Re: Rena grekiskan [OT]
"Den Minoiska kulturen sägs komma från atlantis också "
Framförallt så verkar den minoiska kulturen ha så mycket gemensamt med det Platon skrev att det mycket väl kan vara så att det Platon skrev ner var
minnet av den minoiska kulturen.
Medan vi ändå talar Atlantis: före Platon skrev ner myten om Atlantis så finns inga kända skrifter som talar om plejset, och i sammanhanget så verkar det mest som en debattinlaga om ett utopia och hur det kommer i konflikt med människornas mindre utopiska egenskaper. Sen är det tyst om Atlantis genom litteratur och historia, fram tills Jules Verne låter sin världsomsegling gå förbi Atlantis. Därefter så exploderar Atlantis i litteraturen och mytbildningen, så till den grad att varje nationalistisk villfarelse värd namnet måste kunna dra sitt ursprung till Atlantis.
"tyvärr kan jag inte debatera för mycket om det minoiska samväldet då jag inte vet mycket emr än att de dyrkade tjurar och hade sin stationering på kreta, vilket får mig ooooosökt att tänka på Minotaorus som även han hörde hemma vid Kreta och kanske rentutav därför... ja hör ihop typ..."
Tja, typ. Men frågan är om minotaurus är ursprunget till minoernas tjurdille, eller om det är en myt som härstammar från minoernas tjurdille? Jag tror på det senare.
"det som är intressant är rosetta stenens ursprung vilket jag helt inte har klart för mig!"
Mycket enkelt: egyptiska kungar gillade att skriva ner sina bedrifter. Ptolemaios, som nytillträdd egyptisk kung efter Alexanders erövring, kunde ju knappast bryta trenden och kalla sig egyptisk kung. Så han gjorde som alla andra egyptiska kungar och skrev ner sina erövringar.
Eftersom han och hans direkta rådgivare och bundisar var greker (nåja, makedonier), så såg han till att ståryn som knackades in var på dels de egyptiska skrivsätten och dels på grekiska.
Vad som hände därefter var att man snabbt kunde läsa den grekiska delen - liksom, varje klassiskt skolad människa kan klassisk grekiska - och sedan upptäckte att det fanns bitar med hireoglyfer som upprepades här och var i den egyptiska texten på ungefär samma ställe som namnet "ptolemaios" stod i den grekiska, och dessutom inringat med en kunglig kartusch. "Aha", tänkte vår smarte kille, "de här kråkfötterna (och ormarna, och ugglan där och den lilla vågsymbolen och falken) motsvarar det grekiska 'ptolemaios'. Så om kråkfoten här motsvarar 'pta' eller 'pto' och ugglan här motsvarar 'le', och så vidare, då kan jag pricka in de bokstäverna här och där i texten, och då låter det förbaskat likt modern koptiska, och då kan jag tolka resten av texten."
Eller om man så vill, korsordslösning.
Och Linear-B löstes på motsvarande sätt, för övrigt.