Ja, här kommer ytterligare en tråd om allas favoritämne. Det här inlägget är mer en marknadsundersökning än ett färdigt regelsystem som ska testas och hackas i småbitar av kritikhungriga regelslaktare.
För länge sedan skrev jag en tråd om skador som man inte ens märker förrän man förlorat så mycket blod att man svimmar. Arvidos hade ett intressant förslag i den tråden: nämligen att man slår ett slag för hur allvarlig skadan blir under själva striden och när striden är slut slår man ytterligare ett slag för att se hur allvarlig skadan faktiskt var. Nu blev det ingen diskussion om det just då. Men det har legat och gnagt i mitt bakhuvud ett tag, så därför vill se vad folk tycker om idén.
Skadesystemet skulle alltså fungera på följande sätt:
När man blir skadad slår man ett skadeslag. Det slaget avgör hur allvarlig skadan känns. Tänkbara resultat av skadan är:
* Ingenting händer.
* Personen får ont, får blod i ansiktet eller liknande och får avdrag på kommande handlingar.
* Personen intar ryggläge för resten av striden.
Observera att man ännu inte vet hur allvarlig skadan är, bara vilken effekt den fått. När striden är slut, eller när man tar sig tid att undersöka skadan slår man ett nytt skadeslag (troligen med exakt samma modifikationer) för att se hur allvarlig skadan faktiskt är. Tänkbara resultat är:
* Det var bara en skråma.
* Det var ett mer eller mindre allvarligt sår som kommer ge lite komplikationer tills det läker.
* Personen är död eller döende.
Som ni säker förstår är det här tänkt att användas i ett skadesystem som handlar om sår av olika allvarlighetsgrad snarare än kroppspoäng.
Vad skulle man då tjäna på det här systemet? Tre saker hoppas jag. För det första skulle man som spelare inte veta hur allvarligt skadad ens rollperson egentligen var förrän man har tid att titta ordentligt på skadan. För det andra sparar man lite tid under själva striden genom att slippa en stor del av administrationsarbetet - det enda man behöver veta just då är att man får -2, till exempel. För det tredje kan man få riktigt varierade skador. Man kan till exempel slås medvetslös av en skråma som träffat på fel ställe, men också fortsätta kämpa på rent adrenalin trots att man blöder som en halvslaktad gris.
Låter det vettigt i teorin? Någon som kan se några uppenbara svagheter med ett sådant system?
/tobias
För länge sedan skrev jag en tråd om skador som man inte ens märker förrän man förlorat så mycket blod att man svimmar. Arvidos hade ett intressant förslag i den tråden: nämligen att man slår ett slag för hur allvarlig skadan blir under själva striden och när striden är slut slår man ytterligare ett slag för att se hur allvarlig skadan faktiskt var. Nu blev det ingen diskussion om det just då. Men det har legat och gnagt i mitt bakhuvud ett tag, så därför vill se vad folk tycker om idén.
Skadesystemet skulle alltså fungera på följande sätt:
När man blir skadad slår man ett skadeslag. Det slaget avgör hur allvarlig skadan känns. Tänkbara resultat av skadan är:
* Ingenting händer.
* Personen får ont, får blod i ansiktet eller liknande och får avdrag på kommande handlingar.
* Personen intar ryggläge för resten av striden.
Observera att man ännu inte vet hur allvarlig skadan är, bara vilken effekt den fått. När striden är slut, eller när man tar sig tid att undersöka skadan slår man ett nytt skadeslag (troligen med exakt samma modifikationer) för att se hur allvarlig skadan faktiskt är. Tänkbara resultat är:
* Det var bara en skråma.
* Det var ett mer eller mindre allvarligt sår som kommer ge lite komplikationer tills det läker.
* Personen är död eller döende.
Som ni säker förstår är det här tänkt att användas i ett skadesystem som handlar om sår av olika allvarlighetsgrad snarare än kroppspoäng.
Vad skulle man då tjäna på det här systemet? Tre saker hoppas jag. För det första skulle man som spelare inte veta hur allvarligt skadad ens rollperson egentligen var förrän man har tid att titta ordentligt på skadan. För det andra sparar man lite tid under själva striden genom att slippa en stor del av administrationsarbetet - det enda man behöver veta just då är att man får -2, till exempel. För det tredje kan man få riktigt varierade skador. Man kan till exempel slås medvetslös av en skråma som träffat på fel ställe, men också fortsätta kämpa på rent adrenalin trots att man blöder som en halvslaktad gris.
Låter det vettigt i teorin? Någon som kan se några uppenbara svagheter med ett sådant system?
/tobias