Ja, fast egentligen är den inte så lysande. Fortsättningsböckerna om Ender är dock lysande. Däremot kan man skippa spinoff-serien ("shadow"-böckerna").Necross said:Läser att sci-fi-romanen "Ender´s Game" av Orson Scott Card ska bli film, med Harrison Ford.
Fråga: Bör man läsa den boken?
Det är ju en ungdomsbokOnd bråd död said:Nej.
Nu minns jag inte så mycket av vad som hände i boken mer än att den var rätt så barnslig.
Han är framavlad för att vara bäst, så ingen surprise där. Tuffa uppväxten är ju "arrangerad" också (ingen spoiler egentligen).Ond bråd död said:Jag har för mig att huvudpersonen hade en tuff uppväxt eller skolgång eller nåt, men ändå lyckas med allt och visar sig förstås vara någon sorts elitmänniska. En rätt trött plot alltså.
Ja, det bör man. Det är antagligen den näst bästa science fiction-romanen som handlar om spel.Necross said:Läser att sci-fi-romanen "Ender´s Game" av Orson Scott Card ska bli film, med Harrison Ford.
Fråga: Bör man läsa den boken?
Jo, men efterföljarna är riktigt bra, framför allt 'Speaker for the Dead' och 'Xenocide', men 'Children of the Mind' är iofs bra' De är så bra att det är värt att plöja genom 'Ender's Game' för att få bakgrunden. De tre böckerna är så bra att de har potential att komma att räknas som klassiker inom SF.Ond bråd död said:Nej.
Nu minns jag inte så mycket av vad som hände i boken mer än att den var rätt så barnslig. Jag har för mig att huvudpersonen hade en tuff uppväxt eller skolgång eller nåt, men ändå lyckas med allt och visar sig förstås vara någon sorts elitmänniska. En rätt trött plot alltså.
Vilken är den bästa?Gurgeh said:[… ] Det är antagligen den näst bästa science fiction-romanen som handlar om spel.
Kanske Dream Park? (En whodunnit under ett lajv några år in i framtiden.)Pilzeman said:Vilken är den bästa?Gurgeh said:[… ] Det är antagligen den näst bästa science fiction-romanen som handlar om spel.
The Player of Games av Iain M BanksPilzeman said:Vilken är den bästa?Gurgeh said:[… ] Det är antagligen den näst bästa science fiction-romanen som handlar om spel.
Medhåll på båda fronterna. Karl'n är ju mormon!krank said:Ja.
//krank, som gillar Cards böcker men inte Cards politiska åsikter om homosexuella etc.