Nekromanti En tid då alla med datorer var nördar...

Arfert

Facit
Jag missade totalt Amiga/Atarigrejen.. vid den tiden hade jag redan börjat jobba på heltid i program som Pagemaker på en Mac SE och en Mac II med en 40 MB hårddisk! (Som båda kostade en FÖRMÖGENHET *gulp* - som småbil ungefär... tror jag fick ge drygt 50 papp för Mac tvåan i dåtidens penningvärde)

Första "riktiga" dataspelet jag nånsin spelade helt igenom var nog POOL OF RADIACE (se bilaga)...

Nightowl

Champion
Första "riktiga" dataspelet jag nånsin spelade helt igenom var nog POOL OF RADIACE (se bilaga)...
Jag var ännu värre - mitt första spel var Curse of the Azure Bonds - på en av skolans 286-or, tror jag det var.

Min första egna dator var en MAC Classic som jag köpte att skriva rollspel (!) på. Det enda spel värt namnet jag hade till den var ett litet svartvitt Warlords. När jag fick en riktig dator som jag fortfarande har (jag köpte ny dator för första gången på typ åtta år idag) var det första och enda spel jag köpte just Warlords.

(Jag köpte i princip en ny dator - istället för MACen alltså - så jag skulle kunna surfa på nätet och prata om rollspel. Jag är sjuk.)

Erik

Arfert

Facit
jag har för mig att Curse of the Azure Bonds var uppföljaren till Pool if Radiance.. nån som vet?

Nightowl

Champion
</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
jag har för mig att Curse of the Azure Bonds var uppföljaren till Pool if Radiance.. nån som vet? </font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />

Jo, så var det. Killen jag lånade spelet av (dvs fick en piratkopia av spelet av) hade spelat PoR innan, men jag iddes inte. Man kunde importera sina karaktärer till CoAB om man ville...

Det jag minns mest av spelet är hur alla som kunde använda båge gjorde det och de bar på typ 600 pilar var eller vad det var, och vi undrade hur det där såg ut egentligen.

Erik

Muggas

Hero
Re: PC'ns fasanfulla intåg

Ja! Jag blev misstänksam redan i o m att de introducerade "tjuvkiken", där just Fröjdh testade kommande PC-spel. Fröjdh har dessutom gett bra betyg till så många bottennapp så det är inte klokt. Jag har mest negativa assosiationer till den mannen.

Jag hade en gammal C 128, så jag kikade lite grann på Anders Reuterswärds 128:a-spalt. Fy fasen vad den hängde med länge, trots allt!

Havoc

Swordsman
Re: PC'ns fasanfulla intåg

Själv läste jag med stort intresse PC-recensionerna i Datormagazin i en kompis tidnining. Tyckte de var bra! Men jag var ju en PC-man från första början, med min första varandes en 8086 med CGA-skärm, 640kb minne och en extratillsatt HD på hela 10mb!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Datorer och dataspel

Hm, jag var inte nörd på tiden det begav sig. Inte för att jag inte var intresserad, men jag var inte intresserad nog. Så istället var det kärleken (min första upp över över öronen förälskelse) och dataspelen som lurade in mig på vägen mot fördärv.

Ja, det började ju med att min far jobbade på ett dataföretag, så till och från kom datautskrifter med Snobben (i små asterisker mfl tecken) hem, almanackor på blårandigt papper med matarkanter. Det fortsatte också med att jag kom till hans jobb (hette Datema på den tiden... blev CRS om jag minns rätt långt efter far bytt jobb) och fick chansen att spela dataspel (rollspel där du fick skriva vad "hjälten" skulle göra, minns inte vad spelet hette, men spännande var det) Mina bröder spelade ett annat spel "månlandning" där du talade om hur mycket bränsle som skulle användas av X antal liter... de kraschade mest om jag förstår dem rätt.

Tiden gick och ja, det dök upp spelkonsoller av enklare slag, samtidigt med Atari mfl. Det köptes hem ett till oss och vi spelade det frekvent. Philips X2000 kom efter det, men innan dess hade vi någon vit konsoll som man... äsch, jag minns inte riktigt. Strax efter Philipsen skaffade bror en ZX Spectrum 48 K och vi satt i hans rum och programerade in lånade program. Spectrumen laddade in spelen från band (vanliga kassettband) så det krävdes en bra bandspelare och tog evigheter. Det här var runt 1984 och jag hade fått smak på det lilla monstret. Jag köpte en själv och den finns kvar i mitt skåp härhemma. Jag köpte också en rad spel till det lilla monstret... men så mycket mer klarade jag inte av. Året innan (hösten 1983) hade jag förälskat mig i en pojke som om sanningen ska fram bör betitlas halvnörd. Han höll på med skolans "datorer", gissar på att det var de berömda ABC-datorerna eller vad de hette.

Observera att detta var innan PC var ett känt påfund. Vi flyttade i alla fall till Smara 1984 och därefter fick jag via pappas nya jobb en chans att kika på och leka med Mac... jag blev såld, man kunde ju rita med den och ja, rita är ju mitt mellannamn. Programmet var enklare än paint så det var inga under man tillverkade och jag har kvar några alstren utskrivna.... :gremsmile: Å, vad jag önskade att pappa kunde köpa en Mac, själv hade jag ju inte råd.

Men säg den kärlek som består. När det gällde spel så fick jag samman med mamma och pappa ett Nintendo. Ja, spelen var ju grejt och när andan faller på så sätter jag mig fortfarande ner och spelar. Min ungdomskärlek försvann och intresset för datorer svalnade, utom möjligheten att faktiskt arbeta med dem....

Så hände det. Jag började plugga igen och dessutom hittade jag en man. Han hade med sig en 386:a när han flyttade ut (1993), en gammal maskin... Med minne mindre än en trött gammal alkis. Men den funkade, så när som på att diskettstationen inte fungerade och vi hade ingen skrivare. Jag översatte Rolemaster på den när jag inte hade jobb eller pluggade. Vi gick datakurs tillsammans... mer och mer jobbade jag upp datorvana. Vi skaffade en större maskin... som blev en större starkare maskin... vi jagade minnen, vi köpte skrivare. Vi plockade ihop nya delar och helt plötsligt så fick jag ett arv. Vi skaffade två maskiner, inte toppkvalite då, men väl i klass....

Tiden gick, tills förra året då vi skaffade ännu nyare maskiner....

Men om sanningen ska fram så finns det fortfarande en nördstämpel kvar kring datorer...

- spelnörden
- chatnörden
- datanörden

de är inte utsuddade vad ni än vill påstå....
:gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Datorer och dataspel

de är inte utsuddade vad ni än vill påstå....
Nä, men när dom coola tjejerna på skolan, ni vet dom som skulle vara bitchiga cheerleaders om livet var en amerikansk collegefilm, sätter sig och chattar regelbundet (och det gör dom, åtminstone dom högstadieelever jag snackat med) är det inte riktigt lika nördigt längre.

Nuförtiden får man anstränga sig för att vara datanörd!

Erik

entomophobiac

Low Prep High Play
Hade aldrig någon "säckstifyra", Amiga eller dylikt, men väl datorer från 286 och uppåt. Och QBasic var ett kärt tidsfördriv i den övergivna norrlandsbyn där jag bodde, där 70 av de 60 innevånarna var pensionärer... Ungefär så kändes det i alla fall.

Tyvärr har jag inte kvar några av mina cirkel-, kub-, pipljuds- och textalternativsförsedda spelalster, men jag minns att det spenderades många timmar med att plocka isär befintliga spel för att förstå hur de gjort saker som menyer eller musikslingor.

Det blev aldrig något allvarligt av det, däremot, och inte fasen blev det folk av mig heller i efterhand. Och ärligt talat kan jag inte se tillbaka på 5,25" tiden med mer än avsmak...