Re: Normer på rollspel.nu
Men jag har själv haft elever som har svårt för abstrakta resonemang utan att för den sakens skull ha svårt för logiska sådana. De kan greppa hur saker hänger ihop och fungerar, hur man kan ändra och vad som påverkar vad, och förutsäga hur det kommer bli i framtiden - så länge det rör praktiska saker. Ofta saker de kan göra med händerna, typ mekaniskt.
Jag har en bror med mycket hög social-logisk förmåga; han ser direkt sammanhang och förstår hur folk funkar. Han kan påverka sociala sammanhang för sina egna syften oerhört effektivt. Han ser de logiska sambanden, jag se mönstren och förutsäga effekter. Det mesta av det är inte uttalad kunskap, men nog fan är han intelligent - oerhört intelligent. Jag kan inte hålla ens en hundradel så mycket social data i skallen, än mindre göra den typ av förutsägelser eller mönsterigenkänning som han kan. Han läser väldigt lite, och har ofta svårt att greppa abstrakta, intellektuella resonemang.
Om vi definierar intelligens som förmåga att se logiska samband, se mönster och kunna göra förutsägelser/lösa problem, vilket ju är det IQ-testen testar, så är min bror väldigt intelligent. Om man blockar bort hela "matematik/abstraktion"-delen.
Nope, inte på rak arm. Inga jättebra iaf.Telash said:Låter intressant. Har du några exempel på detta?
Men jag har själv haft elever som har svårt för abstrakta resonemang utan att för den sakens skull ha svårt för logiska sådana. De kan greppa hur saker hänger ihop och fungerar, hur man kan ändra och vad som påverkar vad, och förutsäga hur det kommer bli i framtiden - så länge det rör praktiska saker. Ofta saker de kan göra med händerna, typ mekaniskt.
Jag har en bror med mycket hög social-logisk förmåga; han ser direkt sammanhang och förstår hur folk funkar. Han kan påverka sociala sammanhang för sina egna syften oerhört effektivt. Han ser de logiska sambanden, jag se mönstren och förutsäga effekter. Det mesta av det är inte uttalad kunskap, men nog fan är han intelligent - oerhört intelligent. Jag kan inte hålla ens en hundradel så mycket social data i skallen, än mindre göra den typ av förutsägelser eller mönsterigenkänning som han kan. Han läser väldigt lite, och har ofta svårt att greppa abstrakta, intellektuella resonemang.
Om vi definierar intelligens som förmåga att se logiska samband, se mönster och kunna göra förutsägelser/lösa problem, vilket ju är det IQ-testen testar, så är min bror väldigt intelligent. Om man blockar bort hela "matematik/abstraktion"-delen.