Får man fråga hur det går med resten av byggande av det nya wrnu ?? Vad har hänt på denna fronten ??orumet håller som bekant på att byggas om en del, så när detta sker är oklart.
Skulle var kul med nån form av halvtidsrapport.
Får man fråga hur det går med resten av byggande av det nya wrnu ?? Vad har hänt på denna fronten ??orumet håller som bekant på att byggas om en del, så när detta sker är oklart.
Uschihamej, det där låter däremot som mitt jobb. Och jag som bara har jobbiga erfarenheter av att ha med joomla och användardatabaser att göra...Gardener said:Men just nu ligger det stora arbetet att ha folk som jobbar med Joomla och sätter upp siten. Vi behöver sätta upp en vettig struktur och installera en del olika tillägg. Och det ser jag inte direkt som mitt jobb.
Här har jag något på gång. En gemensam design för både Joomla och forumet. Jag kommer förmodligen att behöva assistans med kodningen.krank said:Jag kan också börja fundera kring en design, men isåfall kan jag möjligen stå för joomladelen, jag skulle gärna se att någon annan tar forumdelen.
Alltså, det är ju sånt jobb jag gillar. Att ha ett färdigt dokument och så bara en massa träligt pillande för att utföra det. Det kanske märktes på FAQ-översättningen, men jag älskar sånt där jobb är "tråkigt"... =)Gardener said:Hur strukturen ska se ut har Dante tänkt rätt mycket på, så det handlar nog mest om att sätta upp det i artikelsystemet. Det är inte så komplicerat att göra, men vill du inte göra det själv är det bara att du sätter nån annan på det.
Just "hur man gör" (om vi fortfarande snackar struktur, och menar vart-man-klickar-i-joomlas-admingrejs) har jag ganska god koll på, åtminstone om det gäller vanlig joomla-struktur och administrering. Om det är en massa specialkodning och grejer kan det bli svårare, men fortfarande görbart.Gardener said:Jag tror joomla-dokumentet vi har beskriver hur sånt går till. Annars finns det en hel del dokumentation om det.
Det mesta jag gjort i Joomla vad gäller html/css-grejs har varit att modda existerande designer, men det brukar inte vara några problem - jag hittar nåt som åtminstone inte är fixedwidth och som funkar som grund, och så moddar jag det tills man inte känner igen det längre...Gardener said:Angående designen så har Dante gjort mycket med det också, men det behöver skapas html/css av det.
Tja, det är ju mest användaradministrationen som brukar kunna bli härkig i joomla när man börjar bli några stycken. De system jag har erferenhet av vet jag inte hur man integrerar med forumet, plus att de visserligen är snabba, men i gengäld inte lika enkla att använda. Min personliga favorit är t.ex Seditio, men Seditio är inte kompatibelt med skit och det är inte särdeles lätt att skriva nya artiklar och så.Gardener said:Sen är det ju inte hugget i sten att köra Joomla heller. Du har ju världens chans att själv välja system nu. Speciellt som vi nu ändå måste importera gamla artiklar själva. Så har du erfarenhet och kunskap av något annat system som fyller våra krav så kan du införa det.
Hur kan man gilla tråkiga saker. Det är ju bisarrt! =] Det är sånt man beordrar nån annan att göra. =Pkrank said:Alltså, det är ju sånt jobb jag gillar. Att ha ett färdigt dokument och så bara en massa träligt pillande för att utföra det. Det kanske märktes på FAQ-översättningen, men jag älskar sånt där jobb är "tråkigt"... =)
Till att börja med ska det inte behöva göras någon som helst kodning. Så mycket som möjligt bör göras via standardsystemet, och om det inte går så tittar man efter tillägg som löser problemet. Först i sista hand tittar man på att koda något själv. Och då så får man lägga upp tickets på tracen och sköta det hela där. Kan vi ha en bunt utvecklare som hjälper till så vore det rätt bra.krank said:Just "hur man gör" (om vi fortfarande snackar struktur, och menar vart-man-klickar-i-joomlas-admingrejs) har jag ganska god koll på, åtminstone om det gäller vanlig joomla-struktur och administrering. Om det är en massa specialkodning och grejer kan det bli svårare, men fortfarande görbart.
Jo, det är klart enklast att utgå från en befintlig template. Templaten "ja_purity" som ingår i Joomla 1.5 verkar ha en riktigt vettig struktur med många möjligheter att justera. Både genom inställningar och genom css.krank said:Det mesta jag gjort i Joomla vad gäller html/css-grejs har varit att modda existerande designer, men det brukar inte vara några problem - jag hittar nåt som åtminstone inte är fixedwidth och som funkar som grund, och så moddar jag det tills man inte känner igen det längre...
Jo, den kan vara lite bökig fortfarande. Men mycket borde gå att hantera genom forumet. Det finns också möjlighet att sätta upp en LDAP att sköta användare genom.krank said:Tja, det är ju mest användaradministrationen som brukar kunna bli härkig i joomla när man börjar bli några stycken. De system jag har erferenhet av vet jag inte hur man integrerar med forumet, plus att de visserligen är snabba, men i gengäld inte lika enkla att använda. Min personliga favorit är t.ex Seditio, men Seditio är inte kompatibelt med skit och det är inte särdeles lätt att skriva nya artiklar och så.
Jag har tänkt göra det, men ville sätta upp bugghantering och subversion först. Och sen kom JK och frågade mitt upp i det, så det passade ganska bra att skriva det här.krank said:Nå: Sluta droppa hintar och skicka ett PM om vad ni vill att jag ska göra istället... =)
Jag vet. jag är sjuk i huvudet. Det är som jag brukar säga: Om inte lärargiget funkar, så ska jag skaffa mig ett riktigt löpandebandsjobb. Ett sånt där man står från nio till fem framför exakt samma maskin och ser på när den gör hål i en metallbit en gång i sekunden. Kanske ska det vara en tung maskin också, som man måste dra i en stor spak för varje gång den ska göra ett hål. I mina ögon är det nämligen ett verkligt drömyrke. Jag skulle verkligen trivas. Fan vad meditativt!Gardener said:Hur kan man gilla tråkiga saker. Det är ju bisarrt! =] Det är sånt man beordrar nån annan att göra. =P
OK, låter rimligt. Men det finns alltså ett dokument som beskriver hur vi vill ha alltihop? Och problemet är bara implementeringen? Uppletandet av nya addons och confandet av dessa? Fan vad perfa isf, det är den delen av att bygga hemsidor jag gillar =)Gardener said:Till att börja med ska det inte behöva göras någon som helst kodning. Så mycket som möjligt bör göras via standardsystemet, och om det inte går så tittar man efter tillägg som löser problemet. Först i sista hand tittar man på att koda något själv. Och då så får man lägga upp tickets på tracen och sköta det hela där. Kan vi ha en bunt utvecklare som hjälper till så vore det rätt bra.
Jamen dåså, då behöver jag ju inte ens leta efter en template... Bara grisgöra kvar alltså. Bring it on! =)Gardener said:Jo, det är klart enklast att utgå från en befintlig template. Templaten "ja_purity" som ingår i Joomla 1.5 verkar ha en riktigt vettig struktur med många möjligheter att justera. Både genom inställningar och genom css.
Aha, bra tänkt =)Gardener said:Jag har tänkt göra det, men ville sätta upp bugghantering och subversion först. Och sen kom JK och frågade mitt upp i det, så det passade ganska bra att skriva det här.
Kan väl vara kul om utvecklingen sker öppet, det är inte direkt så att vi har något att dölja.
Nja, helt färdigt är det väl inte. Dessutom måste jag leta fram backupen av gamla adminwikin där infon fanns. Förutom den övergripande strukturen som Dante kan bidra med. Men i stort sett så är det letande och confande.krank said:OK, låter rimligt. Men det finns alltså ett dokument som beskriver hur vi vill ha alltihop? Och problemet är bara implementeringen? Uppletandet av nya addons och confandet av dessa? Fan vad perfa isf, det är den delen av att bygga hemsidor jag gillar =)Gardener said:Till att börja med ska det inte behöva göras någon som helst kodning. Så mycket som möjligt bör göras via standardsystemet, och om det inte går så tittar man efter tillägg som löser problemet. Först i sista hand tittar man på att koda något själv. Och då så får man lägga upp tickets på tracen och sköta det hela där. Kan vi ha en bunt utvecklare som hjälper till så vore det rätt bra.
Jag kan paketera om ja_purity till en Rnu-template och lägga upp i subversion. Sen är det bara att börja hacka loss.krank said:Jamen dåså, då behöver jag ju inte ens leta efter en template... Bara grisgöra kvar alltså. Bring it on! =)Gardener said:Jo, det är klart enklast att utgå från en befintlig template. Templaten "ja_purity" som ingår i Joomla 1.5 verkar ha en riktigt vettig struktur med många möjligheter att justera. Både genom inställningar och genom css.
Jag har, ska jag erkänna, aldrig använt subversion. Går det att plocka hem alltihop så man kan experimentera på sin egen server, eller blir det sådär tröttsamt som det brukar bli när man måste redigera saker och sedan tanka upp dem?Gardener said:Jag kan paketera om ja_purity till en Rnu-template och lägga upp i subversion. Sen är det bara att börja hacka loss.
Jag borde väl helt enkelt kunna installera Joomla, plocka ner templaten via subversion, lägga in den i min install, bygga om och testa skiten ur den (då kan den dessutom previewas på min server under arbetets gång) och sedan skicka den uppströms när den är klar och godkänt?Gardener said:Men om du föredrar det så kan jag installera templaten här på Rnu så kan du jobba med det där direkt från webbmiljön och/eller med ftp.
Jepp. Det är den föredragna varianten av att sköta utvecklingen.krank said:Jag borde väl helt enkelt kunna installera Joomla, plocka ner templaten via subversion, lägga in den i min install, bygga om och testa skiten ur den (då kan den dessutom previewas på min server under arbetets gång) och sedan skicka den uppströms när den är klar och godkänt?
Eller?
Jamen dåså.Gardener said:Jepp. Det är den föredragna varianten av att sköta utvecklingen.
Oj, det låter minst sagt lite krångligt ja. Hoppas att ni löser det iaf & att det inte blir för klyddigt med det hela.Tyvärr inte mycket. En massa strul med konvertering av data från det gamla systemet har tagit upp det mesta av tiden.
Det har resulterat att vi kommer starta från scratch med ett helt nytt system. Sen kommer jag skriva ett script för att importera dom gamla artiklarna.