Nekromanti Enkät för gamla och mellangamla stötar

Anders

Hero
Jo, jag förstod att du inte heller var inne på idén att trycka om de gamla sakerna utan i första hand var ute efter se vad folk tyckte var bra hos de gamla produkterna. Skriver lite till om min uppfattning.

Generellt tycker jag att de bästa produkterna (och artiklarna i Sinkadus) var de som kunde användas under lång tid och som bidrog med det som var svårt att göra på egen hand. Styrkan med Kandra var alltså just att den var lite ”tråkig” – det var väldigt lite plats som gick åt till häftiga händelser som kunde spelas igenom på en timme och sedan vara förbrukade. Istället ägnades mycket utrymme åt att beskriva vad som finns i en medeltida stad vilket var en stor hjälp när man gjorde egna städer. Staden Kandra var också användbar under lång tid som utgångspunkt för olika äventyr eftersom den var såpass flexibel (profillös?) – det fanns inte någon huvudintrig som genomsyrade allt annat utan istället hade man en bra bas för lite allt möjligt.

Monsterboken och Magiboxen var båda nyttiga eftersom deras innehåll är sådant som ständigt dyker upp igen. Mer nytta för pengarna helt enkelt. Dessutom är innehållet svårt/arbetsamt att göra på egen hand. Mytologiska varelser var man ju ingen expert på (och framförallt kan de flesta av oss inte teckna dem så som Nils Gulliksson kan...) och magi är alltid krångliga grejer. Förvisso finns det också mycket att anmärka på produkterna ifråga. Magiboxen skulle nog behövt en hel del mer speltestande och en bättre balans på kostnaderna. Dessutom skulle karaktären och känslan kring magikerna integrerats i reglerna på ett helt annat sätt. Monsterboken gav för lite beskrivning om respektive varelse; det hade nog varit en god ide att skippa några monster och ha lite djupare beskrivningar. Generellt skulle produkterna innehållit mer hjälp till den som vill göra egna saker. Någon eller några sidor där det kort står vad som kan vara bra att tänka på om man gör sin egen magiskola, sin egen fantasystad eller ett eget monster.

Arcana

Rickard

Urverk speldesign
"Alla (utom nya)? Kommer iofs inte ihåg om den där blå boken är version ett eller två, det var iaf den första jag provade."
Drakar och Demoner Expert (EDD, blåa boken) är en tilläggsbok till DoD3 (en svart bok).. Du kanske kommer ihåg att vissa besvärjelser har beskrivningen "Se grundreglerna."?

"Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?"
DoD2 (den jag har är iaf. utgiven -85) och framåt.. DoD6 har jag bara spelat 1T3+3 gånger..

"Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt?

Varför?
"
Rent regelmässigt alltså? Om inte Chronopia (DoD5) hade en uppmässad köptabell hade den hamnat högst upp.. EDD och -91:an (DoD4) är annars på delad lika.. Båda har bra och dåliga sidor.. Däremot har jag modifierat minst i EDD så den borde väl vinna då? Fast att EDD har mindre HP och hanterar HP-reglerna bättre och att pengarna är värda mer än i -91:an är två starka sidor, plus att man får välja fritt bland färdigheter..
Näe... Nu har jag bestämt mig.. EDD är bättre.. Den har fler fördelar och är mer genomarbetad..

"Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om?

Varför?
"
Svavelvinter... Episkt äventyr när den är som bäst.. Man spelar verkligen en hjälte. Själv vill jag få ihop hela kampanjserien och bjuda mina spelare på en rejäl lång kampanj..

"Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?"
*Börjar bläddra i bokhyllan*
Kandra, Monsterboken 1, den gråa magiboken, Ivanhoes Medeltidens regler, Ereb Altors kampanjbok och spelledarbok, Gigants kampanjbok och Svartfolk..

"Varför?"
Varför jag just har så många? Jo, för att de är bra på sina områden..

Kandra: En stad som går att använda var som helst.. Det är bara att byta namn på den.. Man behöver inte ens ha den till DoD.. Den passar bra in i andra rollspel också..

Monsterboken 1: För dess bilder och användning.. Har använt den så mycket att 30% av alla sidor har ramlat dän och bokryggen helt är borta.

Den gråa magiboken: Över 1000 besvärjelser + lite minimagier.. Behövs något mer? Den vita magiboken har jag på sin höjd småläst lite i och inte gillat vad jag läst..

Ivanhoes Medeltidens regler: Perfekt om man vill veta hur riddare ter sig.. Grymt snygga bilder (de sämre har Ackegård ritat).. Har faktiskt inte läst den men väl bläddrat och småläst i den 3T6 ggr.. Tar kort upp varje punkt och verkar täcka det mesta.. Ytterst intressanta punkter.. Skulle jag spellett i Zorakin så hade jag nog läst igenom boken ett antal gånger..

Ereb Altors kampanjbok: Kartorna, språkträdet, rastätheten, vädret, stjärnhimlen, historian, beskrivning av övriga världen för att ta några exempel.. Den tar upp i stort sett det mesta och kortfattat så man själv får spinna vidare på't.. Har fortfarande inte läst allt utan bara det jag kan ha nytta av så jag kan fortfarande sätta mig och läsa igenom nya partier..

Ereb Altors spelledarbok: De fotorealistiska bilderna, inledningstexterna och ländernas beskrivning.. Ereb må vara ett lapptäcke, men sköter man det snyggt så färdas RP:na aldrig utanför landets gränser..

Gigants kampanjbok: Tar upp saker man kan tänka på när man gör varelser, dungeons, politik och religioner.. Min svenskalärare tappade hakan när jag sade vad troglodyt var när han själv fick slå upp det..

Svartfolk: Enda rasboken som är någorlunda hel.. De andra rasböckerna (kanske inte Drakar då) och handböckerna har bara tagit upp del efter del och lämnat dessa halvfärdiga..

/[color:448800]Han</font color=448800> som köpte EDD-boxen och Monsterboken 1 på LinCons auktion för totalt 450 spänn (varav han redan hade M1 och magiboken i rejält nerslitna skick)

Cynik

Veteran
Drakar och Demoner Expert (EDD, blåa boken) är en tilläggsbok till DoD3 (en svart bok).. Du kanske kommer ihåg att vissa besvärjelser har beskrivningen "Se grundreglerna."?

Nja, före Expert var det en utgåva som bestod av en svart bok (grundreglerna), innan den fanns en upplaga grundregler som ,om jag inte minns fel, kom ut i en blå bok.

Zizop

Swordsman
Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?
2.0, 2.1 och 3.0 (EDD, GDD, SDD och IDD)

Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt?
3.0 + EDD

Varför?
Väl fungerande regler - naturligtvis så fick man ju fixa lite själv, men det är nog normalt.

Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om?
Svavelvinter och Marsklandet (utan karta för spelarna).

Varför?
<UL>
<LI>Svavelvinter för att det var bland de första "inte ner i grottan"-äventyren.</LI>
<LI>Marsklandet för att det en härlig stämning när man läst om träsken i Sagan om Ringen "mytologin".</LI>
[/list]
Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?
Ereb Altor-boxen.

(återigen :gremsmile: Varför?
Just för att det var ett lapp-täcke, släng bara ut de länder du inte tycker om eller låt det inte ske några kampanjer där...

Zizop

Swordsman
Stämmer alldeles bra det... Version 1.0 med någon grön drake med ryttare på, men var inte regelhäftet vitt?

Eksem

Champion
"Svavelvinter för att det var bland de första "inte ner i grottan"-äventyren."

Va? Svavelvinter (om vi talar om del 1) består ju i stort sett av tre olika dungeons som man kan ta sig till i valfri ordning. Det är ju grottkräl för nästan hela slanten.

Sedan kan man ju utnyttja alla fina SLP och de sköna miljöerna till annat förstås. Men grunden ligger ändå i grottkräl.

Cynik

Veteran
Stämmer bra för Svavelvinteräventyret som sådant men avser man den serie som följer så var det mer än så.

Feuflux

omjonasson.se
Rollspelsmuseum

Ta en titt <a href="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/index.htm"> här </a href> och kolla under "Drakar och Demoner".

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?

<hr></blockquote>

Version 2/3 (svarta lådan), Expert/Gigant, Samuraj, DoD-91, lite Chronopia, äger DoD6 men har inte spelat det.

Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt?
Varför?

<hr></blockquote>

Vid tillfället så gillade jag nog DoD-91 mest, eller trodde i alla fall att jag gjorde det eftersom det var nytt och coolt vid tillfället. För tillfället så känns dock DoD v2/3 mest intressant, eventuellt med besvärjelser och annat skoj från diverse Expert/91-supplement - jag tycker inte alls om att man blir så tokbräcklig om man använder kroppsdelar.

Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om?

Varför?

<hr></blockquote>

Tja, jag har inte spel-lett DoD så där tokmycket. Jag började köra Oraklets Fyra Ögon en gång, vilket var rätt trevligt. Tyvärr gjorde jag två missar när jag startade den kampanjen: För det första hade jag på tok för många spelare (vilket ledde till att det blev i stort sett omöjligt att schemalägga spelmöten, så kampanjen dog) och för det andra lät jag rollpersonerna bli en bra bit för hårda från början. I det andra kan man nog räkna in att besvärjelsen Järnhud var tillåten - whee, 8 poängs skydd hela dagen lång!

Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?

<hr></blockquote>

Magiboxen. Utan tvekan. Massvis med megamycket magi! Nya magiskolor (stavmagi, demonologi) och ihopsamling av en del gamla från diverse Sinkaduser (röstmagi, spiritism, häxkonster).
Jag gillade monsterböckernas upplägg bra mycket mer än monsterboxen, även om monsterboxen hade *mer* grejer. Jag saknade tärningsvärden för varelserna i monsterboxen, plus att den uppvisade tecken på dålig design i och med att den hade ett nytt system för skada med naturliga vapen i stället för SB, och sedan högaktningsfullt sket i att använda detta nya system. (Systemet i fråga var i stort sett samma som i Mutant - naturliga vapen har en tärningstyp beroende på själva vapnet och man får ett antal tärningar beroende på STY+STO)
Trakorien är en lysande världsbeskrivning. Den ger dels en levande beskrivning av hur landet är - man får verkligen en känsla för Trakoriens samhälle och kultur, tack vare reseberättelsen i början.

Zizop

Swordsman
Nja - nu menade jag hela serien.

Sen så spelade vi ganska mycket i vildmarken och i hamnstaden - faktum var att grottkrälet i Svavelvinter 1 var minimerat. Det var inte så mycket leta skatter som att lura draken till att inte grilla dem... Det var inte så mycket leta skatter som att använda en viss sprint i slutet.

Det mesta grottkrälandet var nog i Jordblodskällan och Kmorda-helgedomen men de är ju de minsta i hela serien.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så här tycker jag

Erfarenhet av alla versioner. Började rollspela med den första versionen 1982. Tycker bäst om version 2, för att den är bra strukturerad, har enkla och korta regler och fångar en speciell känsla av äventyr och spänning. Det äventyr jag gillade bäst är Dimön, för att det var det första "stora" äventyr vi spelade. Nostalgi, helt enkelt. Döda Skogen hade lite av samma känsla, som jag sen inte återfann i andras äventyr till Drakar och Demoner innan Vildhjarta, som också är väldigt bra. Mystiskt, sagolikt och spännande, helt enkelt. För övrigt gillar jag monsterböckerna, och Jorges Bestiarium, för att de ger så mycket bra material att arbeta med när man gör egna äventyr. Sinkadus gillade jag också, med spännande regeltillägg och annat kul! /M