När vi spelade Svärdets sång häromdagen blev jag sur på reglerna för att smyga och gömma sig. De är designade på ett sådant sätt att det är i princip helt omöjligt att lyckas om du är den som smyger. För att du ska ha en rimlig chans måste du ha ett väldigt högt färdighetsvärde, vara ensam, och försöka smyga dig förbi en grupp halvblinda idioter.
Följande saker talar nämligen till din nackdel:
1) Om ni är flera som smyger är det den sämsta som slår.
2) Om det är flera som kan upptäcka er är det den bästa som slår.
3) Vid lika blir du upptäckt.
(Det är faktiskt så att regelsystemet säger att du misslyckas vid lika, vilket ger den lite märkliga effekten att om du är den som är aktiv (försöker smyga) är det större risk att du blir upptäckt än om den andra parten är aktiv (försöker spana efter dig). Du blir alltså oftare upptäckt av vakterna som bara står och hänger på sin post än av de som letar efter dig.)
Så jag tänker mig att smygande borde fungera på följande sätt -- inte bara i Svärdets sång, utan i allmänhet:
1) Om ni är flera som smyger är det den bästa som slår. (För den kan peka ut knarrande golvbräder, varna när vakterna kommer, etc.)
2) Om det blir lika lyckas ni smyga om de som kan upptäcka er inte letar aktivt, eller verkligen är beredda på att någon kan komma smygande.
Vad tycker ni?
Följande saker talar nämligen till din nackdel:
1) Om ni är flera som smyger är det den sämsta som slår.
2) Om det är flera som kan upptäcka er är det den bästa som slår.
3) Vid lika blir du upptäckt.
(Det är faktiskt så att regelsystemet säger att du misslyckas vid lika, vilket ger den lite märkliga effekten att om du är den som är aktiv (försöker smyga) är det större risk att du blir upptäckt än om den andra parten är aktiv (försöker spana efter dig). Du blir alltså oftare upptäckt av vakterna som bara står och hänger på sin post än av de som letar efter dig.)
Så jag tänker mig att smygande borde fungera på följande sätt -- inte bara i Svärdets sång, utan i allmänhet:
1) Om ni är flera som smyger är det den bästa som slår. (För den kan peka ut knarrande golvbräder, varna när vakterna kommer, etc.)
2) Om det blir lika lyckas ni smyga om de som kan upptäcka er inte letar aktivt, eller verkligen är beredda på att någon kan komma smygande.
Vad tycker ni?