Nekromanti Ender's Game-film

Feuflux

omjonasson.se
Yay [nt]

Jag gillade böcker[color:\\"red\\"]n[/color]a fak[color:\\"red\\"]t[/color]iskt.

Balderk

Swashbuckler
Re: Yay [nt]

Jag har bara läst Enders game och inte hans skugga, men game var ju faktiskt riktigt grym. Man kan ju bara hoppas att filmen blir bra också. Men att X-men 2 killarna är med på den verkae ju hyffsat lovande, bara de inte gör en så jävla lång film av den.

/Bal-d-d-d-d-erk

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det har mumlats om en Ender's Game-film i flera år. Jag blir alltid orolig när någon ska filma en av mina favoritböcker, speciellt som det är science fiction. Det är lätt att göra det till hjärndöd actionsörja med Jean-Claude van Damme i huvudrollen. Just när det gäller science fiction verkar producenterna ofta ta för givet att publiken lämnar hjärnan hemma när de går på bio.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Just när det gäller science fiction verkar producenterna ofta ta för givet att publiken lämnar hjärnan hemma när de går på bio.
Det är för att science fiction-fantasterna inte är ett tillräckligt publikunderlag, man måste nå ut till den breda massan och då händer det katastrofer som Total Recall, nyfilmningen av Solaris och så vidare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är för att science fiction-fantasterna inte är ett tillräckligt publikunderlag, man måste nå ut till den breda massan och då händer det katastrofer som Total Recall, nyfilmningen av Solaris och så vidare.
Men borde inte Hollywood-nissarna ha räknat ut följande ekvation:
1. Populaset går och ser vilken skit som helst bara det finns en känd skådis och stora explosioner i det.
2. Science fiction-fansen går och ser filmer med bra handling.
=> Om vi gör en film med bra handling och stora explosioner kommer fler se den än om vi gör en film med bara stora explosioner.
=> Det skulle faktiskt löna sig att betala ett par dollar till en manusförfattare.

Eller förresten, varför skulle de tänka så när de ändå tjänar pengar?

TOTAL RECALL SPOILER:
(För övrigt skulle Total Recall vara fantastiskt bra om den slutade en halvtimme tidigare (efter scenen där Arnold avslöjar att han själv låg bakom planen) och om den inte låtsades att den var baserad på en novell av Philip K Dick. Men det tror jag att jag sagt förut.)

/tobias

Storuggla

Champion
Enkel Manusregel

" Det skulle faktiskt löna sig att betala ett par dollar till en manusförfattare."

Jag minns vad min serienasare sa en gång (schysst referensmall eller hur?): I Hollywood är skådisen kung, i TV är manusförfattaren kung.
Enkelt uttryckt, de bra manusen och idéerna går oftast till TV då det ger sig för mer utdraget berättande, till skillnad från film som har 90 minuter att klämma in allt på. :gremsmirk:

Storuggla, tyvärr

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Enkel Manusregel

I Hollywood är skådisen kung, i TV är manusförfattaren kung.
Det märks tyvärr. Varje avsnitt av tv-serier som 'Vita huset', 'Sopranos' och 'Six feet under' är bättre (manusmässigt) än en hel årsproduktion av Hollywood-filmer.

/tobias