En tråd om att rita bilder

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag försöker med en ny tråd om bilder i rollspelsmakarforumet. Andra delar av rollspelsmakandet diskuteras ju flitigt, men tecknande, målande och andra sätt att producera bilder är det ingen som diskuterar (om det inte är en AI inblandad, då folk istället diskuterar det tills man vill kräkas).

Så jag tänkte att det kan finnas utrymme för en tråd där de av oss som försöker rita egna bilder kan diskutera hur man gör detta på bra och intressanta sätt. Har du testat något nytt? Kulspetspenna, olja, fingerfärger? Visa din bild och berätta vad du tyckte var bra, och vad som skulle kunna vara bättre.

Jag ska göra det själv om ett par minuter.

Zeedox

Hero
Räknas även bilder som vanlig rollspelsutövare, eller tänker du på dem som skriver egna rollspelssystem?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så jag ritade den här bilden nyligen:

Det intressanta med den är att den är tecknad på ett sandpapper som jag köpte på Bauhaus. (Korntäthet 800). Jag tittade lite på en youtube-kanal där en man tecknar med färgpennor, och ibland använder han sandpapper som underlag, och det var jag tvungen att testa.

Så hur fungerade det?

Delvis förvånansvärt bra. Färgen från färgpennorna (helt vanliga sådana köpta i en vanlig bokhandel) fastnade på pappret så att det nästan kändes som att måla med kladdkritor, och det gick alldeles utmärkt att måla på ytterligare lager med andra färger för att skapa skuggor och högdagrar (som är ett ord jag aldrig använder, men hoppas är rätt). Tyvärr lyckas varken min scanner eller min mobilkamera att riktigt fånga färgerna. Framför allt den blå färgen ser mycket skarpare ut i verkligheten än på bilden ovan. (Men det kan ju också vara min skärm som suger.)

Det finns också en del uppenbara nackdelar. Den första är att man inte kan skissa. Mannen jag tittat på på youtube målar oftast landskap, och då är proportionerna på träden och bergen inte supernoga, medan det är lite viktigare om bilden ska föreställa en människa. På bilden ovan ritade jag bara konturer och gjorde resten på mer eller mindre fri hand. Om jag kunnat skissa, sudda och skissa om hade jag ändrat en hel del. Nu fick det bli som det blev.

Ett annat problem är att papprets färg gör att de ljusa partierna, framför allt det gula, ser skabbigt ut. Det finns en mörk fläck på bröstsymbolen där sanden skrapats bort, och det ser inte så snyggt ut.

Detaljer är inte heller något man ska ge sig på. Fingrarna var alldeles för petiga med den här tekniken.

Och någon idiot hade gjort pappret för kort så att ena foten inte fick plats!

Men det var intressant, och någon gång ska jag testa att rita ett landskap eller något annat motiv som passar materialet bättre.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Räknas även bilder som vanlig rollspelsutövare, eller tänker du på dem som skriver egna rollspelssystem?
Jag tänker på tecknande generellt, med inriktning mot rollsspel. Men det måste ju inte handla om bilder som ska in i rollspelsböcker, utan kan vara på din rollperson, eller något annat.

Quadrante

Grisbonde
Från och till så blandar jag metoder. Målar fläckar med akvarell för att få det som pigmenten ger, tar in det och digitaliserar i illustrator och kombinerar med digital bild. Just att det är flera separata steg gör att det blir roligare. Jag måste inte få det snyggt och rätt utan bara gör, så att när jag sen spenderar tid på att få det ”rätt” finns lite brus av ”fel” utan att vara tillrättalagt.

Paal

Imaginär fantast
Kul tråd!

För några år sedan hjälpte jag en kompis med ett par bilder till en kampanjvärld han skrev på. Jag gjorde det bara för skojs skull, men för ovanlighetens skull så fick jag ganska specifika bildmanus till varje bild.

Det är en jättebra övning i sig, om man inte är van att teckna efter andras önskemål. Det får en att tänka i nya banor.

Eftersom jag inte hade jättemycket tid att lägga på varje bild så testade jag att hoppa över skissstadiet och istället bygga ihop digitala fotokollage som jag sedan tecknade över (tecknade på iPad Pro, i Procreate).

Resultatet blev över förväntan, även om det blev mindre schvung i linjerna och något mer stelt bildspråk. Men en kul övning för att få ur sig något specifikt på kort tid.
IMG_0425.pngIMG_0427.pngIMG_0434.pngIMG_0447.png

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har en fråga angående att förändra foton på personer till något som mer liknar tecknade bilder. Är det någon som testat detta i nåt bildprogram och kan ge en bra förklaring. Antar man borde kunna använda sig av lite olika filter.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag funderar en del på hur personer i rollspel brukar avbildas. Mitt intryck är att det ofta är statiska bilder - alltså personer som bara står rakt upp och ner. Tror att man kan göra bilderna roligare med mer rörelse och fler ovanliga kroppsställningar. Gillar bilder som visar ett dramatiskt skeende av något slag. Helst på ett oväntat sätt.

Naturligtvis måste inte alla bilder föreställa personer. Tänker även i termer av stilleben. Vilka objekt passar världen eller genren? Finns det något som är självklart men kanske inte brukar avbildas? En hatt? En cigarrfimp? Ett par frackhandskar? En ansiktsmask?

Man kan också fundera över hur en bild beskärs. En stående figur man bara ser högra sidan av kan vara intressantare än hela helfiguren. Delvis också på vad personen gör.

Ytterligare en aspekt är färgval. När jag nyligen såg om Alien-filmerna på SVT Play tänkte jag på hur färgskalorna skiftade mellan filmerna och hur de även gestaltade handlingen - i Aliens blev det mycket rött, flimrande ljus i slutet. I första filmen var det mer mörkblått, grått och mörkt. Det finns ofta kopplingar mellan färg och genre - i det här fallet skräck.

I mina ögon hänger god formgivning ofta ihop med stämningsskapande, genomtänkta och konsekventa färgval. Kan man kombinera detta med passande typsnitt och oväntade men ändå genretrogna bildlösningar är mycket vunnet. Det är bra men inte alltid nödvändigt att vara en tekniskt skicklig illustratör. Bilderna ingår ofrånkomligen alltid i en visuell helhet.

Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag funderar en del på hur personer i rollspel brukar avbildas. Mitt intryck är att det ofta är statiska bilder - alltså personer som bara står rakt upp och ner. Tror att man kan göra bilderna roligare med mer rörelse och fler ovanliga kroppsställningar. Gillar bilder som visar ett dramatiskt skeende av något slag.
Jämför med hur figurer för diverse brädspel/figurspel designas. De är väldigt ofta i en dynamisk posering.

Quadrante

Grisbonde
Analogt tecknande är fortfarande mest direkt och naturligt för mig (inte bättre utan bekvämt). Blyerts är förstaval, flytande tusch nummer två.

Ändå så sitter jag nästan enbart med datorn idag. Hur är det för er?

Paal

Imaginär fantast
Analogt tecknande är fortfarande mest direkt och naturligt för mig (inte bättre utan bekvämt). Blyerts är förstaval, flytande tusch nummer två.

Kladd-skissar med blyerts eller kulspetspenna typ under möten, men annars är det nästan uteslutande på iPad Pro, med Apple Pencil, i Procreate. Fördelen med iPaden är att den är lika portabel och smidig som ett ritblock, så jag kan sitta i soffan och teckna utan problem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Allt tecknande och målande sker analogt, men det händer att jag putsar till småsaker i datorn efteråt. Jag funderar på att köpa en ordentlig ritplatta och ändra på det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

95% av allt gör jag för hand med bläckpennor, och använder bara datorn för att göra skuggor och någon enstaka liten justering. Jag tycker inte om att rita på datorn, så för mig är den mest ett nödvändigt ont.

clarence redd

FrostByte Books
Kul tråd!

För några år sedan hjälpte jag en kompis med ett par bilder till en kampanjvärld han skrev på. Jag gjorde det bara för skojs skull, men för ovanlighetens skull så fick jag ganska specifika bildmanus till varje bild.

Det är en jättebra övning i sig, om man inte är van att teckna efter andras önskemål. Det får en att tänka i nya banor.

Eftersom jag inte hade jättemycket tid att lägga på varje bild så testade jag att hoppa över skissstadiet och istället bygga ihop digitala fotokollage som jag sedan tecknade över (tecknade på iPad Pro, i Procreate).

Resultatet blev över förväntan, även om det blev mindre schvung i linjerna och något mer stelt bildspråk. Men en kul övning för att få ur sig något specifikt på kort tid.
View attachment 19244View attachment 19245View attachment 19246View attachment 19247
Snygga! Har du testat att göra några i färg?

Jag är ganska dålig på att teckna. Men en gång om året känner jag att ”Nu är det på tiden att lära sig!” Inför mitt senaste försök hittade jag en bra bok med övningar och tekniker. Det blir inga rollspelgubbar ritade, men man övar upp sitt seende, linjeföring och öga-handkoordination. Boken är tydligen en klassiker i USA och används på många utbildningar. Rekommenderas varmt.

https://www.adlibris.com/se/bok/keys-to-drawing-9780891343370

Jag snor ibland min sambos android-platta som ur alla tekniska synvinklar är en väldigt kompetent ritplatta med penna i paritet med iPad + apple pencil (en Samsung Galaxy pad 7+ med Samsung S-pen). Hoppar lite mellan olika mjukvaror, Procreate finns ej på android, och har väl mest använt Infinite Painter (som verkar vara den populäraste ritappen på Android) och Clip Studio Paint (dess "simple mode" gör att det faktiskt går att använda på platta). Men, det är någonting som skaver oehört djupt med att teckna digitalt som jag, trots att jag suttit med det massor av timmar och trots att jag gjort ett helt gäng bilder som jag är väldigt nöjd med, inte kommer över.

Det är en väldigt svårdefinierad känsla av obehag, nästan äckel, som tar bort väldigt mycket av det som gör tecknandet kul och stimulerande. Det är någon sorts kombination av det hårda hala glaset, att oavsett vilken pensel (digitalt samlas ju alla olika media i begreppet "pensel") man använder så känns de och fungerar extremt annorlunda från dess fysiska medium, och den (för mig) totalt överväldigande mängd funktioner, inställningar, knep, variabler etc som finns i till och med de enklaste tecknarapparna som mördar skaparlustan.

Jag blir lugn, avslappnad och kreativt stimulerad av att teckna analogt, jag blir stressad, obekväm och känner mig kass av att teckna digitalt. Det är oerhört frustrerande för fördelarna med det digitala är så enorma och så uppenbara.

Jag är ganska dålig på att teckna. Men en gång om året känner jag att ”Nu är det på tiden att lära sig!” Inför mitt senaste försök hittade jag en bra bok med övningar och tekniker. Det blir inga rollspelgubbar ritade, men man övar upp sitt seende, linjeföring och öga-handkoordination. Boken är tydligen en klassiker i USA och används på många utbildningar. Rekommenderas varmt.

https://www.adlibris.com/se/bok/keys-to-drawing-9780891343370
Den har jag med, och har gjort ett gäng övningar ifrån den.
Den är jättebra... om det man vill teckna är representativ och realistisk avbildning av objekt från verkligheten.

För mig, som egentligen enbart är intresserad av att teckning från fantasin och tycker att avbildande teckning är fruktansvärt tråkigt så var den tyvärr mindre användbar. Eller såhär, den är användbar för det också, men för min intressestyrda koncentrationssvårighets-hjärna spelar det ingen roll hur "bra" övningarna är, boken är fruktansvärt torr och för mig blev den på grund av det genuint svår att använda.

Last edited: