Nekromanti En till i gemenskapen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Sådär, nu kan ni välkomna mig till D&D-gemenskapen. Beställde Players Handbook alldeles nyss, så förhoppningsvis så börjar det snart dyka upp kloka D&D-inlägg även från Vitulv.

Min första fråga är säkert dum men jag ställer den ändå. Måste man ha både Players Handbook och Dungeon Masters Guide för att kunna spela D&D eller räcker det med den första?

För övrigt så har jag börjat kika efter en kampanjvärld också. De som lockar mest är oriental adventures värld och Forgotten Realms. Vilken skulle ni rekommendera och varför? Bjussar Forgotten Realms på något annat än vanlig standardfantasy? Till det har jag ju nämligen DoD6.

Nu jä*lar skall det krypas i dungeons och hack ´n slashas :gremgrin:

/Vulf - snart ägare till D&D v3.5

Oldtimer

Slava Ukraini!
Måste man ha både Players Handbook och Dungeon Masters Guide för att kunna spela D&D eller räcker det med den första?
För att spela? Då räcker det med PH. För att spelleda? Tjaa... det finns massor av godbitar i DMG. Naturligtvis kan man hitta på allt själv, men om man verkligen vill spelleda D&D3.5 så behöver man allt DMG också. Och MM.

Annars vet du väl var du hittar det gratis på svenska... :gremgrin:

De som lockar mest är oriental adventures värld och Forgotten Realms. Vilken skulle ni rekommendera och varför? Bjussar Forgotten Realms på något annat än vanlig standardfantasy?
Fågan är väl om du vill ha en orientalisk kampanj eller inte? FR bjuder på massor av fantasy. Inget riktigt unikt, men massor av allt. Här finns legendariska hjältar, intrigerande magiker, maktgalna onda präster, magiska riken som gått under, gamla gudar som lever bland sitt folk, osv. Allt... och lite till...

/Mikael

Storuggla

Champion
"Beställde Players Handbook alldeles nyss, så förhoppningsvis så börjar det snart dyka upp kloka D&D-inlägg även från Vitulv."

Kloka inlägg? Du? Ha! Ha! Ha! :gremwink:

"Måste man ha både Players Handbook och Dungeon Masters Guide för att kunna spela D&D eller räcker det med den första?"

Öhm... nä. Alltså, man blir utan magiska föremål (Hat of Disguise!), fällo roch sådant, men man behöver den inte för att spela. Den är dock... önskvärd för att det ska bli rock n roll så att säga.

"För övrigt så har jag börjat kika efter en kampanjvärld också. De som lockar mest är oriental adventures värld och Forgotten Realms. Vilken skulle ni rekommendera och varför?"

Oriental Adventures är okej om man gillar standardorientfantasy antar jag, jag gillar dock orginalet av den världen bättre så jag spottar mest på OA. FG är i min ögon (subjektiva klubben) D&D's variant av Ereb Altor. En sorglig blandning av kultuter, miljöer och varje landsände har är viktigast. Min personliga smak är min egen, och mina smaklökar lockas inte av FG tyvärr. Dock är Midnight, en bok som bland annat Magnus Seter har väldans lockande, vem kan motstå en väld där ondskan redan vunnit och man leker motståndsman? :gremwink:

Storuggla, spelar gnom om han får chansen

Greymourn

Swordsman
Bjussar Forgotten Realms på något annat än vanlig standardfantasy? Till det har jag ju nämligen DoD6.
Ja och nej... Det e ju standardfantasy på hög nivå, men eftersom världen varit med hur länge som helst så är den ju mycket välutvecklad (på D&D-vis märk väl).

Jag har alltid gillat Forgotten Realms och alltid hatat D&D (3ed e ju iofs mycket bättre)... Framförallt trivs jag med alla stora makt-fraktioner... Shadowthieves, Zhentarim, Red Wizrds of Thay osv.

Dessutom får du ju trevliga sub-races till FR och några intressanta Prestige klasser...

Vad gäller DM-Guide så har jag den inte, och jag har spelat iaf. dussinet uppdrag utan problem... Har ju iofs. gamla DM-guiden till AD&D, men det var den som fick mig att avstå den nya...

Däremot lär det bli jobbigt utan monstous manual eftersom det blir knepigt med xp´s annars... Det finns iofs en konverterings tabell 2nd Ed - 3rd Ed, men det e mycket omständigt... Själv har jag gjort egna monster och delat ut xp per WoT reglerna... Men det kan ju vara onödigt...

Vitulv

För att spela? Då räcker det med PH. För att spelleda? Tjaa... det finns massor av godbitar i DMG. Naturligtvis kan man hitta på allt själv, men om man verkligen vill spelleda D&D3.5 så behöver man allt DMG också. Och MM.
Det var det jag misstänkte, så både DMG och MM står på inköpslistan, men det får vänta tills nästa löning för de kostar ju trots allt en slant.

Annars vet du väl var du hittar det gratis på svenska...
Jajjemän! Problemet är att jag avgudar snygga, inbundna böcker med massor av illustrationer. Men jag kommer nog att botanisera runt bland Dunder & Drakar när det gäller regler och sådant som jag inte förstår i de officiella böckerna. Dessutom så kommer jag att leta översättningar där för att slippa svengelska uttryck i spelledandet.

Fågan är väl om du vill ha en orientalisk kampanj eller inte? FR bjuder på massor av fantasy. Inget riktigt unikt, men massor av allt. Här finns legendariska hjältar, intrigerande magiker, maktgalna onda präster, magiska riken som gått under, gamla gudar som lever bland sitt folk, osv. Allt... och lite till...
Tja, känner jag mig själv rätt så lär det nog bli båda två trots allt. Jag har börjat gilla Forgotten Realms skarpt efter Baldur´s Gate och Neverwinter Nights (datorspelen alltså).

Tack för tipsen!

/Vulf

Vitulv

Kloka inlägg? Du? Ha! Ha! Ha!
Samlar du minuspoäng till picknicken? Ta med dig tjänstebatongen om livet är dig kärt :gremwink:

Oriental Adventures är okej om man gillar standardorientfantasy antar jag, jag gillar dock orginalet av den världen bättre så jag spottar mest på OA. FG är i min ögon (subjektiva klubben) D&D's variant av Ereb Altor. En sorglig blandning av kultuter, miljöer och varje landsände har är viktigast. Min personliga smak är min egen, och mina smaklökar lockas inte av FG tyvärr. Dock är Midnight, en bok som bland annat Magnus Seter har väldans lockande, vem kan motstå en väld där ondskan redan vunnit och man leker motståndsman?
Tja, jag gillar ju standardorientfantasy (Imperiets dotter någon?) och Ninjor gillar väl alla, så OA får det nog bli.

FR har jag gillat sedan jag spelade Baldur´s Gate på datorn, så det får nog bli den också trots allt. Sedan ska jag hålla några riktiga Dungeon Crawlerkampanjer. Vill du vara med?

/Vulf

Vitulv

Däremot lär det bli jobbigt utan monstous manual eftersom det blir knepigt med xp´s annars... Det finns iofs en konverterings tabell 2nd Ed - 3rd Ed, men det e mycket omständigt... Själv har jag gjort egna monster och delat ut xp per WoT reglerna... Men det kan ju vara onödigt...
Det låter omständigt att göra egna monster utan referenser så jag tackar för tipset och sätter upp MM på inköpslistan.

/Vulf

Storuggla

Champion
"Tja, jag gillar ju standardorientfantasy (Imperiets dotter någon?) och Ninjor gillar väl alla"

Nä, ninjor gillar väldigt få, det är därför de klär sig i svarta kläder och dödar en massa folk. De gilla rinte folk helt enkelt.

"FR har jag gillat sedan jag spelade Baldur´s Gate på datorn, så det får nog bli den också trots allt. Sedan ska jag hålla några riktiga Dungeon Crawlerkampanjer. Vill du vara med?"

Du vet vad mitt krav är för att spela D&D.
<font size="1"> tips: det börjar på g och slutar på nom </font size>

Storuggla, ler i yogurt

Vitulv

Nä, ninjor gillar väldigt få
Å fan, det är alltså därför jag inte har några kompisar...

tips: det börjar på g och slutar på nom
No problems. Gnomer funkar väl bra i dungeons?

/Vulf

chrull

Stockholm Kartell
jag med! jag med! jag med!

jag och storuggla kan spela två homosexuella nudist-gnomer med tomte-luvsfetish!

Eller så spelar vi bara varsin gnom, du som spelledare får välja :gremlaugh:

chrull - spelarabstinens.

Snurgla

Veteran
Hej,
jag skulle säga att det är bra om NÅGON i gänget (t.ex.spelledaren) har DMGn. FR är en läcker värld, därför att det finns väldigt mycket till den, där mycket håller bra kvalitet. Problemet är att väldigt lite är täckt bara av 3rd edition, mycket finns bara till 2nd. Men om man orkar hitta gamla grejer (eller ladda ner dem, mycket finns på www.wizards.com att ladda ner gratis), så är den väl värd ansträngningen.

Funderar du på Oriental Adventures skulle jag rekommendera att skaffa Rokugan istället. Det är världen som Legend of the Five Rings utspelas i, en mycket läcker japansk setting. Oriental Adventures är faktiskt ganska trist i jämförelse.

Vitulv

jag med! jag med! jag med!
Tja, varför inte? Det kanske vore på sin plats att fira in hösten med att köra en hel spelhelg hemma hos mig med folk från forumet. Vad säger ni? Hack ´n SlashCon hos Vitulv? Ändlösa dungeons och optade karaktärer utlovas. Givetvis skall vi ha riktigt skruvade rollpersoner som bådar för skönt, sjukt karaktärsrollspelande.

/Vulf

Staffan

Myrmidon
tips: det börjar på g och slutar på nom
I Forgotten Realms har ju gnomerna till och med ett eget land. Eller i alla fall nästan, de utgör i alla fall en stor del av befolkningen i öriket Lantan, där de dyrkar uppfinnar/hantverksguden Gond.

chrull

Stockholm Kartell
Ljuva Lantan.

De utgör väl faktiskt merparten av lantans befolkning? Och har jag fel när jag tror de har magiskräck där?