Nekromanti En världs historia

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hur gör du för att beskriva bakgrunden till din egen värld? Om man inte ska falla i "År 2012 så började det..." fällan så kan man använda sig av en berättelse vilket många kastar överbord också för att man inte orkar med långa texter. Då kan man använda sig av fästytor och visst kan man jobba med fästytor från historiska perspektiv men det blir ltie svårt om det inte finns en bra koppling för allt mot dagens värld iom att en fästyta ska gå att agera på. Ska man koppla alla fästytor i så fall till dagens tid?

Hur beskriver man världens historia så att man orkar läsa?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Varför inte bara staka upp de viktigaste historiska händelser från en lämplig startpunkt fram till idag + en sammanfattning. Alternativt en synopsis först + de viktigaste händelserna.

... Problemet är att för att skriva det bra behöver man skriva mycket, och mycket är sällan av intresse - med undantag från en viss målgrupp som gillar feta rollspel som de kan köpa femton 300-sidors moduler till och gotta ned sig i.

Saken är den att jag nog bäst tycker om att ta fram det i episoder, referera till osv. genom andra texter, ungefär så som man kan göra i skönlitteraturen, men det kräver ju en väldans massa jobb och text.

... Fast en metod som nog är bra och som liknar detta är att göra som Krille brukar föreslå - skriv världen genom att skriva äventyr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Varför inte bara staka upp de viktigaste historiska händelser från en lämplig startpunkt fram till idag + en sammanfattning. Alternativt en synopsis först + de viktigaste händelserna.
Med det syftar jag på en sammanfattande tidslinje. Det har man använt sig av i bl.a. Gondica och Viking. Det är enkelt, kort, bra för överblickar osv. Smidigt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Niklas73 said:
Hur beskriver man världens historia så att man orkar läsa?
Vad behövs "världen" till? Är det viktigt för specifika ändamål eller bara för att ge en allmän översikt och stämning till spelet? Hur mycket detaljer behövs?

Är det så att det faktiskt behövs en uförlig historik med gott om detaljer, så innebär det i princip att det får bli så långt som krävs. Det är som med annat - regler eller vad du vill - om folk inte vill läsa det som är nödvändigt, kanske de inte vill spela spelet, egentligen.

Annars - korta ned, beskriv viktiga episoder. Gör gärna en översikt, tidslinje et.c. som illustrerar snarare än beskriver i ord.

Man kan ge gott om både stämning och "fästytor", i kort-korta antydningar, typ:
"1168, Rudolf Skelnäste väljs till kung av Gulatinget, men omkommer i en tragisk oxvagnsolycka två dagar senare."

Du har nu gett en hållpunkt, en historisk figur (som vi dessutom kan sluta oss till förmodligen inte var alltför klyftig) och att vid den tidpunkten hade man något slags valkungadöme.

På samma sätt kan man beskriva långa historiska utvecklingar i ett par meningar. "De senaste hundra åren har Kyristasiska riket i praktiken förlorat kontrollen över alla sina kolonier och därför är det en skugga av sin forna glas." Här har vi ett rike på dekis, men som tydligen haft en viktig roll en gång i tiden - och det har haft kolonier, som kanske är avogt inställa - eller positivt inställda - till sitt forna huvudrike.

Det är den "minimala" lösningen. Vill man ha mer utrymme för att etablera vissa betydelsefulla teman i spelet, som inte låter sig göras enbart i en mening eller två, så kan man berätta begränsade anekdoter från centrala skeenden i historien. Det går också att göra kort och komprimerat på några stycken, en halv sida i taget. (Och inte för många!)

Tillsammans med en tidslinje, kan dessa anekdoter ge en tillräcklig översikt för ganska utförlig bild av historien.

Som exempel, antag att vi skulle beskriva Sveriges historia från andra världskriget och fram till i dag, på detta sätt. Vad skulle vi välja för typiska episoder?

Ja, vad vill vi säga som tillför information av väsentlig art för spelet? Vi kanske vill börja med att just säga något om att Sv. stått utanför kriget och antyda neutralitetspolitiken efter kriget. Så då formulerar vi det i form av ett kort telegram från en svenska ambassaden, som säger nyckelord som "nu efter kriget, som vi lyckligtvis höll utanför, kommer saker att ändras...", "förhållandet mellan segrarmakterna tycks bli allt mer kärvt och ohållbart"... "Vi bör inte ta ställning mellan dem".

Något annat bör kanske handla om välfärdsstatens uppbyggnad - så då citerar vi den socialdemokratiske statsministerns tal från en LO-kongress på t.ex. början av 1970-talet.

Och slutligen kanske vi vill framhålla något om 90-talet, så vi beskriver ett nyhetsinslag i Rapport om att Socialdemokraterna överraskande, som en del av ett krispaket, lämnat in en ansökan om medlemskap i EG. Reporten intervjuar någon "expert", som radar upp fakta vi vill få med - som kanske just den ekonomiska krisen, att det kalla kriget slutat, att världen nu förändrats - sådana saker.

Då har vi med tre korta berättelser fångat en stor del av svensk efterkrigshistoria. Sammantaget behöver de inte fylla mer utrymme än detta inlägg. (En knapp A4?)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Gör en lista över sånt som behöver förstås för att spela spelet, eller som hjälper en bygga äventyr. Beskriv tråkiga saker kort; utöka med anekdoter och användbara/inspirerande texter så mycket som möjligt. Ungefär som när man som historialärare ska prata om romarriket; inte fan pratar man kejsarlängder. Nej, man snackar tidig pornografi och myten om vomatorierna, lite mer mustiga grejer. När man snackar om andra världskriget - vem bryr sig om truppförflyttningar? Nej, bred på med thulesällskapet och sökandet efter atlantis. Ge läsarna något att bli intresserade av.


Sådant som inte går att använda i spel och som inte är direkt intressant - ha det i en ensidas tidslinje om du måste, men fråga dig varför nån skulle bry sig. Varför behövs det alls?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
"År 2012 så började det..."
Varför kan man inte börja så? Jag har inga problem med att läsa en historisk bakgrund. Den behöver ju inte vara en roman men jag ser personligen ingen anledning till att kusidulla och gömma historien i ett annat sammanhang. Det kan ju vara skitintressant att läsa om bakgrunden till en spelvärld!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Niklas73 said:
Hur beskriver man världens historia så att man orkar läsa?
Det gör man inte, i alla fall inte om det första "man" är en genomsnittlig rollspelsförfattare, det andra "man" är jag, och om det första "man" i den här meningen är samma rollspelsförfattare som i frågan. En beskrivning av en världs historia är oftast rätt tråkig, och dessutom inte speciellt användningsbar varken för en spelledare eller en spelare som ska spela spelet. Okej, folkslag flyttade runt, kungar lönnmördades, krig utkämpades -- men vad har det för relevans för min rollperson nu, och vad har det för relevans för det äventyr jag ska spelleda? Troligen inte speciellt mycket.

Förr i tiden tyckte jag att det här var otroligt relevant, men idag har jag oftast inte tid och ork att sätta mig in i hur en spelvärld ser ut nu, och än mindre i att sätta mig in i hur den såg ut för 1000 år sedan. Jag vill kunna börja spela utan att läsa en historia-bok. Kan jag inte göra det väljer jag ett annat spel.

/tobias
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Finns nog många bra svar. I spel ja gillar går jag ofta tillbaka och läser intron och noveller senare. En tanke är alltså att lägga sådana kapitel i slutet av boken, när man förhoppningsvis köpt in sig på spelet.

Tabeller med viktiga årtal.

Inbakat i äventyr.

Som en serie eller en intervju.

In-game grejer som i Aberant ellerOktoberlandet.

Inbakat i reglerna som i Burning Wheel.

I denna genre känns det som om infon behöver finnas tillgänglig, till skillnad från flera indiespel.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
jag börjar med att bygga intressanta steriotyper från någon historisk guldålder. Bygga kulturer. Dela upp och skapa konsttraditioner.

Därefter presenterar jag en världskarta med kultursfärer, och en hel radda exempel på arkitektur och konstverk, ofta med bild-text liknande kommentarer och förklaringar. Dessa hänvisar till dokumenten jag har förberett om respektive kultur (vilka alltså inte beskrivs här). Istället blir nästa uppslag en politisk karta, eventuellt i kombination med en geografisk; båda dessa har motsvarande kortanteckningar om nuvarande fästytor, konflikter och spänningar, eller i det geografiska fallet, kommentarer om geopolitiskt eller ekonomiskt viktiga områden. Om det finns grupper av stater som ingår i politiska förbund, eller starka allianser, så markeras dessa i färg.

När läsaren väljer att öppna ett kulturkapitel, så står där först en kortare text om geografin i kulturområdet, och hur denna har påverkat vad gäller teknologi, kulturväxter och samhälle.

Därefter kommer en kortare historisk översikt, som fokuserar på det svepande politiska, och betonar guldåldrar och skickliga och inspirerande personer.

Därefter förklaras hur de historiska skeendena påverkar civilisationen idag, och näringsverksamhet och samhälle beskrivs. Ofta, men inte alltid fokuseras här på det som gör att samhället socialt avviker ifrån vårt, och på de dominerande allianserna och konfliktlinjerna i samhället. Eventuella ideologiska, religiösa och filosofiska rörelser beskrivs också här, varefter de återknyts till historien, i den mån de inte redan finns nämnda där.

Slutligen presenteras en lista med talesätt (stark som en häst, stark som simson, stark som heracles, stark som bamse, stark som colossus), och starka symboler (tronen, altare och svärdet vs scautliljan vs hjärtats röda ros vs måsen vs Ayn Rands dollartecken), och vad användande av dem säger om personen (i fallet talesätt: traditionalist, kristen/religiös, klassicist, medelsvensson, marvel-fan = tonåring eller transatlantist traditonellt sett).

Detta innebär att historien blir relevant som förklaringsmodell, snarare än påhäng.
 
Top