Nekromanti enheter och yrken

Tzam

Warrior
Jag tycker helt klart att man ska slå färdighets slag för båda... Man slår tre slag för yrkes färdigheter och tre för valfria... Sen tycker jag att man ska göra så med all utrustning och så också, det kanske blir lite brygt, men det är bättre...

Duddmannen

Hero
Rättvisa

varför får en perfekt krigare både mer yrkesenheter OCH valfria enheer om man jämför med en misslyckad?
Den enkla anledningen är att en som är duktig på de saker som man bör kunna som exempelvis krigare, blir en mer framgångsrik krigare. Systemet gör dock detta i omvänd ordning, vilket kanske ter sig lite konstigt. Alltså man talar först om huruvida rollpersonen varit framgångsrik eller misslyckad och SEDAN beskriver man varför det blev så, det vill säga man får enheter till färdigheterna.

Sedan är det klart att man kanske känner sig orättvist behandlad om man har en person som rimligtvis borde blivit en framgångsrik krigare (om man ser till egenskaperna) men slår uselt och blir misslyckad.

Därför kör jag med metoden att alla rollpersoner, oavsett egenskaper, har samma sorts karriär. Alla gör Framgångsrika eller alla gör Misslyckade what ever de nu vill göra för yrke.

/Duddmannen

Tycker att det var en fin lösning att ge framgångsrika de misslyckades valfria enheter, och de misslyckade de framgångsrikas.

Jag vill hellre se ordet misslyckad som att man misslyckades med just sin karriär, men det behöver inte betyda att man inte lär sig något.
Hur var det med att lära av sina misstag? :gremwink:

Phelan

Hero
Då kan man lika gärna göra alla med normal framgång direkt. Lägger du ihop de båda enhetsgrupperna efter det förslaget blir summan lika med eller nästan lika med vad en normal karriär ger. Enda skillnaden blir att med en misslyckad karriär har man mer att lägga på valfria enheter. Förvisso är tanken god, men då de valfria enheterna kan spenderas hur som helst så faller det i praktiken.

Mvh / Phelan