Niklas73 said:
Hur beskriver man världens historia så att man orkar läsa?
Vad behövs "världen" till? Är det viktigt för specifika ändamål eller bara för att ge en allmän översikt och stämning till spelet? Hur mycket detaljer behövs?
Är det så att det faktiskt
behövs en uförlig historik med gott om detaljer, så innebär det i princip att det får bli så långt som krävs. Det är som med annat - regler eller vad du vill - om folk inte vill läsa det som är nödvändigt, kanske de inte vill spela spelet, egentligen.
Annars - korta ned, beskriv viktiga episoder. Gör gärna en översikt, tidslinje et.c. som illustrerar snarare än beskriver i ord.
Man kan ge gott om både stämning och "fästytor", i kort-korta antydningar, typ:
"1168, Rudolf Skelnäste väljs till kung av Gulatinget, men omkommer i en tragisk oxvagnsolycka två dagar senare."
Du har nu gett en hållpunkt, en historisk figur (som vi dessutom kan sluta oss till förmodligen inte var alltför klyftig) och att vid den tidpunkten hade man något slags valkungadöme.
På samma sätt kan man beskriva långa historiska utvecklingar i ett par meningar. "De senaste hundra åren har Kyristasiska riket i praktiken förlorat kontrollen över alla sina kolonier och därför är det en skugga av sin forna glas." Här har vi ett rike på dekis, men som tydligen haft en viktig roll en gång i tiden - och det har haft kolonier, som kanske är avogt inställa - eller positivt inställda - till sitt forna huvudrike.
Det är den "minimala" lösningen. Vill man ha mer utrymme för att etablera vissa betydelsefulla teman i spelet, som inte låter sig göras enbart i en mening eller två, så kan man berätta begränsade anekdoter från centrala skeenden i historien. Det går också att göra kort och komprimerat på några stycken, en halv sida i taget. (Och inte för många!)
Tillsammans med en tidslinje, kan dessa anekdoter ge en tillräcklig översikt för ganska utförlig bild av historien.
Som exempel, antag att vi skulle beskriva Sveriges historia från andra världskriget och fram till i dag, på detta sätt. Vad skulle vi välja för typiska episoder?
Ja, vad vill vi säga som tillför information av väsentlig art för spelet? Vi kanske vill börja med att just säga något om att Sv. stått utanför kriget och antyda neutralitetspolitiken efter kriget. Så då formulerar vi det i form av ett kort telegram från en svenska ambassaden, som säger nyckelord som "nu efter kriget, som vi lyckligtvis höll utanför, kommer saker att ändras...", "förhållandet mellan segrarmakterna tycks bli allt mer kärvt och ohållbart"... "Vi bör inte ta ställning mellan dem".
Något annat bör kanske handla om välfärdsstatens uppbyggnad - så då citerar vi den socialdemokratiske statsministerns tal från en LO-kongress på t.ex. början av 1970-talet.
Och slutligen kanske vi vill framhålla något om 90-talet, så vi beskriver ett nyhetsinslag i Rapport om att Socialdemokraterna överraskande, som en del av ett krispaket, lämnat in en ansökan om medlemskap i EG. Reporten intervjuar någon "expert", som radar upp fakta vi vill få med - som kanske just den ekonomiska krisen, att det kalla kriget slutat, att världen nu förändrats - sådana saker.
Då har vi med tre korta berättelser fångat en stor del av svensk efterkrigshistoria. Sammantaget behöver de inte fylla mer utrymme än detta inlägg. (En knapp A4?)