En värld där folk läker snabbare

JohanL

Champion
Jag tänker att mängden amputerade måste öka något ohemult, om inte armar och ben växer tillbaka också. Om alla är salamandrar som kan regenerera kroppsdelar. Då uppstår ju lätt Särimer-situationer.
Beror ju på? De flesta amputationer är ju inte att kroppsdelen blivit avhuggen, utan att man ser att den inte kan läka och kommer att ruttna annars. Men om man faktiskt läker...

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Utgångspunkten är ju att läkningen går snabbare, inte så mycket att den är bättre. Tanken var ju att i och med att det är tråkigt att ha en rollperson som inte kan äventyra på en månad efter att ha blivit sårad, så bygger man en värld där folk läker snabbare. Efter principen "Bestäm först hur du vill att ditt spel ska vara, och designa sedan världen efter det".

Å andra sidan, om man tycker att permanenta men, infektioner och liknande också är tråkiga får så kan man ju fixa någon sorts superläkeförmåga som inte bara är snabbare utan även bättre. Då börjar vi kanske få större konsekvenser i världen?

JohanL

Champion
Jag utgick från att när man ville slippa att vara skadad länge, så skulle även amputationer och infektioner vara sällsynta. Vad har man för märklig värld och spelutfall om köttet läker snabbt men det är lika farligt som på riktigt med infektioner? :)

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, infektioner är väl något man skippar i de flesta fantasyspel, inbillar jag mig. Men amputationer är ju en annan grej. Jag tänker mig att det är väntan man vill slippa. Permanenta skador läker ju inte, och finns då ingen poäng att vänta in.

Brödbane

Kristallkrönikör
Beror ju på? De flesta amputationer är ju inte att kroppsdelen blivit avhuggen, utan att man ser att den inte kan räkna och kommer att ruttna annars. Men om man faktiskt läker...
Tänkte mer på att den typen av olyckor där exempelvis man får halva bålen bortsprängd slutar vara lika dödliga, så fler människor skulle bli krympningar istället för att dö på direkten.

JohanL

Champion
Ja, infektioner är väl något man skippar i de flesta fantasyspel, inbillar jag mig. Men amputationer är ju en annan grej. Jag tänker mig att det är väntan man vill slippa. Permanenta skador läker ju inte, och finns då ingen poäng att vänta in.
Hur många fantasyrollspel har amputationer men inget sätt att få kroppsdelen att växa ut?

(Ingen aning, men jag gissar Hârn?)

Zeedox

Hero
Hur många fantasyrollspel har amputationer men inget sätt att få kroppsdelen att växa ut?
Tror att det är vanligare med rollspel där risk för amputation finns än sådana med förmågor för att få dem att växa tillbaka. Just för att det förstnämna behöver vara på plats för att skapa behovet av det senare.

Zeedox

Hero
Jag utgick från att när man ville slippa att vara skadad länge, så skulle även amputationer och infektioner vara sällsynta. Vad har man för märklig värld och spelutfall om köttet läker snabbt men det är lika farligt som på riktigt med infektioner? :)
Något där man tycker det är tråkigt på att vänta på att sin rollperson ska komma i aktion igen, men är ok med att andra spännande skador inträffar! Tänker mig att Eon-spelare skulle vara helt okej med detta. De flesta gånger jag spelat har vi varit frustrerande främst över läketiden, inte över farorna.