (Och -- SPOILER -- vi fick aldrig se det, eftersom hjältarna lyckades stoppa det.) Och vad gjorde skurken för att utföra den här planen? Ingenting alls. Han var alldeles för upptagen med att agera slumpmässigt mot James Bond. Det var ytterst oklart vad han egentligen ville med Bond. Ville han döda honom, plåga honom, retas med honom, imponera på honom? Vem vet? Inte jag och inte manusförfattarna. Det varierade från scen till scen. Å andra sidan hade Bond inte heller någon plan, i alla fall inte efter den inledande sekvensen i Mexico City -- han gick bara runt mellan olika platser och hoppades att något skulle hända.

Tyvärr är det här vanligt i moderna storfilmer. I båda Avengers-filmerna är det ytterst oklart vad skurken egentligen försöker uppnå. Det är faktiskt oklart i de flesta superhjältefilmer. Ibland har skurken en ursäkt. Jokern i The Dark Knight är till exempel bara galen och vill ställa till oreda. Loke och Ultron är supersmarta, men verkade ändå mest intresserade av att ställa till oreda.

Så är det jag som är för kräsen? Ska det verkligen vara så svårt att hitta på vad skurken vill och skriva ett manus där skurken agerar för att uppnå det målet?

/tobias

*jo, det är jag
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,642
Location
Helsingborg
Jag var helt klar över vad Immortan Joes plan var.

Dvs, du väljer medvetet att se på skitfilmer som ska inkassera på vag anti-intellektuell fruktan om det moderna samhället.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,062
Location
The Culture
Ja, men jag vill ha någon form av handling och konsekvens i skitfilmerna jag ser.

(Den bästa superskurksplanen kommer fortfarande från "Sky High".)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En hel del av de filmer du ger exempel från Gurgeh, är sådana som mycket utförligt bygger på en bakomliggande story. I Bonds fall är Spectre en del av det riktigt ursprungliga "arvet", stort både i böckerna och de tidiga filmerna. Om du tex missat Donald Pleasence version av Blofeld, måste ju Austin Powers-filmernas Dr. Evil verka helt random...


Dr Evil? Nej, Blodfeld!

Det är nog så att manusförfattarna - både i Bond-serien och i de olika Marvel Universe-filmerna - haft lite svårt med den balansgången, eftersom det är omöjligt att veta vad publiken vet och inte vet. (Plus att de båda retconar ganska friskt, vid behov.)

Men generellt, detta *är* BBEG - det är så de liksom förväntas funka. De har en plan, varför? Tja, för att de är big bad evil guys. That's what they do. :)

En aspekt av det du tar upp är dock av många ansedd som ganska verklighetstrogen, nämligen Bonds ofta ganska famlande "metodik" (eller brist på). Den har ibland varit frånvarande, när studion/manusförfattare/producent känt att det behövs tajtare, mer action-inriktade filmer. Men både när polis/underrättelsefolk kommenterat Flemings böcker och en del av filmerna, kan jag minnas flera kommentarer att just den delen är ganska lik verkligheten. Underrättelsetjänsten får nys om att "nått kommer att hända, på plats A, vid tidpunkt B, involverande person/organisation C". Då åker nån dit och nosar runt, försöker nästla sig in eller komma på något. Kanske bara se vem som träffar vem och sen vad som händer.

Bara för att något är förhållandevis verklighetstroget behöver det ju dock naturligtvis inte funka på film. Men jag har nog faktiskt uppskattat den delen av Bond. Det tycker jag fungerar bättre, än det ständiga dilemmat i Marvel Universe-filmerna/tv-serien, där SHIELD dels måste utmålas som en väldigt mäktig organisation med enorma resurser, otrolig kunskap, smarta vetenskapsmän, fantastiska agenter, utomjordningar och what not. MEN sen måste något hända som gör att allt det där inte spelar någon roll precis just för den här handlingen. Eller ja, om inte manusförfattarna får idétorka - då funkar det som deus ex machina att kalla in resten av organisationen att "städa upp".

Sen har jag uppfattat det som att just den här filmen försöker vara smart. Att delvis bygga på "arvet" och delvis bygga på att ligga förhållandevis nära verkligheten. "Nine Eyes" är ju rätt uppenbart en parafras på verkliga "Five Eyes", utvidgningen av Storbritanniens och USAs signalspaningsöverenskommelse som involverade Nya Zeeland, Australien och Canada också. (Och där Sverige med FRA enligt olika uppgifter skulle ha haft en roll, utan att vara direkt involverade, så vi är väl en av de som ökat på antalet från fem till nio då...)
 
Top