Genomgång av raser i Chronopia
Eftersom trådförfattaren verkat acceptera diskussioner om Chronopia i den här tråden så fortsätter jag...
I princip finns det "bara" Alver, Halvalver, Svartblod, Människor, Dvärgar, Drakoniter och Gnomer i Chronopia... Inget mer...
DoD 5 Grundboken innehåller 12 raser; Dimalver, Drakoniter, Dvärgar, Gobliner, Halvalver, Högländare, Ljusalver, Människor (vanlig), Orcher, Stadsalver, Troll och Wongoser.
Vapen & Rustningar i Chronopia innehåller 3 raser; Latracier, Mulvaker och Sabraner.
Svärd & Svartkonst innehåller 1 ras; Marajiputter.
Mörkrets Väktare innehåller 2 raser; Chariber och Gnomer.
Alver i Chronopia innehåller 7 raser; Aramasalver, Belisariusalver, Ceriaslaver, Degasalver, Kothalver, Lysanderalver och Venturaalver. (Dessa kan sägas ersätta vanlig Stadsalv)
Mörkrets Krigare innehåller 1 ras; Hängivna.
Svartblod i Chronopia innehåller 4 raser; Grottroll, Vilda Troll, Resekrigare och Resehärskare.
Väsen i Chronopia innehåller 8 raser; Brundusier, Faltrakier, Fryvier, Isbarbarer, Kader, Nattländare, Röda Korsarer och Solfolk.
Summerat blir det 38 raser, men då är 8 svartblod, 10 Alver, 15 Människor och resten övriga.
38 är många, men DoD 4 kan säkert presentera en högre siffra, och såvitt jag kommer ihåg så finns det väl inte mer än 10 raser till DoD 6 (iaf i grundboken. Har de släppt fler raser?)
Jag kan komma över att alla inte måste älska Chronopias kampanjvärld, precis som DoD6:are får komma över att jag varken gillar Trudvang eller DoD 6.
Mitt slutord lyder i alla fall så här:
- Chronopia spårar endast ur ifall SL tillåter att det gör det!
(Eller om man nu vill ha det enligt orginal eftersom det är så häftigt)