Nekromanti Enbart tiraker

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag sitter och filar så smått på en kampanj där samtliga rollpersoner är unga tiraker som bor i en liten by djupt in i djungeln. Det vet väldigt lite om världen utanför byn. Tanken är att det skulle börja som en ganska stillsam kampanj, med korta äventyr där spelarna ges chansen att utforska sin omgivning och få lite djupare insikt i hur tirakerna fungerar. På så sätt skulle man även kunna slå hål på en del av de värsta försdomarna om tiraker. Dessutom skulle kampanjen kunna vara öppen för alla utan något tvång om regelbunden närvaro. Har ni några förslag eller kommentarer till detta? Finns det någon som spelat något liknande tidigare?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Modellen med att äventyren är bundan kring en viss plats är nog standard här hos oss. Den är flexibel både vad gäller närvaro, men även hur spelarna löser sina uppgifter omgivningen är ramen innom vilken de måste agera, men inom ramarna har de nästan full frihet. Andra exempel på detta är läsherren och hans underhugare/släktingar och missionärerna som skall omvända ett område till den rätta tron.
Kan nämnas att det nog är mitt favoritsätt att lägga upp äventyr.
Om man jämför med "vanliga" äventyr så krävs det mkt mera bakgrunds arbete, du behöver i stor sett namnge alla SLP i byn och ge dem lite info (kort/lång stark/svag ev relation till RP) då Spelarna lever i byn så känner de all andra i byn hyggligt, åtminstone till utseende. Du kommer också behöva rita kartor över de närmast omgivningarna.
Fördelen är att när bakgrundsjobbet är klart så blir saker mer eller mindre självgående, du kan med lätthet improvisera äventyr på bakgrunden, om inte RP kommer på något de vill göra (ge sig ut på jakt/fisk). Det är ofta så at det är RP som tar initiativ till äventyren.
Kort sagt är det något jag tror ni kan ha mkt skoj med!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Äventyrsmodellen

Vi håller just nu på med en liknande kampanj som kretsar kring den lilla byn Ruda i centrala Consaber och det har funkat mycket bra. Hittills har det varit en mycket lågmäld och nedtonad kampanj men det finns gott om utrymme för spelledaren att skruva upp det hela ett snäpp när han eller vi vill det.
Jag vet därför att även om det kan krävas en del merarbete så är det en mycket bra kampanjgrund som tilltalar mig mer än det klassiska kringflängande runt halva världen på jakt efter något föremål.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Det är en fin idé, men ('som vanligt kommer pessimisten och förstör allt', tänker du :gremwink:) om fördomarna redan finns där kan det vara svårt att slå hål på dem...

För övrigt, bra idé, jag ska själv testa den. I vår spelgrupp har vi vääärsta tirakhataren, han klarar inte av tiraker helt enkelt. Ska bli kul att se reaktionen :gremlaugh:.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett tag funderade jag på att ha liknande kampanjer för alla de olika raserna men jag vet inte om jag orkar lägga ner allt det arbete som hade krävts. Vi har väl inte direkt några tirakhatare i vår grupp utan det är väl snarare så att vi bara har mött dem som motståndare och de bektraktas litegranna som de klassiska Tolkien-orcherna. Men det ska jag minsann ändra på.
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Trokkajakt?

Vi är en liten spelgrupp på ca 6 pers...

Vi brukar ofta, just för att komma bort från Asharien, Jargien, thalamur, Consaber och alla andra gudsförgätna hålor (no offence) spela andra raser...Frakker kan vara en rolig omväxling, t.ex...Stråtrövaruppdrag med sikte på en landsväg....problem med infångade troll eller andra bestar i vagnar....och så vidare...Det går att göra uppdragen lite mer okomplicerade...jag menar allt är inte politik...

Så jag önskar dig lycka till...
Att få imitera en Frakktrukh som är full, är inte måttligt roligt..hehe :gremsmile:

P.s
Varför inte skapa en ny stam? Jakt på en ny trokka som stamledare??? Ja, osv...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Främst Bazirkk

Frakk i all ära men jag tror nog att jag kommer att fokusera främst på bazirktiraker. Frakk är lite för blodtörstiga och ociviliserade för att kännas riktigt spelbara. Tanken är att de ska bo i en liten by invid en flod långt in i djungel på södra Takalorr. De är unga, okunniga och vet ytterst lite om omvärlden.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Eftersom jag inte gillar Tiraker (eller dvärgar för den delen)
så tycker jag att det skulle vara mycket roligare med henea, kämpa om ledartiteln, jaga döda tiraker. Så mycket roligt man kan göra.
 
Top