Nekromanti Enhandade Armborst

Luhood

Veteran
Jag håller på att skapa en Smugglare, och har även nyligen köpt tillägget Cirefaler. I detta tilläg så såg jag Cirefalernas enhandade armborst, och min fråga är väldigt enkel: Finns det fler enhandade armborst än det i Cirefal tillägget?

Regmolar

Swashbuckler
Det cirefaliska miniarmborstet är vad jag vet helt cirefaliskt och nämns även i Vapenmästaren. Med undantag av cirefaliernas egen undervariant (den för marinkårister) finns det mig veterligen inga andra (det är ju en rätt unik konstruktion).

Luhood

Veteran
Vilket betyder Nej helt enkelt, eller? DVS, att ifall jag vill ha ett så får det vara det Cirefalskt, som han smugglat in via cirefaliska kontakter. Låter väll troligt, eller?

Regmolar

Swashbuckler
Ja, ska vi vara regelprecisa så betyder det att om du inte är en cirefalier så måste du fråga SL om du kan få ha vapnet (eller betala en massa X-val), men att få tag på det som smugglare torde inte vara så farligt. Beror på SL.

DesertRain

Hero
Henhandsfattade armborst existerar bara i Cirefaliska samväldet. Om inte någon har smugglat ut dem därifrån förstås.

Boldtaar

Warrior
2x dubbelarmborts

Jag har länge funderat på att göra en RP som är monster/vampyrjägare eller liknande som ska vara ambi med två stycken dubbel-armborst.

Han får special beställa två dubbel-armborst med en kolv som går att hålla i en hand. Men jag tror nog att det borde var en genska lätt sak för en skicklig vapenmakare.

Luhood

Veteran
Re: 2x dubbelarmborts

Det enhandade Armborstet i Cirefal boken, det enda i hela EON om jag förstått rätt, har en räckvidd på 5-10-20-50m :gremtongue: Så dina har troligen samma räckvidd :gremtongue: Men annars är det en bra idé :gremlaugh:

Evil Peter

Hero
Re: 2x dubbelarmborts (OT)

Han får special beställa två dubbel-armborst med en kolv som går att hålla i en hand. Men jag tror nog att det borde var en genska lätt sak för en skicklig vapenmakare.
Det för onekligen tankarna till Jean-François de Morangias vapen i Vargarnas Pakt, även om det där rör sig om krutvapen då den utspelar sig på 1700-talet. Om du händelsevis inte skulle sett filmen rekommenderas den, eran till trots, om du ska göra en sådan karaktär. :gremsmile:

Evil Peter

Hero

Tänkte på att kolven fortsätter längs med underarmen och har en "klyka" längst bak så man får stöd från hela underarmen. Känns som det skulle vara välbehövligt med ett så framtungt vapen som ett armborst. Dock har jag aldrig sett hur det cirefaliska armborstet ser ut så det kanske redan har den finessen.

Och ja, det är en riktigt skön film.

Regmolar

Swashbuckler

Nja, en cineramonzin liknar snarast en pistol, fast byggd så att den har ett litet armborst ovanpå. Då den bara väger ett halvkilo och som regel endast används en gång per strid finns det helt enkelt inget behov för extra stöd för att kunna hålla den länge (sen kan man ju förstås köra på versionen som fästs på armen, men den är ju ett specialfall).

Evil Peter

Hero

Okej, då ger ju konstruktionen jag beskrev möjlighet till lite tyngre enhandsarmborst. Dock kan jag tänka mig att de isf återfinns som unika vapen, precis som vapnet i Vargarnas Pakt.

wallahad

Swordsman
Re: 2x dubbelarmborts

Säg efter mig.

Dubbel armborst, dubbelt STY värde.
Enligt en tämligen grundläggande princip så kan man använda ett armborst i vardera hand, om man har styrkan att kompencera för den felaktiga vikten.
Men då är man så pass stark så armborsten endast är till för att mjuka upp fienden. Sedan åker armborsten över axeln och man drar fram sina närstridsvapen.

Regmolar

Swashbuckler
Citerar: "Export: allt som genererar vinster", dvs. troligen även enhandade armborst :gremwink: (även om vi inte snackar storskalig export eller inköp från amrén).

wallahad

Swordsman
Vidare så kan man också påpeka skilnaden i att börja spelet med ett exotiskt vapen gentemot att spela till sig det omnända vapnet.

Att börja spelet med ett exotiskt vapen ska, som det gör, kosta svettigt mycket.

Att få tag på något under pågående kampanj, det är bara krydda. :gremgrin:

Evil Peter

Hero
Då är bara frågan om man klarar av att övertala spelledaren att en odöd men hållbar Gûrd, som alltid springer tillbaka till ägaren om man kastar den, går att räkna som exotiskt vapen i X-valstabellen... :gremwink: