För den som bryr sig om varför jag frågar:
Fråga 1:
Hur gör man för att få ett engångsspelande att bli riktigt lyckat och gripande för spelarna. Att få dem att engagera sig i det som om de hade investerat månader av spelande i karaktärerna och miljön? Finns det några quick fix och knep eller är det bara väl genomarbetad historia och roller som gäller (för den biten kan jag)?
Fråga 2:
När man löper risken att det kan gå månader mellan speltillfällen (men kan också gå bara dagar), hur lägger man upp sin spelkampanj så att den överlever tiden däremellan och spelare och spelledare tycker det är roligt och givande att fortsätta driva historien framåt?
Veckopendlar till Danmark för mitt arbete. Har dedikerade spelare (typ) hemma i Svea Rike som jag spelar med på helger, men har även familj och annat sånt som ska hinnas med. De har förstås också andra grejer för sig.
Det är nästan uteslutande jag som spelleder (trots att jag också är den ende med ett heltidsarbete och 12 timmars pendling i veckan inte alls bitter nejdå) och jag har inget problem med att lägga ned mycket tid på förberedelser och planering av spelandet, men det är ofta det dröjer extremt långt mellan gångerna. Så ofta blir det att jag satsar på engångsäventyr med färdigskriva rollpersoner och sådär.
Det är nästan uteslutande jag som spelleder (trots att jag också är den ende med ett heltidsarbete och 12 timmars pendling i veckan inte alls bitter nejdå) och jag har inget problem med att lägga ned mycket tid på förberedelser och planering av spelandet, men det är ofta det dröjer extremt långt mellan gångerna. Så ofta blir det att jag satsar på engångsäventyr med färdigskriva rollpersoner och sådär.
Hur gör man för att få ett engångsspelande att bli riktigt lyckat och gripande för spelarna. Att få dem att engagera sig i det som om de hade investerat månader av spelande i karaktärerna och miljön? Finns det några quick fix och knep eller är det bara väl genomarbetad historia och roller som gäller (för den biten kan jag)?
Fråga 2:
När man löper risken att det kan gå månader mellan speltillfällen (men kan också gå bara dagar), hur lägger man upp sin spelkampanj så att den överlever tiden däremellan och spelare och spelledare tycker det är roligt och givande att fortsätta driva historien framåt?