Nu har jag läst novellsamlingen Jerusalems Lott. Jag har en ranking med alla historier liggande i ett ark hemma men tänker att det är för ointressant för att dra fram här. Tänker nämna de bästa novellerna istället:
Jerusalems lott (Jerusalem's Lot)
En man flyttar in i ett släktägt gods och undersöker traktens dunkla historia.
Mycket nöjd med denna brevnovell, som upplevdes som en blandning av Dracula, Råttorna i muren och Majsens barn. Spännande historia som andades Lovecraft så tungt att det nästan var fånigt, jag kommer läsa den igen snart.
Det här är ju dessutom en historia som, på tydligare plan än många andra King-historier, innefattar en plats som återkommer och där den ena historien faktiskt skänker lite ytterligare ljus över den andra, om ni är med på vad jag menar. Jag förstår att ni inte är det. Försöker utveckla:
Exempelvis har ju Lovecraft återkommande karaktärer, teman, platser, gudar osv vilket gör att historierna tillsammans hjälper till att lägga pusslet om hur världen egentligen är. Stephen King däremot, han refererar ofta till platser och ibland karaktärer som han själv skrivit om, men utöver att hålla samman världen så bidrar inte varje referens med så mycket mer än kuriosa. Jag menar, Last Rung on the Ladder utspelar sig på en gård utan för en stad som är grannstad med den stad som Children of the Corn utspelar sig i. Kul kuriosa men det är det enda samband som någon av de två novellerna har med någon annan av hans noveller. Det känns ofta som gränsen för hur långt han refererar.
Den här novellen, Jerusalem's Lot, är dock en slags prequel till romanen Salem's Lot. Jag tror det i alla fall, även om det nu var flera år sedan jag läste den romanen. Och novellen One for the Road utspelar sig också runt samma stad som de här andra två, och kan väl ses som någon sequel, antar jag. Vad jag försöker komma fram till är att det är sällan Stephen King-historier har så "direkt" relation till varandra som dessa tre har. Och jag gillar när historier är relaterade till varandra.
Dessutom använder sig Kingen här av en mystisk bok som ursprungligen beskrivits i historier av Robert Bloch och även använts av H.P. Lovecraft. Med flera. Dataspelet Alone in the Dark använder samma mystiska bok. Enligt wikipedia ska även Teenage Mutant Ninja Turtles göra det vid ett tillfälle. Osv.
Nattarbete (Graveyard Shift)
Ett gäng arbetare städar under några nätter bland råttor och bråte under fabriken där de jobbar. Komplikationer uppstår.
Återigen ett koncept som verkligen tilltalar mig. Utförandet är bra det också. Lite töntig på sina ställen men mysig!
Mangeln (The Mangler)
En kvinna fastnar i en industrimangel och det visar sig att det här inte är första gången som mangeln skadat människor den senaste tiden.
Den var väldigt charmig, intresseväckande och spännande. En ond mangel, hur kan det gå fel? Det kan JÄTTELÄTT gå fel! Det hör man ju! Men den är bra!
Monstret i garderoben (The Boogeyman)
En man går till psykologen för att lätta på hjärtat angående hans tre döda barn och monstret i garderoben.
Det blir inte mer konventionell skräck än berättelsen om monstret i garderoben. På ytan i alla fall. Sedan lyckas förstås King göra något alldeles extra av historien. Jag tycker mycket om den.
Grått slem, eller (Grey Matter)
Vad sägs om den svenska titeln?
En yngling snubblar in i en bar och behöver hjälp med sin pappa, som blir konstigare och konstigare.
Stephen King kan ta hur töntiga ämnen som helst och göra dem läsvärda. Som att en person har druckit en dålig öl och nu håller på att förvandlas till något omänskligt. Men så länge det behandlas på exakt samma allvar som alla andra ämnen och läsaren bara köper det (tänk alltid "okej, det här är storyns setting, fine!") så kan det ju bli bra hur töntigt det än är. Som i fallet med mangeln, eller den här. Det är ju bra!
Hedersomnämnande:
Onda maskiner (Trucks)
Ett antal människor har flytt till en bensinmack eftersom lastbilarna blivit onda och vill förslava mänskligheten.
Ja det hörs ju på titeln att det här är en charmig historia, för det är det. Men inte jättekul. Det är ingen historia jag rekommenderar men det är ännu en gång ett koncept som är töntroligt.
----------
Nu har jag fastnad på svensk katastrofnovellsamling (Skyddsrummet Luxgatan), men när den är över ska jag nog läsa lite mer skräck. Shirley Jackson, eller House of Leaves, eller möjligen ännu en av Stephen Kings novellsamlingar. Jag har fler av dem olästa hemma.