Re: Vad är en nörd?
Problemet med begreppet nörd är att alla definierar det olika. Min definition av en nörd är en person som kan alldeles för mycket om ett (eller ett fåtal) området och för lite om en massa annat. Alla rollspelare är absolut inte nördar. Om man däremot sitter och hårdstuderar vampyrrelaterad litteratur, har missat vem Usama bin Laden är (dvs ignorerat samtliga nyhetsmedier under lång tid), klär sig mysko och inte klarar av ett normalt samtal eftersom allmänbildningen fått stryk av all info om skadetabeller. Då kan man bli kallad nörd av mig. Krävs rätt mycket mao. Har nog aldrig kallat någon för nörd när jag tänker efter.
Jag har aldrig själv blivit kallad nörd
Sen vet jag inte den exakta skillnaden mellan nörd och tönt. Har nog blivit kallad båda under min tid i högstadiet (tror inte jag hört det varken före eller efter). Har dock aldrig hört det från någon person vars åsikt är värd något för mig....
Jag var nog en av världens sämsta standardfjortisar.
1. Jag festade aldrig. Typisk tönt/nörd enligt alla coola tjejer och grabbar i klassen.
2. Jag gillade matematik och fysik...
3. Jag läste böcker (det är tydligen coolt att kunna säga att man aldrig läst en bok utanför svenskaundervisningen).
4. Jag spelade klarinett (åh, herreguuuud vad pinsamt). Spelar man nåt annat än elgitarr, bas eller trummor är man troligtvis en tönt/nörd.
5. Jag spelade rollspel. Dock dog spelgruppen under högstadiet pga, flytt, att det inte var tillräckligt tufft samt att det inte var roligt längre. Där rök mina 3 spelare.
6. Jag spenderade massa tid framför datorn.
7. Jag är osocial/enstöring.
Är jag en nörd då? Kanske. Jag bryr mig inte. Vissa rollspelare säger om sig själva: "jag är nörd och stolt över det". Säger inte mig något eftersom de bergis har en annan definition på nörd.
Är inte hela den här nördgrejen ett lite självpåtaget martyrskap?
Jo, men hur självpåtagen är den?