Niklas73 said:
Jag tar med mig det här om jag får och funderar på det...
Klart att du får det. Och om du inte skulle få så skulle jag inte kunna hindra dig.
Jag tror att då det smäller måste det verkligen vara något av vikt om man ska orka räkna tärningarna på endra sätt för det kommer ju ta tid.
Det finns sätt att se till att det inte tar jättelång tid. Ett klassiskt är att bara räkna 4+ eller kanske bara sexor. Det går rätt snabbt. Ett annat är att göra de slagna tärningarna till en resurspöl. I zombievarianten som Robert föreslog skulle de slagna tärningarna kunna användas till att representera de zombier zombiespelaren har att röra sig med. Vissa zombier är superonda (sexor) och andra är supermesiga. Men det ger inte riktigt den där kablameffekten jag är ute efter, tror jag.
En annan variant är att göra räknandet kul. Du kan ju få kombinera tärningarna på olika sätt, typ bygga stegar och kombinationer. Jag gillar tanken "design your own destruction" där du har tärningarna du slagit men sedan får ordna dem på olika sätt vilket avgör vad det är som sker. Men naturligtvis är alla alternativen jobbiga. Typ "Jag har fem ettor. Satan. Jag kan sätta dem på 'misslyckande' och missa mitt mål katastrofalt och dessutom sabba för alla andra, eller så kan jag dumpa dem i 'skada', men då dör min rollperson på kuppen…".
Fler tankar på typer av spel som skulle kunna passa:
Heist-spel. När du gör coola manövrar som att snacka dig förbi vakterna eller deaktivera larmet så bygger du upp strulhögen. När något visst inträffar så triggas högen och något går fel. Ju fler tärningar i strulhögen desto struligare blir det. Du kanske till och med kan trigga den medvetet, för att släppa luften ur den med ett mindre strul istället för att låta den byggas upp till ett jätteproblem när den väl brister.
Anime-fighting. "Limit break", någon? När du tar skada eller så byggs högen upp. Du kan trigga den själv för en superattack. Om den inte triggats när striden är över så försvinner den. Förresten funkar det nog för vilket fajtsystem som helst där du vill ha med hollywoodvändningen, där snubben som fått pisk i fem minuter plötsligt föår en ny glimt i ögonen och reser sig upp, trots att alla trodde att han var nere för gott, och pucklar skiten ur ondingen.
EDIT: Extra-fördel med ovanstående: Den stackars spelaren som bara har otur och får pisk på pisk på pisk blir inte så ledsen efterson hon ser sin limitpöl öka på till feta mängder.