Nekromanti Enbladsäventyr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat mycket på det här formatet med enbladsäventyr som jag mest sett i anknytning till Fantasy!. Finns det till andra spel också? Vilka spel kan man göra dem till? Traveller? Mutant Chronicles? Kult? CoC? Mutant City Blues?

Eller är det bara Fantasy! och ev. andra fantasyrollspel? Jag gillar ju formatet men inte fantasy, så rent egoistiskt vill jag ju gärna ha från andra genrer.

Finns det såna att tanka ner nånstans?

Eller så skulle man kunna starta ett projekt där man försöker skapa enbladsäventyr till så många olika rollspel som möjligt. Typ som Åsa Roos gör med sitt fantastiska 20.000-teckenprojekt men med ännu mindre utrymme...

Anchorman

Swashbuckler
Jag har sagt det förr, det borde finnas böcker med sånt här. Typ 101 Sci-fi äventyr.

Bera

Veteran
Det lär ju finnas en hel del där ute som sitter på hemmakonstruerade äventyr till spel. Och kanske skulle det på något sätt gå att sammanföra dessa i någon form. Något ställe, där man får en snabb översiktlig information om innehållet; genre, spel och kanske tema, och sedan kan ta hem det man är intresserad av.

Jag personligen är inte särskilt hajj på dessa typer av tekniska frågor, men det kan väl inte vara allt för klurigt?

krank

Anchorman said:
Jag har sagt det förr, det borde finnas böcker med sånt här. Typ 101 Sci-fi äventyr.
Jag börjar bli lite sugen. Funderar på att försöka börja jobba på några enbladsäventyr till hösten. Isåfall kanske jag slänger upp en hemsida =) Borde inte behövas så mycket - riktlinjer (2 A4, 9-12 punkter, såna grejer), ett system för taggar och filter...

Leon

Leo carcion
Vi var några som skrev noveletter till MUA som var av just det formatet. Var väldigt skoj att klämma in ett äventyrskoncept på en A4.

Eller, det var nog en sida, inte ett blad.

P.s. Jo, just det - och så använde jag dessa med god behållning som "avsnitt" i en privatsnokkampanj vi körde med tvserieupplägg. Idealt för korta, episodiska äventyr med begränsat med prepp

Anchorman

Swashbuckler
krank said:
Anchorman said:
Jag börjar bli lite sugen. Funderar på att försöka börja jobba på några enbladsäventyr till hösten. Isåfall kanske jag slänger upp en hemsida =) Borde inte behövas så mycket - riktlinjer (2 A4, 9-12 punkter, såna grejer), ett system för taggar och filter...
Jag skriver gärna ett par, ifall du vill ha fler som skriver.

anth

Vetefan
krank said:
Jag har funderat mycket på det här formatet med enbladsäventyr
Finns det inte någon tävling där man ska skriva ensidesäventyr?

Det borde gå att få tag på tävlingsbidragen

God45

#PrayersForBahakan
Argh! said:
krank said:

Jo, one page dungeon tävlingen. Googla lite så hittar ni vinnarna i alla fall, tävlingen har pågått ett par år så det finns gott om äventyr att välja mellan :gremsmile:

Ögat

Hero
Man kan göra dem till vilket spel som helst. Det blir dock enklare (och kanske bättre) om mycket av äventyret finns underförstått i reglerna, i premissen eller i den samlade erfarenheten. Typ en dungeon: där finns det redan en massa spelresurser i form av monsterböcker, slumpmötestabeller, listor med skatter och magiska föremål osv vilket innebär att "ett avlångt rum med två dörrar. En skattkista (låst). En minotaur (4hd) försöker öppna den" rymmer så mycket mer information än vad bara orden skvallrar om.

Om du är sugen på något som inte är fantasy kan du spana på ghost/echo ( länk) eller sundered land ( länk) där du får både äventyr, karaktärsgenerering och spelregler på en sida. Liknande småspel kan man också få tag på genom Epidiah Ravachol, men det verkar krångligt som fan ( länk) så om du får tag på ett är jag assugen på att höra hur det var.

Måns Bredelius

Veteran
Jag vill inte ha ensidesäventyr. Mer sidor, 4-5 kanske utan regler. Det är något jag själv funderat på att skriva ihop. typ 101 äventyr som snackats om tidigare. Hur som, Krank snälle sätt detta projekt i verket.

Om du vill ha hjälp har du här en till skrivare.

anth

Vetefan
Måns Bredelius said:
Jag vill inte ha ensidesäventyr. Mer sidor, 4-5 kanske utan regler.
Jag tror du missar hur mycket man kan få plats med i ett välskrivet enbladsäventyr.

Är det välskrivet ska det mer än väl räcka till 2-3 spelsessioner, kanske ännu längre.

Kanske bör tillägga att att med enbladsäventyr syftar jag på ett A4 där man använd både framsidan och baksidan.

krank

Argh! said:
Kanske bör tillägga att att med enbladsäventyr syftar jag på ett A4 där man använd både framsidan och baksidan.
Absolut.

Det är nog riktigt att man kanske får släppa tanken på enorma, detaljerade beskrivningar eller SLP:er; men jag håller med om att man säkerligen kan skapa äventyr som sträcker sig 2-3 sessioner, och då räknar jag ungefär 1 session = 4-5 timmar. Längre än så kommer antagligen innebära att SL måste improvisera mer än jag är riktigt bekväm med, men det går säkert också =)

Max Raven

T12-kultist
Lite gott och blandat med tankar här.

God45 said:
Argh! said:
krank said:

Jo, one page dungeon tävlingen. Googla lite så hittar ni vinnarna i alla fall, tävlingen har pågått ett par år så det finns gott om äventyr att välja mellan :gremsmile:
Någon slags samlingssida med ensidesäventyr katalogiserade hade varit ace, tror jag.

Jag gillar idén med 1-A4-äventyr, f ö, men sist jag skrev ett "tävlingsäventyr" på några A4 (tror jag det var) fick jag knappt plats med något. Fast - det beror nog på äventyret och hur mycket plats äventyrsdelarna tar - går det att klämma in ett mysterium på 2 A4? Få kärnfulla beskrivningar på viktiga SLP och ledtrådar? Jag vill ha kartor! Ofta iaf. :gremsmile:

Sedan gillar jag tanken med att ha frön som kan blandas in av spelarna på rollformulären. Räknas sånt?

4 A5 är 2 A4, det kanske skulle fungera att göra sånt? Jag gillar idén om att kunna ha ett litet vikt "häfte"... :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här är roligt. På gamla mutantforumet körde de ju med novelettävlingen, dvs man skulle skriva ett mutantäventyr på max en sida. Tyvärr blev det ju ofta så att att folk skrev längre äventyr och sen försökte komprimera dem, och då blev det ofta lite sisådär. Men jag gillade verkligen tanken med dem.

Möller

Hubert Hortlax
Argh! said:
Är det välskrivet ska det mer än väl räcka till 2-3 spelsessioner, kanske ännu längre.
Det är säkert sant, har man lösa beskrivningar av långa händelseförlopp och tidsödslade så.

Men varför?

Jag tänker att kranks tanke var att äventyret var något man skulle kunna plocka upp, läsa i 10 minuter och sen spelleda. Det låter för mig som att detta är ett format som kommer till sin rätt på konvent och liknande korta tillställningar.

Ska man spela i flera sessioner så lär ju spelledaren ha tid nog att läsa åtminstone några sidor äventyr under dagarna inför spelmötena.

Då känns det för mig som att man med enblads-äventyren ska satsa på att få så bra äventyr som möjligt att spela ut på 2-4 timmar. Det är där behovet finns.

krank

Murkla said:
Jag tänker att kranks tanke var att äventyret var något man skulle kunna plocka upp, läsa i 10 minuter och sen spelleda. Det låter för mig som att detta är ett format som kommer till sin rätt på konvent och liknande korta tillställningar.
Delvis, men inte bara.

Jag tänker mig några olika användningsområden:
- På konvent, som du skriver.
- När vi i spelgruppen på kort varsel får ihop en grupp som inte har någon förberedd kampanj att köra.
- Om man har en lite större databank; ett extremt snabbt sätt att kunna se lite vad som är "grejen" med olika rollspel. Man kan se vad Fantasy! handlar om genom att kolla vilket enbladsäventyr som helst. Jag säger inte att alla spel skulle kunna funka så, men jag tror de flesta tradspel och neotradspel skulle funka asbra.

Men; jag tänker mig mest enkvälls/ensessionsgrejer, det är riktigt. Det är också där jag tycker formatet funkar bäst. Ju längre tid, desto mer måste SL improvisera - och du vet vad jag tycker om att improvisera =) Men ett enblads-enkvällsäventyr skulle kunna vara ett ganska prestigelöst och enkelt sätt att testa ett nytt spel, känna av en ny spelgrupp, etc.

anth

Vetefan
Murkla said:
Argh! said:
Måns Bredelius said:
Jag vill inte ha ensidesäventyr. Mer sidor, 4-5 kanske utan regler.
Jag tror du missar hur mycket man kan få plats med i ett välskrivet enbladsäventyr.

Det är säkert sant, har man lösa beskrivningar av långa händelseförlopp och tidsödslade så.

Men varför?

Ska man spela i flera sessioner så lär ju spelledaren ha tid nog att läsa åtminstone några sidor äventyr under dagarna inför spelmötena.

Då känns det för mig som att man med enblads-äventyren ska satsa på att få så bra äventyr som möjligt att spela ut på 2-4 timmar. Det är där behovet finns.
Du plockade bort Måns Bredelius' citat när du citerade mig, jag hoppas att du inte har något emot att jag la tillbaks det. :gremsmile:

- Krank ville ha ensidesäventyr till konvent.
- Måns Bredelius ville ha äventyr på 4-5 sidor.
- Jag konstaterade att ett ensidesäventyr mycket väl kunde räcka för flera sessioners spel. Det var alltså en underförstådd fråga till Måns Bredelius: "varför vill du ha äventyr på 4-5 sidor när 1 sida räcker mer än väl till ett konventsäventyr."

Hoppas det svarar på ditt "varför". :gremsmile: