Nekromanti En utbruten deltråd om fildelningsargument

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Vettigt alternativ till Spotify?

Ubereil said:
Snarare än att bittert kalla snyltarna för tjuvar menar jag, för jag tror inte folk som Vitulv lär göra särskilt många knop för att ändra sitt beteende bara för att vi förolämpar honom.

Übereil
En helt riktig analys. Så här i förbifarten kan jag väl säga (och jag menar det inte som ett försvar för mitt klandervärda beteende) att jag då och då köper en skiva från mindre bolag. Det handlar dock enbart om allmosor, eftersom jag nu för tiden aldrig skulle komma på tanken att spela musik från en CD. Men då jag känner en del småspelare i musikbranschen vill jag gärna sticka till dem en hundring eller två, för i motsats till det du skriver så vet jag att piratkopiering drabbar dem mycket negativt.

Übereil

Swashbuckler
Re: Vettigt alternativ till Spotify?

Vitulv said:
Så här i förbifarten kan jag väl säga (och jag menar det inte som ett försvar för mitt klandervärda beteende) att jag då och då köper en skiva från mindre bolag. Det handlar dock enbart om allmosor, eftersom jag nu för tiden aldrig skulle komma på tanken att spela musik från en CD. Men då jag känner en del småspelare i musikbranschen vill jag gärna sticka till dem en hundring eller två, för i motsats till det du skriver så vet jag att piratkopiering drabbar dem mycket negativt.
Det jag menade var att problemet inte är att folk piratar deras skivor utan att folk inte köper deras skivor. Det senare hävdade jag var en mycket trolig konsekvens av piratkopiering (vill jag minnas) men att problemet inte är inneboende i själva piratkopieringen. Det är lite som bilkörning och trafikolyckor. Det kommer ske olyckor om folk kör bil, men det är en biprodukt som dyker upp ibland (och om folk bara kunde köra ordentligt så skulle det aldrig hända). Likaså är piratkopiering ibland ungefär lika skadligt som att ta bilen till affären när man ska handla (och ibland inte).

Übereil