Nekromanti En utbruten deltråd om fildelningsargument

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Vettigt alternativ till Spotify?

krank said:
Vilket inte är ett argument. Varför jag för de resonemang jag gör är helt irrelevant för huruvida argumenten äger giltighet eller inte. Eller med andra ord: Gå inte på mig som person, är du snäll - gå på mina argument istället.
<div>
</div> <div>Förlåt, men jag tyckte inte att ditt »argument« var något argument heller. Semantiskt teknikalitet-babbel, typ. Och moraliska synpunkter är ju i denna fråga ytterst subjektiva, så den delen tillmätte jag heller inget större värde.
<div> <div>
</div> </div> <div>
krank said:
Du drar förhastade slutsatser om mig som person.
</div> <div>
</div> <div>Nej. Mitt svar var ett allmänt och hypotetiskt antagande baserat på det du skrev om att inte vilja ge pengar till skivbolagen. Att göra det genom att ladda ner musik utan att betala för den (oavsett om just du gör det eller ej) är precis som jag skrev att ge artisterna ingen peng alls i stället för en liten. Att jag använde personligt pronomen andra person »du« var olyckligt. Byt ut det mot tredje person »man« i stället så får du andemeningen. </div> </div> <div>
</div> <div>(Absolut ej menat som personangrepp, utan bara en iakttagelse [som jag dessutom uppmärksammat dig på tidigare]: Jag tycker fortfarande att det är både lustigt och irriterande att du alltid är extremt snabb med att påpeka när du tycker att meningsmotståndarens debatteknik är osjyst – när du inte sällansjälv debatterar på liknande sätt.) </div>

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:
Edit: observera att jag inte ifrågasätter utan undrar: alla verkar förutsätta att skivbolag och spelbolag är onda. Vad gör de som förtjänar det epitetet? Säljer saker för pengar?
<div>
</div> <div>Jag köper gärna musik från små skivbolag, från bolag som ger en betydande del av intäkterna till artisterna (Magnatune t.ex). Samma sak med spel; jag har betalat för tre Humble Bundles hittills och tänker fortsätta med det. </div> <div>
</div> <div>Det som gör att jag ogillar stora bolag är att de innebär onödiga mellanhänder, som mest suger upp en massa pengar; hur mycket får en artist av de 150 spännen jag betalar för en skiva? 10? I mina ögon är det helt enkelt inget jag vill stödja. Det är onödigt arbete, onödiga strukturer. </div> <div>
</div> <div>Dessutom skadliga, eftersom kolosserna till sin natur är ganska konservativa. De bromsar utvecklingen, och man kan definitivt se att filmbolag t.ex helst bara satsar på "säkra kort", upprepningar och uppföljare snarare än originellt material. Mediamarknaden mättas av seriekopierat skräp. </div> <div>
</div> <div>Så nä, inte "Onda", men jag stödjer dem helst inte om jag slipper. De stora, alltså. </div>

Nässe

Myrmidon

xyas said:
Nässe said:
Ingen frågar om Arla är onda när de betalar för sin mjölk...
Ja livsmedelsbranchen verkar spela lite efter egna regler där. De kommer undan med ganska bra skurkigheter kontra många andra.

Men det är väl så när man tillhandahåller något som upplevs som en absolut nödvändig tjänst.
Möjligt. Själv dricker jag inte mjölk.

Vad är det som gör Arla så onda då? (kanske lite OT)

Om det är upprördhet som gör att folk inte vill betala för de tjänster och produkter som de nyttjar så förstår jag faktiskt inte vad den upprördheten baseras på.

Att folk tjänar pengar?

Om man som princip vänder sig mot det så måste det bli många delar av vardagen i vårt samhälle som blir svår. Som att själv tjäna pengar, ha ett jobb. Att handla. Att köpa leksaker till sina barn.

Med musikindustrin hör man ibland en upprördhet över att producenter och reklamare och andra icke-musiker tjänar pengar. jag förstår inte det alls. Om jag gör en skiva och en snubbe hjälper mig nå ut med den till tusentals människor- ska inte den snubben ha betalt för det då?

Det är också lite underligt att det just inom denna fråga finns ett så enormt samhällsintresse, engagemang och medmänsklighet- alla vill rädda jorden från onda musikgubbar genom att inte betala. men ingen djävul jobbar på samma sätt för Amnesty eller Rädda barnen. Det är lite lustigt.

och folk går klädda i kläder från de allra största ondaste klädkedjorna och laddar samtidigt hem musik olagligt av moraliska skäl.

ja, det är en diskussion som är helt omöjlig jag vet. Men jag tror ändå mer på Dantes teori än att någon slags godhet bara råkat drabba miljontals människor i just denna samhällsomstörtande viktiga fråga (hemskt höga löner inom den onda musikindustrin).

Nässe

Myrmidon

Eksem said:
"Ingen frågar om Arla är onda när de betalar för sin mjölk eller när de köper bilar eller kläder."

Det är det ju visst. Det sitter ju klisterlappar med onda Arla-kossor lite överallt i stan, även klisterlappar om hur onda flygbolag är, hur onda H&M är och för den delen hur onda bilföretagen och bensinbranschen är.
Hur många känner du som delar ut sådana märken? Hur många bojkottar mjölk?

Jämför med hur många som "bojkottar" skivindustrin.

jag tror att det lilla fåtal som sätter upp klistermärken med Hata Arla gör det av moraliska skäl- jag säger inte att jag håller med dem.

Hur många av de du känner som laddar ner musik resonerar på samma sätt i förhållande till alla annan form av industri i vårt samhälle?

krank

Går ondskans ärenden

Commander Dante said:
Nej. Mitt svar var ett allmänt och hypotetiskt antagande baserat på det du skrev om att inte vilja ge pengar till skivbolagen. Att göra det genom att ladda ner musik utan att betala för den (oavsett om just du gör det eller ej) är precis som jag skrev att ge artisterna ingen peng alls i stället för en liten.
<div>
</div> <div>Jag utgår då från att du tycker samma sak om begagnatmarknaden, eller? För om problemet är att personer tillgodogör sig musik utan att betala artisten så är ju begagnatmarknaden också ett stort problem. </div> <div>
</div> <div>Just nu finns det inget sätt att stödja artisterna utan att stödja bolagen. Jag söker med ljus och lykta efter sådana möjligheter, som är någorlunda vettiga (och nu snackar vi inte perfekta). Om du har några tips, utöver att i görbarast möjliga mån leta rätt på artisternas hemsidor och försöka köpa direkt från dem, så blir jag jätteglad om du delar med dig. </div> <div>
</div> <div>Jag har heller inte argumenterat för att man bara ska ladda ner och inte köpa. Tvärtom tycker jag att man ska ladda ner, och SEDAN köpa. Om det man laddat ner är bra, vill säga. Däremot tycker jag att det inte håller att kalla piratkopiering "stöld", och tycker att det saknas vettiga alternativ till piratkopiering som inte innebär att man stödjer en genomvidrig bransch. Om man nu inte vill leva helt utan musik, då - och det ser jag inte riktigt som ett alternativ.
<div>
</div> <div> <div>
Commander Dante said:
<br class="Apple-interchange-newline">(Absolut ej menat som personangrepp, utan bara en iakttagelse [som jag dessutom uppmärksammat dig på tidigare]: Jag tycker fortfarande att det är både lustigt och irriterande att du alltid ärextremtsnabb med att påpeka när du tycker att meningsmotståndarens debatteknik är osjyst –när du inte sällansjälv debatterar på liknande sätt.)
</div> </div> </div> <div>
</div> <div>Problemet är att du inte påpekar det när du tycker att jag gör det. Gör jag det i den här tråden? Någon tråd den här veckan? Månaden? Eller är det bara något du tycker dig veta eller komma ihåg från ett par år tillbaks? </div> <div>
</div> <div>Jag bättrar mig gärna, och uppskattar när folk säger till mig att min debatteknik är oschysst. </div>

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:

jag tror att det lilla fåtal som sätter upp klistermärken med Hata Arla gör det av moraliska skäl- jag säger inte att jag håller med dem.

Hur många av de du känner som laddar ner musik resonerar på samma sätt i förhållande till alla annan form av industri i vårt samhälle?
<div>
</div> <div>"Eftersom de är så många, så tycker de inte det egentligen. De bara låtsas. Ingen av dem gör det av moraliska skäl egentligen". Är det det du försöker få fram? Rätt osnyggt. </div>

Petter42

Swordsman

Meh. Har egentligen sagt det jag har att säga. Jag skulle kunna falla för dom där besvärliga normerna som tydligen gäller för debatter men dina sista argument där var rätt tafatta och om jag skulle bemöta dom skulle det bara leda till fler tafatta argument och onödiga upprepningar. Läst det jag redan skrivit och gräv ner din stolthet norr om huset.

/Petter tröttnar snabbt på det här spelets regler.

Nässe

Myrmidon

krank said:
Nässe said:
Edit: observera att jag inte ifrågasätter utan undrar: alla verkar förutsätta att skivbolag och spelbolag är onda. Vad gör de som förtjänar det epitetet? Säljer saker för pengar?
<div>
</div><div>Jag köper gärna musik från små skivbolag, från bolag som ger en betydande del av intäkterna till artisterna (Magnatune t.ex). Samma sak med spel; jag har betalat för tre Humble Bundles hittills och tänker fortsätta med det.</div><div>
</div><div>Det som gör att jag ogillar stora bolag är att de innebär onödiga mellanhänder, som mest suger upp en massa pengar; hur mycket får en artist av de 150 spännen jag betalar för en skiva? 10? I mina ögon är det helt enkelt inget jag vill stödja. Det är onödigt arbete, onödiga strukturer.</div><div>
</div><div>Dessutom skadliga, eftersom kolosserna till sin natur är ganska konservativa. De bromsar utvecklingen, och man kan definitivt se att filmbolag t.ex helst bara satsar på "säkra kort", upprepningar och uppföljare snarare än originellt material. Mediamarknaden mättas av seriekopierat skräp.</div><div>
</div><div>Så nä, inte "Onda", men jag stödjer dem helst inte om jag slipper. De stora, alltså.</div>
Tack, då fattar jag hur du tänker :gremsmile:

Vill också säga lite som Dante att jag inte är upprörd på någon person som diskuterar i tråden- jag irriterar mig på fenomenet i allmänhet.

Jag har själv syndat ett par gånger- men jag försöker låta bli att göra det. Av morailska skäl. jag vill betala för det som jag konsumerar, precis som jag (helst) vill ha betalt för det jag producerar.

Nässe

Myrmidon

krank said:
Nässe said:

<div>
</div><div>"Eftersom de är så många, så tycker de inte det egentligen. De bara låtsas. Ingen av dem gör det av moraliska skäl egentligen". Är det det du försöker få fram? Rätt osnyggt.</div>
Nej, jag tror att de flesta som laddar ner musik gör det eftersom de kommer undan med att få något utan att betala. Absolut. Sen finns det folk, där du verkar vara en, som har moraliska anledningar till att göra så. Men jag tror som sagt de flesta inte har det- och det tänker jag syns i hur man agerar i andra frågor av samma karaktär. Annan typ av konsumtion.

Dante

Staff member

krank said:
"Eftersom de är så många, så tycker de inte det egentligen. De bara låtsas. Ingen av dem gör det av moraliska skäl egentligen". Är det det du försöker få fram? Rätt osnyggt.
<div>
</div> <div>»Alla gör det, alltså måste det vara rätt« är heller inte så snyggt. </div> <div>
</div> <div>Disclaimer: Jag säger inte att det är det du säger, men det är den andra sidan av myntet du kallar »osnyggt«. </div>

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:
Att folk tjänar pengar?
<div>
</div> <div>Är det så svårt att tänka sig att en del av oss har åsikter om vad det är OK att tjäna pengar på? Det här försvaret hör man då och då - "vaddå, jag tjänar ju bara pengar, vad är det för fel med det" - jadu, det finns grejer jag tycker att det finns ett allmänt samhällsintresse att det inte bara handlar om pengar, och att det finns områden där det är direkt olämpligt. Jag är inget fan av den "fria" marknaden eller den lössläppta kapitalismen. </div> <div>
</div> <div>
Nässe said:
</div> <div>Med musikindustrin hör man ibland en upprördhet över att producenter och reklamare och andra<span style="font-style: italic; ">icke-musiker</span>tjänar pengar. jag förstår inte det alls. Om jag gör en skiva och en snubbe hjälper mig nå ut med den till tusentals människor- ska inte den snubben ha betalt för det då? </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Grejen är den att den snubben är en stenåldersmänniska. Det är onödig infrastruktur. Det fins inget egenvärde i att människor utför arbete, så länge arbetet blir gjort - och idag skulle alltsammans fungera bättre, tror jag, om de här snubbarna gick samma väg som trattgrammofonerna. </div> <div>
</div> <div>
Nässe said:
</div> <div>ja, det är en diskussion som är helt omöjlig jag vet. Men jag tror ändå mer på Dantes teori än att någon slags<span style="font-style: italic; ">godhet</span>bara råkat drabba miljontals människor i just denna samhällsomstörtande<span style="font-style: italic; ">viktiga</span>fråga (hemskt höga löner inom den onda musikindustrin). </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Så... Istället för att bemöta argumenten ägnar du (och Dante) er åt att misstänkliggöra de som har åsikterna. Det är inte ovanligt, bara lite sorgligt. Jag hade hoppats på att få höra lite faktiska motargument här, istället möts man av de vanliga rätt larviga anklagelserna och påhoppen mot personerna som har åsikterna. </div>

krank

Går ondskans ärenden

Commander Dante said:
<div>»Alla gör det, alltså måste det vara rätt« är heller inte så snyggt. </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Nä, det är klart det inte är. Hur många har fört fram den åsikten i den här tråden? </div> <div>
</div> <div>
Commander Dante said:
</div> <div>Disclaimer: Jag säger inte att det är det du säger, men det är den andra sidan av myntet du kallar »osnyggt«. </div>
<div>
</div> <div>Va' bra, för det är verkligen ett stendumt argument och jag hoppas att du tror att jag kan bättre än så. </div>

krank

Går ondskans ärenden

Nässe said:
Nej, jag tror att de flesta som laddar ner musik gör det eftersom de kommer undan med att få något utan att betala. Absolut. Sen finns det folk, där du verkar vara en, som har moraliska anledningar till att göra så. Men jag tror som sagt de flesta inte har det- och det tänker jag syns i hur man agerar i andra frågor av samma karaktär. Annan typ av konsumtion.
<div>
</div> <div>Även om det nu skulle vara så, så är det helt irrelevant för diskussionen. Försök bemöta argumenten istället för personerna. Jag vet inte, jag tenderar att bli lite irriterad när mina argument ignoreras, och motståndaren istället ifrågasätter mina privata anledningar till varför jag argumenterar som jag gör. Personen eller personernas motivationer är ju helt irrelevanta för huruvida deras argument har någon tyngd. </div>

Nässe

Myrmidon

Alltså du är ju inte sann.

Vad är det här?:
Så... Istället för att bemöta argumenten ägnar du (och Dante) er åt att misstänkliggöra de som har åsikterna.
vad pratar du om? Hur är det som jag säger inte argument? Genom att tycka att folk inte ska ladda ner saker som andra säljer för att försörja sig så misstänkliggör vi människor. Alltså...

Sen får du tycka precis vad du vill om vilka sätt man får tjäna pengar på. jag pratar inte om DIG.

Själv har jag inga problem med att folk tjänar pengar på att skapa, sälja eller marknadsföra musik. Det är min åsikt, precis som du har din.

Grejen är den att den snubben är en stenåldersmänniska. Det är onödig infrastruktur. Det fins inget egenvärde i att människor utför arbete, så länge arbetet blir gjort - och idag skulle alltsammans fungera bättre, tror jag, om de här snubbarna gick samma väg som trattgrammofonerna.
Musiker måste vara bra dumma i huvudet då som vänder sig till skivbolag eftersom de köper helt meningslösa och ovärda tjänster som inte gör ngt för att sprida deras musik.

Jag tycker inte det är min sak att dömma musiker för hur de vill sprida sin musik, om det gör det via bolag eller fixar det själv. men hur man kommer undan att betala för det man konsumerar i den logiken förstår jag inte.

Jag är inget fan av den "fria" marknaden eller den lössläppta kapitalismen.
Inte jag heller. Men jag resonerar såhär- för min del innebär det att jag lever i den enligt dess regler (tjänar en lön för mitt arbete- betalar för min konsumtion) men vill bli av med den. Inte att jag snattar på konsum för att jag inte riskerar att bli upptäckt. Återigen, jag pratar inte om dig. jag vet att du har moraliska skäl till hur du agerar.

Jag måste säga att jag fortfarande inte förstår hur musikindustrin är så dålig- för att den drivs på ett stenålderssätt? På vilket sätt är den en genomvidrig bransch?

Det här försvaret hör man då och då - "vaddå, jag tjänar ju bara pengar, vad är det för fel med det" - jadu, det finns grejer jag tycker att det finns ett allmänt samhällsintresse att det inte bara handlar om pengar, och att det finns områden där det är direkt olämpligt.
Musik är direkt olämpligt att tjäna pengar på?

Jag kan bara förstå det som att du säger att man inte borde tjäna pengar på någonting- man borde ha en annan samhällsstruktur. Fine. Tror du att alla fildelare som finns i Sverige vill ha ett anarkistiskt samhälle utan kapitalism och utan marknadsekonomi och att det är därför de fildelar? Tror du det på allvar?

Och om inte- hur kommer det sig att de flesta människor i Sverige fildelar?

Återigen- jag är inte intresserad av dig och dina anledningar till att fildela, jag pratar om fenomenet i stort.

Nässe

Myrmidon

krank said:
Nässe said:
<div>
</div><div>Även om det nu skulle vara så, så är det helt irrelevant för diskussionen. Försök bemöta argumenten istället för personerna. Jag vet inte, jag tenderar att bli lite irriterad när mina argument ignoreras, och motståndaren istället ifrågasätter mina privata anledningar till varför jag argumenterar som jag gör. Personen eller personernas motivationer är ju helt irrelevanta för huruvida deras argument har någon tyngd.</div>
jag har inte sagt ett dugg om dig. Eller? i så fall är det någonslags felskrivning- jag pratar om fenomenet i allmänhet. Att fildela. Hur kommer det sig att folk i allmänhet gör det? Du är inte mitt fokus. Inte någon annan individ heller.

Visa mig gärna var jag pratat om dig, förutom i detta svar där jag försöker säga att det här inte handlar om dig. Det handlar om det stora flertalet. Om fenomenet.

Jag vet att du och jag tycker olika om att fildela mm. jag är okej med det. jag försöker inte övertyga dig om att tänka annorlunda. Du kommer inte få mig att tänka annorlunda.

Vilka argument är det du vill att jag ska bemöta, förresten? Jag kan göra ett försök om det känns relevent. Ledsen om jag är otydlig i mina svar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Commander Dante said:
Ymir said:
Det kan ju också vara så att man inte är beredd att betala av annat än ekonomiska skäl, till exempel moraliska eller intellektuella.
<div>
</div><div>Bah! Förklädd snålhet är vad det är.</div><div>
</div><div>Jag minns när »bojkott« betydde att man i protest <i>låter bli</i> att konsumera något – inte att man <i>fortsätter</i> konsumera men bara skiter i att betala.</div><div>
</div><div>Det förra är ett ställningstagande, det senare är bara bekvämlighet och snålhet.</div>
Så här i diskussionshettan skulle jag bara vilja göra ett kort erkännande: jag piratkopierar film och musik av exakt de anledningar Dante anger; snålhet och lathet. Det är inte moraliskt försvarbart, men jag tenderar också att ha en sviktande moral i vissa sammanhang. Jag känner dock inget behov att rättfärdiga mitt beteende vare sig för mig själv eller någon annan och jag misstänker att jag är represektativ för 99% av alla som laddar ned.

Dante

Staff member

Här är ett praktexempel på när du inte sopar rent framför egen dörr. <div>
</div> <div>Du drog det Nässe skrev till sin spets och hävdade att det (inte det han faktiskt skrev) var »osnyggt«. </div> <div>
</div> <div>Jag vände på det och gjorde likadant med det du skrev. Och var det plötsligt viktigt att påpeka att ingen faktiskt framfört den åsikten. </div> <div>
</div> <div>»Hur många har fört fram den åsikten i den här tråden?« skulle precis lika gärna kunna tillämpas på det resonemangdu tillskrev Nässe. </div>

Dante

Staff member

krank said:
Så... Istället för att bemöta argumenten ägnar du (och Dante) er åt att misstänkliggöra de som har åsikterna. Det är inte ovanligt, bara lite sorgligt. Jag hade hoppats på att få höra lite faktiska motargument här, istället möts man av de vanliga rätt larviga anklagelserna och påhoppen mot personerna som har åsikterna.
<div>
</div> <div>Ärligt talat. Jag är helt övertygad om att lejonparten av alla de som laddar ner musik för att snyltlyssna är som Vitulv. Det gör det för att det går och för att det är bekvämt. </div> <div>
</div> <div>Väldigt få människor är dock förtjusta i att se sig själva som brottslingar, och därför är det viktigt för många att rättfärdiga sitt handlande med olika ädla motiv. Ofta är detta rena efterhandskonstruktioner som kokas ihop när någon ifrågasätter handlandet, och petar man lite på argumenten brukar de falla sönder alldeles och bara kvarlämna »gratis är gott«. (Detta är baserat på mina egna erfarenheter av att diskutera ämnet. Och om du nu tänker börja hojta om att detta minsann bara är anektdotiskt – låt bli.) </div> <div>
</div> <div>Att du råkar vara annorlunda i detta avseende spelar föga betydelse för diskussionen i stort. Jag pratar inte om dig. Så sluta se allting som påhopp på din person är du hygglig. </div>

Simon

Swashbuckler

krank said:
Nässe said:
Med musikindustrin hör man ibland en upprördhet över att producenter och reklamare och andra icke-musiker tjänar pengar. jag förstår inte det alls. Om jag gör en skiva och en snubbe hjälper mig nå ut med den till tusentals människor- ska inte den snubben ha betalt för det då?
Grejen är den att den snubben är en stenåldersmänniska. Det är onödig infrastruktur. Det fins inget egenvärde i att människor utför arbete, så länge arbetet blir gjort - och idag skulle alltsammans fungera bättre, tror jag, om de här snubbarna gick samma väg som trattgrammofonerna.
Hm, nu vill jag bara reda ut i vad du säger här en smula. Om jag är en artist som kan vara på väg att slå, eller åtminstone kunna leva på min musik, så har jag i princip två vägar att gå: antingen står jag för hela kringarbetet själv, med teknik, distribution, presskontakter, marknadsföring, lajvbokningar, formgivning och så vidare, vilket innebär en jävelusisk mängd arbete som dels kommer ta tid och energi från mitt arbete med själva musiker och dels hänger på yrkesskills som det är väldigt osäkert ifall jag behärskar.

Eller så ingår jag ett samarbete med en organisation som kan stå för de delar av en professionell musikerkarriär som jag inte kan eller vill. Det samarbetet kan se olika ut, men det är förmodligen extremt sällan den organisationen inte tar en del av intäkterna.

Vad du tycks säga här är att om jag som artist väljer att inte go all entrepeneur och bli mer företagssnubbe än konstnär, utan istället arbeta tillsammans med ett skivbolag, så innebär det att folk har en moralisk rätt i att låta bli att betala det jag (och mina partners) begär, på grund av att det är stenålders av mig att arbeta i en sån struktur? Att för att jag väljer att betala en mellanhand för att göra en del arbete åt mig, så har jag ingen moralisk rätt att få betalt alls? Åtminstone inte genom de strukturer jag väljer att arbeta med?

Det ser lite knasigt ut i mina ögon är jag rädd. Som om jag avsäger mig rätt till gage för att jag har en agent som tar procent på det jag drar in.

(Naturligtvis så pratar jag, liksom jag tror att du gör, om den principiella frågan här. Inte om enskilda personers motiv för sina handlingar.)

walium

Ganska töntig, faktiskt

Eftersom jag har Påsklov och bara har skrivit typ tre inlägg i år så kan jag lika gärna skriva något smart medan jag väntar på att färgen i hallen ska torka.

Människor är bekväma, snåla och kortsiktiga. Detta kan knappast vara någon nyhet för merparten av mänskligheten, inklusive många av de företag som tjänar pengar just på vår lathet.

Om ett beteende blir så pass utbrett att en stor andel av befolkningen ägnar sig åt det så kommer man också att börja rationalisera för sig själv och hitta på sätt att rättfärdiga sitt agerande. Se bara hur massor av människor reagerar på klimathotet.

Med tanke på hur vanlig internettillgång är och hur många som har vant sig vid att kunna ladda ner mer eller mindre obehindrat så är det osannolikt att detta går att stoppa inom överskådlig framtid. Dessutom är det inte så enkelt som att varje nedladdad låt är lika med ett förlorat köp eller att den som laddar ner inte spenderar några pengar på film, spel eller musik. Det är alltså svårt att ge sig på nedladdarna utan att samtidigt skrämma bort sina egna kunder.

Min poäng är att musikindustrin har allt att vinna på att hitta ett sätt att använda internet som distributionskanal och få betalt för det. Det är mycket enklare för dem att förändra sig än att tvinga miljontals människor att upphöra med sitt agerande. Detta kan tyckas orättvist förvisso, men tekniska innovationer förändrar det ekonomiska landskapet och dylika förändringar är en del av en marknadsekonomi.

Dante, dina argument är inte orimliga och din profilering av den typiske nedladdaren tror jag stämmer. Men även krank är ett exempel på hur de agerar och resonerar. Även nedladdare är komplexa varelser som alla andra.

Är det rimligt att lägga stora polisiära resurser på att jaga nedladdare? Är det rimligt att begränsa friheten på internet och lämna över kontrollen till diverse branschorganisationer för att minska piratkopieringen? Går det att i längden upprätthålla lagar som saknar folkligt stöd, även om folkets resonemang bygger på egenintresse och bekvämlighet? Är det rimligt att mediaföretagen anpassar sig till de förändrade förutsättningarna som de har gjort så många gånger förr?