Nekromanti En värld utan båtar

DODswe4

Hero
Om en värld är plat och utan vetiga kanter så att vattner rinner av. Är det då möjligt att folk använder båtar i alla fall. Det är en fatasy värld med magi. Men ingen större tekniskt utveckling ungefär medeltid stucket. Blir vattner alldeles för strömt för att båtar ska fungera eller finns det någon lösninging som kan ha fått männsikor och andra raser att komma fram till ett sätt att ta sig övet vatten. PS:Luftskepp finns.

Viktor E

Veteran
Var kommer vattnet ifrån? Om världsskivan är höjd över ett hav där vatten avdunstar, bildar moln och regnar ner på världen så kommer det att finns strömmar utåt från allt land, mot världsskivans kant. Men det skulle krävas ganska extrema regn (och därmed moln) för djupa hav, och därför extrema strömmar. Udda värld i så fall =)

En klassisk lösning är att vattnet stannar abrupt vid kanten, utan ström. Väldigt magiskt, men praktiskt om man vill ha en finit skivvärld med vatten längst ut, utan förödande moln, regn och strömmar.

...har nog inte mycket vatten?

Det verkar som man borde kunna utnyttka utåtströmmarna för att snabbt ta sig från mitten och utåt med båt, men tillbakafärden blir knepigare.

Kanske har man en ballong till båten, för luftskepp fanns ju., Så seglar med ut, och flyger tillbaks in. Man vill ju inte riskera att flyga över världens ände, så då är det bättre med en båt, så man vet att man har hav under sig.

DODswe4

Hero
Re: ...har nog inte mycket vatten?

Det finns en magiskkristal i mitten av världen som sprutar ut vatten.

Sant men borde folk inte vara välldigt rädda för vatten. För man kan inte riktigt vara äker på att man lyckas komma in till land igen, eller?

DODswe4

Hero
Det finns en magisk kristall i mitten som sprutar ut vatten. Nu är det strömmarna jag tänke på om man kan åka båt.

Troberg

Sinister eater
Har du sett hur nära Niagarafallen man åker med båt? Det behöver inte vara så farligt strömt, allt hänger egentligen på hur djupt det är där vattnet går över kanten, det är det som reglerar hur mycket vatten som åker över kanten och därmed också hur mycket ström det blir och hur långt in den märks.

Eftersom vatten är som det är och inte tolererar några större höjdskillnader så kommer vattennivån ganska fort att hitta ett jämviktsläge baserat på tillflöde och avflöde som antagligen har en väldigt grund kant. Tänk på att om vattnet kommer in i mitten (liten) och rinner ut längs hela kanten (väldigt lång) så kommer tillflödet antagligen att vara relativt litet och det kommer därför att vara väldigt grunt vid kanten. Jag skulle inte bli förvånad som det är så grunt att man kan gå på kanten och vattnet vid kanten bara är en decimeter eller två, ungefär som man kan se vid små regleringsdammar. Är det så skulle vattnet antagligen vara helt lugnt bara några meter från kanten.

Troberg

Sinister eater
Ett räkneexempel

Eftersom vatten är som det är och inte tolererar några större höjdskillnader så kommer vattennivån ganska fort att hitta ett jämviktsläge baserat på tillflöde och avflöde som antagligen har en väldigt grund kant. Tänk på att om vattnet kommer in i mitten (liten) och rinner ut längs hela kanten (väldigt lång) så kommer tillflödet antagligen att vara relativt litet och det kommer därför att vara väldigt grunt vid kanten. Jag skulle inte bli förvånad som det är så grunt att man kan gå på kanten och vattnet vid kanten bara är en decimeter eller två, ungefär som man kan se vid små regleringsdammar. Är det så skulle vattnet antagligen vara helt lugnt bara några meter från kanten.
Antag att din värld har en omkrets ungefär lika stor som jordens (40 000 km) och det är vatten mot hela kanten. Antag också att vattnet strömmar lika fort över kanten som i inloppet (då kan vi räkna med tvärsnittsarean). Inflöde och utflöde måste vara balanserat, annars får man så småningom slut på vatten eller enbart vatten. Om vattnet är 1 m djupt längs kanten så har alltså "fallkanten" en total tvärsnittsarea på 40 000 000 m2, det vill säga att din mittkristall måste spruta ut en vattenstråle med lite mer än 7 km diameter. Det är en kontinuerlig über-tsunami!

En så hög "fallkant" skulle dessutom erodera bort kanten ganska fort, så det skulle bara bli värre och värre ganska fort.

En rimligare skattning är att vattendjupet vid fallkanten är 1 cm. Vi skulle då få en vattenstråle med 700 m diameter, fortfarande en naturkatastrof som vi aldrig sett liken till på riktigt, men ändå betydligt mer hanterbar.

Personligen så tror jag att om det ska funka så måste man antagligen sänka vattendjupet vid kanten till 1 mm, dvs att det rinner över kanten lugnt och städat. Vattenstrålen blir då 70 m i diameter, fortfarande enormt mycket (tänk bara vilken kraft det är i utflödet från ett kraftverk och de har oftast bara ett par meters diameter, dessutom ökar mängden kvadratiskt med diametern, så det är fortfarande en enorm mängd vatten att hantera), men åtminstone teroretiskt hanterbart.

Med ett flöde som går från ett litet centrum mot en lång kant så kommer dessutom strömmen att vara nästan omärklig vid kanten och starkast nära centrum. Detta kommer att bli värre av att det finns landmassor som styr vattnet och leder det i vissa spår. Smala sund kommer att vara mardrömmar att navigera och malströmmar och pallkanter kommer att vara mycket vanliga. Vattnet kommer att vara farligt nära centrum och där flödet koncentreras. Nära kanten kommer det att vara lugnt och öppet hav (speciellt då kanten antagligen fungerar som en vågdämpare, ungefär som man har i simbassänger).

Erosionen är också ett intressant kapitel. En massa partiklar kommer att nötas bort och spolas över kanten, vilka sedan antagligen inte kommer tillbaka i inflödet. Det kommer antagligen att bli ett ganska kargt, stenigt landskap. Ska världen bli beboelig måste antagligen samma vatten cirkuleras runt, partiklar och allt, vilket antagligen skulle generera en hel del stora, bördiga slätter på de ställen där vattnet bromsas upp och avsätter partiklarna.

Så, sammanfattningsvis: Det går att sitta på kanten och dingla med benen utan större risk, men i mitten kommer det att vara ett jäkla ståhej.

Robban

Hero
En tanke...

Ho-hum. Fick en tanke nu när du nämner erosion och sånt. Betyder inte det att alla landmassor till slut kommer att "flytta" sig utåt kanten? Visst, det kommer ju ta "ett tag", men ändå? Kan tänka mig att det här skapar en rätt intressant civilisation, iom att de civilisationer närmast mitten hela tiden måste flytta längre och längre ut (pga av kraftigare erosion), och de närmast kanten måste då och då flytta längre in. Jag får, av någon anledning, idén att ju närmare centrum ett folkslag är, desto högre teknologisk nivå har de.

Men antagligen så borde ändå teknologin vara ganska lika överallt, ty det tar ett tag för en kontinent/ö att eroderas bort. Speciellt med så svaga strömmar som det är vid kanten (i ditt exempel).

/Robban - funderar.

Troberg

Sinister eater
Re: En tanke...

Ho-hum. Fick en tanke nu när du nämner erosion och sånt. Betyder inte det att alla landmassor till slut kommer att "flytta" sig utåt kanten? Visst, det kommer ju ta "ett tag", men ändå? Kan tänka mig att det här skapar en rätt intressant civilisation, iom att de civilisationer närmast mitten hela tiden måste flytta längre och längre ut (pga av kraftigare erosion), och de närmast kanten måste då och då flytta längre in. Jag får, av någon anledning, idén att ju närmare centrum ett folkslag är, desto högre teknologisk nivå har de.
Njä, kontinenterna flyttar sig väl inte direkt, däremot har de antagligen under årmiljonerna utvecklat en tendens att bli droppformade (med svansen utåt)... I vilket fall så sker det antagligen inte med en hastighet som märks av invånarna (såvida man inte är odödlig alv och kan använda kontinentaldriften som transportmedel (vilket diskuterats tidigare)).

Speciellt med så svaga strömmar som det är vid kanten (i ditt exempel).
Tja, det borde alltid vara så under de förutsättningar som diskussionen började med, dvs att man fyller på vatten i mitten och det rinner av längs kanterna. Du kan testa det själv med ett runt bord och en vattenslang om du inte litar på mig.

DODswe4

Hero
Re: Ett räkneexempel

Okej, nej ajg har itne sätt hur nära niagarafallet folk åker. jag tror den är lite mindre men itne mycket. Om öarna är skyddade av magiska krafter (i detta fall gudaran och då framför allt vatten gudinnan). Troligtviss kan man gå på kanten så länge man tål kyllan som är där. Hur mycket är 70 m diameters vatten stråle. Om man säger vad sprutar en vatten slang så jag får ett hum om vad det är för krafter.

Robban

Hero
Re: En tanke...

jag vet, men jag relaterade det till min idé..

Tyvärr är det ju så som du säger, kontinenterna flyttar inte på sig tillräckligt snabbt.

Troberg

Sinister eater
Re: Ett räkneexempel

Hur mycket är 70 m diameters vatten stråle. Om man säger vad sprutar en vatten slang så jag får ett hum om vad det är för krafter.
Tja,en vattenslang är väl cirka 1 cm diameter. Den är alltså i runda slängar 49 miljoner gånger så mycket som en vattenslang. Det är i runda slängar 1000 gånger så mycket blås som ett stort vattenkraftverk som öppnar för fullt (och tro mig, det är inte lite det heller!). Vi pratar om en kraft större än en kontinuerligt exploderande atombomb, och detta var vid 1 mm djup vid kanten.

Jag tror att du skulle ha en konstant tsunami mot de kringliggande kusterna som är vända mot mitten. Bara att gå i närheten av vattnet skulle vara livsfarligt, det skulle kunna komma oväntade flodvågor som slår långt upp på land. Klimatet där törs jag inte ens gissa på, annat än att det antagligen regnar mycket.

Robban

Hero
Ytterligare en tanke... lite mer OT nu, dock.

I första kapitlet av Midnight Tides beskrivs en jätte som blev så begeistrad av havet att han lade sig ner för att sova där (ok, jag skär rätt rejält i vad som hände, men dock). Sen började det sippra in mineraler i honom, på grund av att vattnet sköljde över honom. Iom hans långa levnadstid (fast han sov!) så blev han till slut förvandlad till... sten. Således torde alven vara lite försiktig, trots allt. :gremtongue:

Fast det här kan du nog strunta i, alldeles för mycket OT.

Troberg

Sinister eater
Ytterligare kommentar

Tja,en vattenslang är väl cirka 1 cm diameter. Den är alltså i runda slängar 49 miljoner gånger så mycket som en vattenslang. Det är i runda slängar 1000 gånger så mycket blås som ett stort vattenkraftverk som öppnar för fullt (och tro mig, det är inte lite det heller!). Vi pratar om en kraft större än en kontinuerligt exploderande atombomb, och detta var vid 1 mm djup vid kanten.
Detta är alltså en vattenståle med 70m diameter. Värt att begrunda om man jämför med en beskrivning i någon DoD-produkt (Ereb Altor?) där man beskriver att det i ett vattenfall passerar miljontals kubikkilometer vatten i sekunden (eller något liknande). Ett snabbt räkneexempel där ger att om fallet är 100 mil brett (vilket jag inte tror det är) och vattnet är 1000 meter djupt (tveksamt det också) så skulle vattnet strömma mot vattenfallet med 1000 km/s, det vill säga i runda slängar 3000 gånger ljudhastigheten. Då kan man snacka om kraftig ström (och dålig korrekturläsning...)!

Grog

Swordsman
djuptallrik

Du kan testa det själv med ett runt bord och en vattenslang om du inte litar på mig.
instämmer i allt du har att säga, men vem har sagt att skivan är platt? kan den inte vara konkav? om det är tillräckligt djupt och vattnet injiceras i botten kanske vattenytan är relativt lugn och kan tillâta bâtfärd även i centrum?

(det här pâminner mig om den världsdel jag skapade genom att rita av hur fettpartiklarna i disken konstellerade i sig!)

den här världen verkar vara en sâdan där det är ok att kontinenterna är förankrade genom länkar till botten btw. bara en tanke.

nu blir jag ju sugen att spela med dig troberg! du resonerar ju sâsom inga av mina gamla trögospelare gör. (esteter och annat löst folk, fast de är roliga iaf) varför ska du bo i borlänge?

Troberg

Sinister eater
Re: djuptallrik

instämmer i allt du har att säga, men vem har sagt att skivan är platt? kan den inte vara konkav? om det är tillräckligt djupt och vattnet injiceras i botten kanske vattenytan är relativt lugn och kan tillâta bâtfärd även i centrum?
Med tanke på de enorma mängderna så skulle det antagligen inte göra någon skillnad. Det skulle bli lömskare bara, med enorma oförutsägbara underströmmar som kan suga ner ett fartyg utan förvarning.

det här pâminner mig om den världsdel jag skapade genom att rita av hur fettpartiklarna i disken konstellerade i sig!
Min spontana kommentar: YUCK!

nu blir jag ju sugen att spela med dig troberg!
Har du vägarna förbi så är du välkommen. Jag kan dock inte garantera att jag är samma mentala gigant live.

Jag passerade nog dig för några veckor sedan, enda problemet var att det var på 11 000 m höjd...

varför ska du bo i borlänge?
Det är en fråga som jag funderat länge på. Det enda svar jag kan komma på är hoppet att komma på något sätt att jämna stället med marken...

Grog

Swordsman

Med tanke på de enorma mängderna så skulle det antagligen inte göra någon skillnad. Det skulle bli lömskare bara, med enorma oförutsägbara underströmmar som kan suga ner ett fartyg utan förvarning.
jo jag tänkte pâ det ocksâ. det kan ju vara kul för den sadistiske spelledaren om inte annat. eftersom vatten är som bekant visköst sâ blir det inte bara "det nya vattnet" som bidrar till strömmarna utan även närliggande vatten dras med i rörelsen. och vips har man ett system som liknar lâgtryck-högtrycksvindar i atmosfären, med skillnad det här är sâ mycket styggare! utanför den innersta toroida virveln blir det roligare, ja alltsâ mer kaotiskt, eftersom öarna etc bryter symmetrin. hâller du med?

appropâ geneve har dom ju försökt bygga en sân här värld pâ 1800-talet. fast vattenpelaren är "bara" 150m hög och cirka 20cm diameter i basen.

Jag kan dock inte garantera att jag är samma mentala gigant live.
tja jag är ju mest som ett troll när jag inte sitter här pâ kontoret och lökar sâ det passar nog bra.

Troberg

Sinister eater

jo jag tänkte pâ det ocksâ. det kan ju vara kul för den sadistiske spelledaren om inte annat. eftersom vatten är som bekant visköst sâ blir det inte bara "det nya vattnet" som bidrar till strömmarna utan även närliggande vatten dras med i rörelsen. och vips har man ett system som liknar lâgtryck-högtrycksvindar i atmosfären, med skillnad det här är sâ mycket styggare! utanför den innersta toroida virveln blir det roligare, ja alltsâ mer kaotiskt, eftersom öarna etc bryter symmetrin. hâller du med?
Japp, ungefär så tänkte jag. Vill man göra det lite otäckare ändå så kan man låta det uppsprutade vattnet innehålla en viss andel luft, så att man kan får områden av vatten som helt plötsligt tappar bärkraften. Fartyg flyter inte där, det går inte att simma där...

quetzalcoatl

Veteran
Fråga dig: Hur vanliga är luftskeppen?

Om de är lätta/billiga att konstruera, om de håller någorlunda bra och om de är lätttillkrängliga, så borde man ju använda luftskepp före båtar...