Sapient;n217926 said:
Kul med fortsatt diskussion - tänkte kommentera* lite av de förslag som getts apropå evolution mm.
- Gravitation kommer inte att inverka på "fiskvarelsernas" ämnesomsättning eller rörelseförmåga. Det är inte en oviktig faktor i sig, men varelser som lever i vatten påverkas inte så mycket, eftersom det där handlar om flytkraft eller ej. Även bottenlevande varelser som inte är (lika) "viktbalanserade", är ju alltid helt omgivna av vatten.
Det synar jag lite...
Gravitation styr även vattenlevande varelser utformning & energihantering.. Lite mindre kanske, men t.ex. 2G är ju en rätt stor skillnad.
Enkelt uttryckt, det finns skäl att djuphavsfiskar ser helt annars ut. Och dessa skillnader blir troligtvis större & större om man skulle föreställa sig högre gravitation. (ja, det gäller även ljusbristen, då ökad mängd vatten/volym ger större ljusabsorbering av vattnet)
I ett fisk-fall så innebär det att det är för mycket jobb att flytta mer kompakt vatten, så man skaffar t.ex. en storjävla käft för att suga in bytet istället för att jaga runt efter det.
Typ jabba the hutt's kroppsform kan funka i hög gravitation under vatten om man lägger dit lite småfenor och antar att de suger..
En annan optimering som sker på halvdjupt vatten är en extremt strömlinjeformad kropp...
Tyngre vatten => Mer vikt att rubba i alla initiala rörelser (typ allt som innefattar jakt). Också innebär det att man måste ha energi för sånt, och det påverkar formen en hel del.
(bi-poäng, jag hade helt klart velat skapa en ljuphavsfisk som med gas/plasma -nos kan röra sig extremt snabbt en stund...)
Anthropic principle starka varianten.. *host* Nej. Bara nej...
Svaga varianten : Mja, nästan irrellevant... Bara för att livet måste anpassas, betyder inte att naturlagarna går att undkomma.
Energin man kan utvinna med bioreaktorer är skalbar till en viss gräns men inte obegränsad.
Slutsats: Vissa saker som t.ex. gravitation, syremängd, strålning o.s.v. ger rätt förutsägbara följder. I detta fall hur de ser ut och hur de hushåller/utvinner energi.
Ang. solljus.. Mja, oftast. Men ta med symbios, den mest AWESOME variabeln i xenobiologiska suspektheter...
Som ras, ja, kanske det. Men symbios växt <> annat critter innebär skydd mot ljus & stabilare energiomsättning. (också att metabolismen blir lite seg)
(Bikommentar, jag & ett par andra diskuterade för en månad sen varför eller (i mitt fall) varför det inte skulle gå att anpassa en halvsymbiotisk form av alger (som är riiiiktigt bra på att utvinna syre) till våra lungor och på så sätt fixa mer effektiv andning.
Lungyta.. Jao.. Men betänk andningstakten lite. En ful-lösning i en extremt värmestabil planet vore ju t.ex. en skorstenseffekt.. (Hum, vore awesome för extremt hög metabolism..)
Gälar, well, ja & nej.. Det är lite där begränsningen för en slamkrypare kommer in, de har inte direkt slemhinnor kapabla att hålla gälarna fria från skit & blöta i det långa loppet. Stor veckad yta => Stor yta att underhålla/skydda.
Syre är en ond atom, reaktivt sett, håller helt med.
Jag är helt klart road av sånt här med, Sapient får nån slags "stamp of approval".
Imho så är det just som sagt naturlagarna & dess följder som är det viktigaste.
I världs/rasskapandet är det viktigt att veta vars man ska sträcka sin vetenskapliga kompetens & vars man ska åberopa "magiskt"...
(Typexemplet är ju raser med "neutronium skin"(!!!) där idioter i surgamla rpg't inte ens nästan fattat följderna.. *host*)