Nekromanti En växande pöl [innehåller svordomar]

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle vilja se ett spel där man har en pöl som långsamt växer och så sitter man och kollar på den och tänker "fan va stor den börjar bli" och varje gång man lägger till i den så ser man menande på varandra och någon säger "Djävlar asså när den där smäller så blir det inte roligt!" och varje gång det finns en risk att det smäller så håller alla för andan. Och om det inte smäller så andas man ut, men bara halvvägs, för man vet att det bara är en tidsfråga. Och när man ser på tärningarna och tärningarna ser tillbaka på en och säger "Japp. Pölen smäller" så säger alla "Daaaaaamn! Nu skiter torsken i pottan, gubbar!" och så plockar man upp pölen med tärningar och den är så stor att man knappt kan hålla den i en hand och tyngden i situationen speglas av tyngden av tärningarna i handen och så gör man plats på bordet och rullar alla de djävla tärningarna samtidigt och faaan vilket klimax.

Vad skulle det kunna vara för ett spel?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
spelet Hell for Leather har något liknande, fast där så bygger man T6or på hög. Sedan så kastar man en tärning, träffar man tärningshögen så går allt åt helvete. Det var ett tag sedan jag läste det, och jag har inte spelat det heller, så jag minns inte exakt hur det funkar. Finns någon video på youtube också som visar spelexempel.

Har för mig diskussioner om Hell for Leather blev bannade på rpg.net också?

Genesis

Ni dés ni maître
Notera att det här är rollspelsmakarforumet. Jag är inte så intresserad (eller okej, litegrann) av existerande spel. Snarare av vilken typ av spel som skulle funka bra med en sådan mekanism.

Ram

Skev
Alla former av katastrof-spel typ vulkanutbrott, trasiga kärnkraftverk, rymdskepp eller annat bös som håller på att gå riktigt åt helvete känns såklart naturligt. Även de flesta skräckspel skulle absolut må bra av en sådan mekanik.

Men jag gillar det (och använder det i viss mån) på flera ställen. Jag har lagt till en Defcon-mekanik i Britannia 1914 och den har utökats i ett annat hack som spelas i en av naturen plågad arkipelagvärld där det symboliserar en "bomb" skapad av naturen; Man har helt enkelt en begränsad tid på sig att lösa de frågor/mysterier som man står inför på en given tid och plats innan "världen vänder".

Så i princip alla spel där man vill introducera press, endera beroende på tid eller på karaktärernas agerande skulle nog jag vilja säga. Sedan är en följdfråga hur man vill hantera när det "exploderar"...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Slår man alla tärningarna efter att någon har ändrat pölens storlek?

Ram

Skev
wilper said:
Slår man alla tärningarna efter att någon har ändrat pölens storlek?
Har det ens någon betydelse...? :gremwink:

Pölen känns som om den mest skall vara ett gigantiskt, ont hot om otäckheter som kan komma. Kriterierna för att fylla på den och testa om den skall smälla kan nästan vara vad som helst, bara den känns otäckt och närvarande.

//Ram - Tycker. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Magiker där magi har en kostnad. Man strular med tingens ordning, ngn gång får vi betala tillbaka för det här, skit samma. jag blir superstark och löser problemen men samtidigt byggs min (vår?) negativa magihög på lite mer.

Vi får ett misslyckat slag och så bam, slår magin i världen bakut. En fet demon dyker upp. Eller ngt, som är lite roligare och mer intressant...

Edit: Frågan är om spelet tar slut när tärningarna slås- eller om de kan slås många gånger.

Ska det då vara taktiskt bra att se till att högen blir slagen innan den blir för stor?

Ska högen gå ut över alla eller bara den som misslyckas- så jag kan chansa och bygga på högen eftersom det kanske inte blir mig den drabbar?

man kan ha en mekanik där man spelar två rollpersoner, en god och en ond.

Varje gång man slår en tärning läggs en dutt i högen. När där är tjugo stycken vänder man på rollformuläret och är onda som bråkar med de godfa. man har då lika många tärningar att använda som duttar, sen vänder man tillbaka och bygger upp högen igen. Ah, nej, kanske inte så kul, och inte den där smällen du var ute efter...

Man kan ha ett detektivspel där man får extra tärningar på att leta ledtrådar genom att lägga duttar i högen. men man bygger då på slutmonstret. Så man måste ha ett resurstänk, hur fort kan vi hitta monstret? Så det inte blir för starkt. men tar vi genvägar så riskerar vi att göra det mer kraftfullt.

Nässe

Myrmidon
Sju samurajerna. Man bygger upp byn och ordnar relationer, bygger upp försvaret. Tärningarna är horden av banditer som förr eller senare dyker upp.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spontant känner jag att den idén skulle vara urhäftig i ett zombie-postapokalypsspel. Den öde staden man rör sig igenom och kanske stöter på enskilda hot. Sakta växer tärningshögen uppåt och när den sedan exploderar, ja då händer det! Från ingenstans kommer den vrålande zombiehorden och helvetet bryter löst. Lite grann som i Left 4 Dead-spelen när horden kommer vrålande efter en och det blir totalpanik...

Mogger

Hipsteranka
Jag spelade ett coolt spel(test) för något år sedan där man inför varje runda slog ett initiativslag, som bildade en pöl. När typ två eller tre tärningar visar samma så blev det "Daaaaaamn! Nu skiter torsken i pottan, gubbar!". Spelet var ett slags intrig/politik/drama i ett slags Renässansitalien med en massa mäktiga familjer, personer m.m. som bara väntade på att få skära halsen av varandra så att hela staten skulle kastas in i blodsfejder och kaos.

Så, spel där det finns ett kulisshot, typ frontsoldater under WW1, Jordens sista dagar innan kometen slår ner eller något sådant skulle passa bra. Det kommer att smälla, och när det gör det så skiter torsken i pottan, fett!

Beroende på om man slår om pölen eller inte så kan det funka bra till skräck med, typ zombiecalyptisk drama. När pölen smäller är zombissarna ikapp och det är dags att springa igen. Vilken form av jakt som helst funkar.

Men det intressanta här tycker jag är vad som får pölen att växa. Där ligger spelet.

Edit: Hupp, Ram och Robert hade redan sagt samma :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Rymdskepp av större magnitud känner jag spontant. Och jag letar efter något system som kan styra stora skepp på ett enkelt sätt. Kanske även små? Jag har en idé med kort men det här är en cool effekt som dessutom passar Starchallenge sätt att se på spelsystem (dvs jag skiter totalt i traditionen med strömlinjeform - ge mig narrativitet och spelighet). Jag tar med mig det här om jag får och funderar på det... Cool idé.

PS
Jag tror att då det smäller måste det verkligen vara något av vikt om man ska orka räkna tärningarna på endra sätt för det kommer ju ta tid. I like!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kalla kriget. Ryssarna och amerikanerna kapprustar med kärnvapen, tills någon konflikt går överstyr och någon trycker på Knappen.

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Jag tar med mig det här om jag får och funderar på det...
Klart att du får det. Och om du inte skulle få så skulle jag inte kunna hindra dig.

Jag tror att då det smäller måste det verkligen vara något av vikt om man ska orka räkna tärningarna på endra sätt för det kommer ju ta tid.
Det finns sätt att se till att det inte tar jättelång tid. Ett klassiskt är att bara räkna 4+ eller kanske bara sexor. Det går rätt snabbt. Ett annat är att göra de slagna tärningarna till en resurspöl. I zombievarianten som Robert föreslog skulle de slagna tärningarna kunna användas till att representera de zombier zombiespelaren har att röra sig med. Vissa zombier är superonda (sexor) och andra är supermesiga. Men det ger inte riktigt den där kablameffekten jag är ute efter, tror jag.

En annan variant är att göra räknandet kul. Du kan ju få kombinera tärningarna på olika sätt, typ bygga stegar och kombinationer. Jag gillar tanken "design your own destruction" där du har tärningarna du slagit men sedan får ordna dem på olika sätt vilket avgör vad det är som sker. Men naturligtvis är alla alternativen jobbiga. Typ "Jag har fem ettor. Satan. Jag kan sätta dem på 'misslyckande' och missa mitt mål katastrofalt och dessutom sabba för alla andra, eller så kan jag dumpa dem i 'skada', men då dör min rollperson på kuppen…".

Fler tankar på typer av spel som skulle kunna passa:

Heist-spel. När du gör coola manövrar som att snacka dig förbi vakterna eller deaktivera larmet så bygger du upp strulhögen. När något visst inträffar så triggas högen och något går fel. Ju fler tärningar i strulhögen desto struligare blir det. Du kanske till och med kan trigga den medvetet, för att släppa luften ur den med ett mindre strul istället för att låta den byggas upp till ett jätteproblem när den väl brister.

Anime-fighting. "Limit break", någon? När du tar skada eller så byggs högen upp. Du kan trigga den själv för en superattack. Om den inte triggats när striden är över så försvinner den. Förresten funkar det nog för vilket fajtsystem som helst där du vill ha med hollywoodvändningen, där snubben som fått pisk i fem minuter plötsligt föår en ny glimt i ögonen och reser sig upp, trots att alla trodde att han var nere för gott, och pucklar skiten ur ondingen.

EDIT: Extra-fördel med ovanstående: Den stackars spelaren som bara har otur och får pisk på pisk på pisk blir inte så ledsen efterson hon ser sin limitpöl öka på till feta mängder.

Xyas

Swashbuckler
Funderar spontant på zombies som flera andra här. Varje gång man gör något (slår en tärning) så väsnas man/lämnar spår och drar till sig mer uppmärksamhet från fler och fler zombies. Tärningen man slog hamnar således i pölen i mitten av bordet som växer. När skiten träffar fläkten (och det är dags att slå pölen) har zombierna upptäckt en och man kan inte gömma sig längre.

Ond bråd död

Swashbuckler
Maffia? Varje gång man gör en "aktivitet", dvs något olagligt ökar bevisen och/eller allmänhetens missnöje. Jag tänker mig dock att man befinner sig lite högre upp i hierarkin och snarare sitter i möten med varandra eller väljer ut vilka losers som ska delta i nästa stöt.

solvebring

Superhero
Det är ett berättarspel där man för varje minut i spel lägger en tärning till en pöl. I slutet slår man alla tärningar. Samtliga deltagare gissar på ett tal. Den som kommer närmast får en bulle. =)

Man Mountainman

Storsvagåret
Lacuna har ett system där man ackumulerar en viss resurs (jag minns inte vad den hette), och när den når höga nivåer börjar fuckade saker hända.

Jag fann att det var ett ganska kul sätt att hålla pacingen i äventyret, när det funkade.